שמלצר חוזר ליבוא הרכב: בדרך לקבלת זיכיון היבוא של אופל

הערכות בענף: בעקבות השינוי במאזן הכוחות בענף עשויה UMI להיכנס לפעילות ישירה בענף הליסינג, ייתכן שבאמצעות חברת "איוויס" שעליה מנוהל כיום מאבק שליטה

כמעט 10 שנים מאז שיצא מתחום ייבוא הרכב חוזר שלמה שמלצר, הבעלים של קבוצת הליסינג וההשכרה הגדולה במדינה כיבואן רכב חדש לענף. ל"גלובס" נודע כי שמלצר מנהל מגעים מתקדמים עם ג'נרל מוטורס לקבלת זיכיון הייבוא הבלעדי של אופל בישראל. יצוין כי לא מדובר בייבוא מקביל אלא בייבוא סדיר עם זיכיון רשמי מטעם היצרן. קבוצת שלמה גם מחזיקה מזה מספר חודשים ברישיון לייבוא מקביל של כלי רכב.

אופל הוחזקה עד היום על ידי קבוצת UMI כחלק מקבוצת המותגים של ג'נרל מוטורס. אולם בשנים האחרונות פעילות המותג בארץ שמרה על פרופיל נמוך, בעיקר בשל מחירי בסיס גבוהים ליבואן, שפגעו ביכולת התחרותית של המותג בארץ. בשנת 2009 כולה נמכרו בישראל פחות מ-400 מכוניות אופל והשנה המספר צפוי להיות דומה.

בענף הרכב מעריכים כי העברת המותג מ-UMI לאופל נובעת בשל כוח הקניה הגדול של קבוצת שלמה, שרוכשת מדי שנה מעל עשרת אלפים מכוניות חדשות ומחזיקה גם בכוח שיווקי רב תודות לתוכניות מימון ללקוחות פרטיים. על פי הערכות בענף מסוגלת שלמה לבדה להגדיל את מכירות המותג במאות אחוזים על ידי רכישות לצי ההשכרה והליסינג שלה.

עם זאת, המהלך נובע גם ככל הנראה משינויים במבנה הארגוני של ג'נרל מוטורס עצמה שחלו בשנתיים האחרונות. שינויים אלה כוללים חפיפה גוברת והולכת בין קו הדגמים של המותג "ביואיק", שמיועד כיום להיות מותג הפרימיום של GM בשווקים שמחוץ לארצות הברית, לבין המותג אופל.

בין השאר מרחיבה כיום ג'נרל מוטורס בהדרגה את ההיצע של ביואיק גם לדגמים משפחתיים, שמבוססים על אופל אסטרה. יצוין כי ג'נרל מוטורס כבר "נפרדה" למעשה לפני שנתיים מאופל, שהיוותה מוקד להפסדים מתמשכים, וניהלה מגעים מתקדמים למכירתה לחברת "מאגנה-שטייר" האוסטרית. אולם לבסוף העסקה לא יצאה אל הפועל ו-GM עדיין מחזיקה בבעלות על המותג הגרמני.

עדיין לא ידוע כיצד תתנהל "החפיפה" בין UMI לבין קבוצת שמלצר אולם בענף מעריכים כי המהלך יהיה שקט ונטול דרמות בשל העובדה, שקבוצת שלמה היא עדיין לקוח אסטרטגי של UMI. עם זאת בענף מעריכים כי בטווח הארוך השינוי במאזן הכוחות עשוי לדחוף את UMI לפעילות מוגברת וישירה בענף הליסינג, שממנה נמנעה עד כה.

יצוין כי קבוצת קרדן ישראל, שמחזיקה ב-UMI מניות שליטה, נמצאת כיום במאבק להשגת השליטה בחברת הליסינג "איוויס" (דן-רכב הבורסאית) מידי חברת דן. במסגרת המאבק ביצעה קרדן רכש נרחב של מניות מידי הציבור.

גורמים בכירים בענף אומרים "כי לא ניתן לפסול תרחיש שבו תיכנס UMI לפעילות בשוק הליסינג באמצעות איוויס, כדי להגן על עצמה מפני תחרות מכיוון של לקוח לשעבר". יצוין כי ליבואני רכב רבים יש כבר היום פעילות ישירה בתחום הליסינג, כולל בעלות.

קבוצת שלמה לא הסתירה את כוונותיה להפוך ליבואנית רכב. היא מחזיקה כיום באתר נרחב לאחסון והכנס למסירות רכב, יש לה חברת שירותי דרך, מערך מוסכים ועוד. שלמה שמלצר וחברת UMI סירבו להגיב על הידיעות.