עוד רבה הדרך לרווח

כדי שקניית פוטאש תהיה כדאית ל-BHP, על מחיר האשלג לעלות ב-20% ויותר

עוד ארוכה הדרך עד ש-BHP תשלים, אם בכלל, את הצעת הרכש לענקית הדשנים פוטאש . בראש ובראשונה, היא תצטרך לעלות את המחיר, בעקבות העלייה במחיר המניה. העלאה שכזו אינה עניין של מה בכך, שכן מדובר בעוד כמה מיליארדי דולרים, בעסקה שהיא ממילא ממונפת מאוד.

בהנחה ש-BHP (או גוף אחר) תצליח להשתלט על פוטאש, עולה השאלה מה יעשה המהלך לשוק האשלג הריכוזי, שמתנהל במדיניות של ויסות מחירים על-ידי יצרני האשלג ובראשם פוטאש.

יש המעריכים כי BHP עשויה "לשבור" את מדיניות שמירת המחירים, באמצעות העלאת היצע האשלג. כיום פוטאש לא מייצרת במלוא כושר הייצור שלה, כדי לשמור על רמות המחירים.

BHP עשויה לשנות את המדיניות הזו, כדי להגדיל מכירות ונתח שוק, גם במחיר ירידת מחירים ושחיקה ברווחיות, הגבוהה ממילא, של יצרניות הדשנים. תרחיש שכזה עשוי להשפיע לרעה על כי"ל ושאר היצרניות, לזעזע את נתחי השוק ולהביא לירידה ברווחיות. לפוטאש, כיצרנית האשלג הגדולה ביותר בשוק מאוד ריכוזי, יש בהחלט את הכוח להשפיע על מחיר השוק.

מדברים לשלטונות בקנדה

ההערכות הללו מסתמכות על הקולות שנשמעים מכיוון BHP, שאומרת כי תפעל להרחבת הייצור ולהעסקתם של עובדים נוספים. אולם, יש לקחת את הדברים הללו בפרופורציות. BHP צריכה לקבל את אישור ממשלת קנדה לרכישה, ולכן היא מדברת אל ליבה בנושא הקרוב לליבה - תעסוקה. הרשו לנו להעריך כי בסופו של דבר, אם BHP תשלים את הרכישה, היא תראה לנגד עיניה דבר מרכזי אחד - את טובתם של בעלי המניות שלה.

הסינרגיה בין BHP לפוטאש אפסית, אם בכלל קיימת. לכן, כפי שוול סטריט ג'ורנל ניסח זאת, פוטאש קונה בעסקה אופציה על מחירי האשלג. מאחורי הרכישה עומדת ההנחה שמחירי הדשנים רק יעלו. כדי להצדיק עסקה ממונפת וגדולה כל-כך, על BHP לוודא שפוטאש תייצר לה מספיק רווחים. הורדת מחירים לא תשרת את המטרה הזו.

לפי הערכות שעשה בנק ההשקעות UBS, כדי שהעסקה תהיה כדאית ל-BHP, צריך מחיר האשלג לעמוד על 400-500 דולר לטון, זאת בעוד כיום הוא עומד על 350-400 דולר. לכן, מי שחושב ש-BHP תשנה את השוק הריכוזי, תביא לפתיחת התחרות ולהורדת מחירים, עלול כנראה להתאכזב.