IBI: רווחיות המיזם של חברת החשמל בסיבים אופטיים נמוכה

זאת, בהתחשב בהיקף ההשקעה שהחברה תצטרך לבצע, והתחרות מצד בזק ו-HOT ■ "היקף ההשקעה שיידרש לחיבור כל בתי האב בישראל יגיע ל-3.2 מיליארד שקל"

האנליסט אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר ב-IBI, מעריך כי הרווחיות בפרויקט הסיבים האופטיים של חברת החשמל צפויה להיות נמוכה, וזאת תחת הנחות שלוקחות בחשבון את ההשקעה שהחברה תצטרך לבצע, והעובדה שתקום לה תחרות מצד בזק ו-HOT.

ליכט צופה שהיקף ההשקעה שיידרש לצורך חיבור כל בתי האב בישראל לסיבים אופטיים יגיע ל-3.2 מיליארד שקל. ליכט לוקח בחשבון בעבודה שעשה את העלויות חיבור של חברת החשמל בפינלנד ומהם גוזר את העלויות בישראל.

"אנו הערכנו במודל כי עלות פריסת הרשת תהיה זהה לדירה ולבית פרטי ותעמוד על סף נמוך של 400 דולר בלבד. הערכות הנמוכות יחסית נובעות בעיקר כי חלק ניכר מהתשתית בה תשתמש חברת החשמל תהיה תשתית עילית ותתבסס על 200 אלף עמודי החשמל הפרוסים ברחבי ישראל. כמו כן נלקחה בחשבון ההנחה שבחברה החדשה יעבדו כ-100 עובדים", לדברי ליכט.

ליכט הפעיל את המודל בהנחה כי תנאים אלו מתקיימים החל מהיום הראשון להפעלת הרשת. בפועל כמובן יש להניח כי יידרשו 3-5 שנים לפרוס את הרשת ועוד מספר שנים להגיע לנתח שוק הרצוי. לדבריו, "המסקנות הן תשואה נמוכה על ההשקעה - המודל בתנאים שהציג גוזר תשואה נמוכה של קרוב ל 6% על ההשקעה. בעקבות כך ותחת התנאים הידועים איננו מוצאים כדאיות כלכלית אטרקטיבית מספיק לכניסתו של משקיע לתחום".

יש לזכור הוסיף כי למרות האיומים, הניסיון שנצבר בשנים האחרונות מלמד כי התהליכים בתחום התקשורת אורכים שנים רבות (זאת למדנו מהניסיון של פרטנר להיכנס לתחום ה- ISP, מניסיון החדירה של ממירי ה-DTT, מהאובדן האיטי של מנויי הטלפוניה של בזק והדוגמאות עוד רבות).

לכן, מעריכים ב-IBI כי משקיעי בזק יכולים לישון בשקט בעוד הם נהנים משנים רבות של דיבידנדים שוטפים המספקים תשואה של מעל 10% לצד דיבידנדים חד פעמיים נדיבים. "להערכתנו ב-5 השנים הקרובות בזק תחלק לא פחות מ-13 מיליארד שקל המהווים כ-56% משווי החברה. בעקבות הערכתנו לחלוקה כה מאסיבית של דיבידנדים אנחנו מציעים לבזק לא לשלול גם השקה של תוכנית Buy Back אשר תספוג חלק מהנזילות בשווקים", אמר.

ליכט נשאר בהמלצת קנייה אך מוריד מעט את מחיר היעד ל-10.2 שקל למניה בשל הדיבידנד שהחברה צפויה לחלק ב-20.9.10. לגבי ההסכם שהושג בין עובדי בזק להנהלה על מתן אופציות בהיקף של 250 מיליון שקלים והארכת הסכמי העבודה, אמר ליכט שמדובר בנתון מעודד שכן הוא מביא להמשך ההתייעלות בחברה ולהקטנת עלויותיה.