עו"ד עודד גזית: "תיק צחי הנגבי היה חוויה מיוחדת"

מדור חדש - "גלובס" מסמן עורכי דין צעירים ומבטיחים ■ גזית, ממשרד יעקב וינרוט, שימש כחלק מצוות ההגנה במשפט הנגבי: "אין סיפוק יותר גדול מלסייע לנאשם במשפט פלילי"

לפני כחודש הוכתה פרקליטות המדינה בהלם: לאחר 4 שנות משפט בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה, זיכה בית משפט השלום בירושלים את השר לשעבר צחי הנגבי מהעבירות המרכזיות שבגינן הועמד לדין - מירמה, הפרת אמונים ושוחד בחירות - והרשיע אותו רק בעבירה של עדות שקר.

עם הקראת הכרעת הדין המזכה (חלקית) נשמעו אנחות רווחה וקריאות שמחה מצד הנגבי ומקרב תומכיו שהיו באולם. מחוץ לאולם המתינו חברי הכנסת איתן כבל ויואל חסון, שבאו להביע תמיכה בהנגבי. אנשי הפרקליטות, מנגד, לא הצליחו להסתיר את אכזבתם.

ההחלטה לזכות את הנגבי היא אחת מההחלטות המשפטיות החשובות שניתנו בישראל בשנה האחרונה. צפויה להיות לה השפעה רבה על המערכת הפוליטית, כמו גם על ההתמודדות העתידית של מערכת המשפט עם תיקים של שחיתות שלטונית העוסקים במינויים פוליטיים.

את ההישג המשפטי הגדול רשם צוות ההגנה של הנגבי, שכלל שני עורכי דין ממשרד עוה"ד יעקב וינרוט. אחד מהם השותף ד"ר גרשון גונטובניק, עורך דין מוכר ששימש בעבר כעוזר משפטי של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק.

לצדו של גונטובניק ניהל את הייצוג המשפטי של הנגבי עורך דין צעיר ומוכר פחות, עודד גזית, אחד מעורכי הדין הפליליים המבטיחים, שעתידו עוד לפניו.

לדברי גזית, העבודה על תיק הנגבי היתה אינטנסיבית ומרתקת, והרגשת הסיפוק בעקבות ההחלטה שניתנה בתיק היא גדולה.

"זה מספק מאוד להיות במקום שבו דנים בסוגיה רבת חשיבות כל-כך, כמו שאלת חוקיות המינויים הפוליטיים", אומר גזית. "מצאתי את עצמי, לצד ד"ר גונטובניק, חוקר בחקירות נגדיות ארוכות עדים - חקירות שאני רואה כחוויה אולטימטיבית במסגרת העבודה של עורך דין פלילי. זו היתה הזדמנות שלא כל עורך דין מקבל - להיות בלב של הליך משפטי כל-כך מעניין וחשוב. עבדתי על התיק באינטנסיביות, וזו היתה חוויה מיוחדת. אני וגרשון טיפלנו בתיק שווה בשווה".

בימים אלה עסוק גזית, באופן אינטנסיבי לא פחות, במשפט שמתנהל בבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד פקיד שומה של גוש דן לשעבר, שוקי ויטה, ונגד הבוס של גזית, עו"ד ד"ר יעקב וינרוט. בדיונים שנערכים בפני השופט גלעד נויטל יושב גזית כל הזמן ליד וינרוט, מעלה חומר רלוונטי על המחשב הנייד שלפניו, ומפעם לפעם מסתודד עם הבוס.

עו"ד וינרוט, אחד מהסנגורים הוותיקים והבולטים במדינה, מגדיר את גזית "עורך דין מוכשר, יסודי מאין כמוהו, הניחן בכל הכישורים, היכולת והתבונה שעורך דין פלילי צריך בכל שלב משלבי הייצוג". וינרוט מוסיף גם נימה אישית לדבריו ומציין כי הוא מרגיש "קירבה אישית חזקה לעודד, מכל בחינה שהיא.

גזית, 31, רווק, מתגורר בתל-אביב. הוריו, לדבריו, הם "פנסיונרים מאושרים", ויש לו שני אחים ואחות. הוא בוגר תנועת הנוער העובד והלומד, שבמסגרתה גם עשה שנת שירות בטרם התגייס לשירות קרבי בגדוד 50 של הנח"ל. את לימודי המשפטים סיים בהצטיינות באוניברסיטה העברית בירושלים, ובמהלך הלימודים שימש גם כעוזר הוראה של הפרופסורים מרים גור-אריה ומרדכי קרמניצר, בקורסים דיני עונשין ותורת המשפט.

כבר בהיותו סטודנט החל גזית לעבוד אצל עו"ד יאיר גולן, מבכירי עורכי הדין העוסקים בפלילים. לדבריו, העבודה עם גולן היתה חוויה שבעקבותיה הבין שגם הוא רוצה להיות סנגור. במקביל ללימודים הספיק גזית לעבוד גם עם מחוסרי בית בפרויקט שיקומי בירושלים.

לאחר הלימודים פנה גזית להתמחות במשרד עוה"ד וינרוט, משרד שעוד לפני הלימודים החליט שזה המקום שבו היה רוצה להתמחות. "בפעם הראשונה ששמעתי את עו"ד וינרוט מתראיין בטלוויזיה, איפשהו באמצע שנות ה-90 - היה לי ברור שהוא העורך דין שאצלו אני רוצה להתמחות".

מאז סיום ההתמחות עובד גזית בצמידות לוינרוט ולגונטובניק על תיקים שונים, בעיקר בתחום הפלילי. התיק המרכזי שעליו עבדו בשנים האחרונות - לפעמים במשך לילות ארוכים ללא שינה - היה תיק הנגבי, שהתנהל בפני מותב (מושב) של 3 שופטים.

למה משפטים

"תמיד רציתי ללמוד משפטים. הרעיון נבט כנראה, כמו אצל רבים אחרים, לאחר צפייה ממושכת בסדרת הטלוויזיה המיתולוגית 'פרקליטי LA'. למרות זאת, כשנרשמתי ללימודים, הטרנד (שלא הסתיים עד היום) היה לומר ש'יש יותר מדי עורכי דין בישראל', ולכן החלטתי ללמוד כלכלה. לאחר ששלחתי את מעטפת ההרשמה הבנתי שעשיתי טעות, ובמזכירות האוניברסיטה הסכימו לשנות לי את הבחירה. מזל".

אוהב במקצוע

"זה מקצוע שיש בו הרבה רגעים מתסכלים, אבל אין כמו הרגע שבו פתאום מתחברות אצלך כל הנקודות, ואתה מצליח לפענח ולהבין נקודה משמעותית בתיק. אלה רגעים של סיפוק גדול. בנוסף, העובדה שכסנגור אתה עומד לצדו של החלש (ונאשם, כל נאשם ולא משנה מיהו, הוא תמיד הצד החלש) גורמת לתחושה טובה. אין סיפוק יותר גדול מלסייע לנאשם במשפט פלילי, שנמצא בנקודת השפל של חייו. למעט כנראה ניתוח מציל חיים, אבל זה לא תחום שמתאים לי".

לא אוהב במקצוע

"אני שונא את השאלה 'איך אתה יכול להיות סנגור?'. לצערי, זו שאלה שאני נשאל יותר מדי פעמים, והיא מעידה בעיקר על חוסר מודעות לאופיו של ההליך הפלילי ועל חוסר הפנמה של נושא זכויות נאשמים".

אחרי שעות העבודה

"יש תקופות שאין יותר מדי שעות מחוץ לעבודה. אבל ברגע שיש אפשרות, אני נוסע לחו"ל. הטיול האחרון שלי היה בברזיל, במהלך הקרנבל בפברואר. בשנים האחרונות הספקתי לבקר גם במרוקו ובפיליפינים. בהודו הייתי כבר 3 פעמים, ובין היתר ביקרתי ברישיקש, ורנאסי, רג'סטן, גואה ואמפי. בסופי שבוע תמצאו אותי בעיקר בים. אני גם עוסק ביוגה, אם כי לא מצליח לעשות זאת בתכיפות שהייתי רוצה".

שאיפות לעתיד

"בשלב כלשהו אתה מבין שאין ממש ברירה - אתה סנגור ותישאר כזה. כך שנדמה שאת המקצוע שלי כבר מצאתי, ואני רוצה להמשיך ולהתקדם בו. בהמשך, יש לי חלום להקים קליניקה משפטית שתסייע לבני-נוער מאוכלוסיות מוחלשות שהסתבכו בפלילים".

עו"ד עודד גזית

גיל: 31

משרד: ד"ר יעקב וינרוט ושות'

ותק: 5.5 שנים

תחום התמחות: פלילי, צווארון לבן

עורך דין מוערך בתחום: עו"ד ד"ר יעקב וינרוט ועו"ד יאיר גולן