ח"ל הרוויחה 157 מ' ד' ברבעון; הפסד גדול לבטר פלייס

זאת לעומת הפסד של 157 מ' ד' שיוחס לבעלי החברה אשתקד ■ צים הצליחה לסכם את הרבעון מעל המים עם רווח נקי של 3 מיליון דולר ■ בטר פלייס כמעט והכפילה את הפסדיה ברבעון

החברה לישראל , שבשליטת משפחת עופר, פירסמה הבוקר (ה') את דו"חות הרבעון השני של 2010 המצביעים על רווח נקי המיוחס לבעלים של 157 מיליון דולר בשלושת החודשים שהסתיימו ביוני 2010 - זאת לעומת הפסד של 157 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2009. הרווח הכולל לתקופה הסתכם ב-301 מיליון דולר לעומת הפסד של 88 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח המיוחס לבעלים של החברה במחצית הראשונה הסתכם ב-206 מיליון דולר - לעומת רווח של 6 מיליון דולר אותו רשמה החברה בשנת 2009 כולה. מכירות החברה ברבעון דווקא רשמו ירידה קלה של 13% על פי הדו"חות - אך הודות לירידה משמעותית בעלות המכירות, הרווח הגולמי תפח ב-240% מ-22 מיליון דולר ל-768 מיליון דולר.

תרומה משמעותית למעבר לרווחיות סיפקה חברת הספנות צים אשר עברה לראשונה מאז פרוץ המשבר העולמי לרווח תפעולי כשהיא מסיימת את הרבעון עם עלייה של 72% בהכנסות שהתסכמו ב-933 מיליון דולר. הרווח הנקי של צים עמד על 3 מיליון דולר לעומת הפסד של 185 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. בחברה לישראל מסבירים כי התוצאות הושגו "לא רק על רקע שיפור דרמטי בתנאי הסחר בענף הספנות העולמי, אלא גם על רקע צערי ההתייעלות והשינויים המבניים שצים מיישמת".כמו כן מתגאים שם, כי תוצאות הרבעון מצביעות על כך שהחברה סגרה באופן מלא את הפער מול התכנית העסקית שלה (בהיקף של כ-70 מיליון דולר) עליו דיווחה בתחילת השנה.

מי שקצת פגעה, לפחות בינתיים, בחגיגה של החברה לישראל היא חברת בטר פלייס- מיזם המכונית החשמלית. בטר פלייס סיימה את הרבעון השני בהפסד של כ-31 מיליון דולר, כמעט פי שניים מההפסד שרשמה ברבעון השני אשתקד שהסתכם ב-18 מיליון דולר. עם זאת, חשוב לציין כי מדובר בהפסד צפוי לאור הגידול בפעילות החברה שלווה בהישגים רבים ובהם השלמת סבב ההשקעה השני בו גויס 350 מיליון דולר לחברה, חתימת מזכר הבנות בסין, ועוד.

"לבטר פלייס היו כבר כמה וכמה יינים שזרמו לקופה שלה כתוצאה מתשלום על המודל של המונית החשמלית שהפעלנו בטוקיו - שם ביצענו הדגמה רצופה במשך 100 ימים מסביב לשעון", אמר הבוקר ל"גלובס" מנכ"ל הקבוצה, ניר גלעד. "לי בחדר יש אפילו את היין הראשון ששולם במסגרת המיזם, וצריך גם לזכור שמדובר בתכנית פיתוח חובקת שלא תלויה רק בקצבים שלנו אלא בקצב של רנו הצרפתית, של ייצור בטריות וכו'".

"כפילוסופיה בסיסית, אנחנו מחפשים פעילויות באזורים גיאוגרפיים שצומחים ותחומי פעילות שצומחים מהר יותר מהאזור שלנו", אומר גלעד ונוקב בדוגמה של ענף הרכב בסין: "בגלל רמת מינוע נמוך, אפשר למצוא שם צמיחה של 9%-10% בכלכלה בעוד תחום הרכב צמח בשיעור מדהים של 47%".

כזכור, לפני יומיים פירסמה גם ענקית הדשנים הישראלית כי"ל , המהווה נדבך חשוב בפעילות החברה לישראל, את תוצאותיה ברבעון השני של השנה כשהיא מכה את התחזיות המוקדמות ומדווחת על עלייה של 38% בהכנסות הרבעוניות לכ-1.5 מיליארד דולר לעומת הרבעון השני של 2009, אז מכרה החברה בכ-1.08 מיליארד דולר.

כמות האשלג שנמכרה ברבעון החולף היא הכמות השניה בגודלה בהיסטוריה של החברה והיא גדלה פי 4 לעומת הרבעון השני אשתקד, עובדה התומכת בתחזיות להתאוששות שוק האשלג. המחיר הממוצע לטון אשלג עמד ברבעון החולף על 356 דולר. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת גדל בכ-30% והסתכם בכ-521 מיליון דולר לעומת תזרים שוטף של כ-400 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. במועד אישור הדו"חות הכספיים אישר הדירקטוריון חלוקת דיבידנד בסך 177 מיליון דולר לבעלי המניות בחברה, אשר יחולק ב-20 בספטמבר 2010.

מה יעשה מאבק השליטה על פוטאש לכי"ל?

תחום הדשנים עומד כיום בעין הסערה לאור מאבק השליטה בפוטאש. לדברי מנכ"ל החברה לישראל, האפקט של המאבק על כי"ל עשוי להיות חיובי: "גם ההצעה עצמה וגם תהליכי הרכישות האחרים משקפים ערך משמעותי למשאבי הטבע ותורמים להתפתחות הענף", הוא מסביר. "קשה להעריך את ההשפעה עד שהאירוע לא יתייצב ונדע אם הושלמה הרכישה, אבל ניתן לזהות כאן מגמה חשובה של כניסת שחקנים שבאים מתחום המכרות, מגמה שבולטת גם ברוסיה ובברזיל, ומשקפת את הפוטנציאל של התחום. מדובר בשחקנים חדשים כך שהיכולת לחזות את ההתנהגות שלהם היא מוגבלת - אבל ברור כי הענף כולו במגמה של התייצבות ועליה".

בחברה לישראל גאים גם בחברת השבבים טאואר: "היכולת שלה להסדיר את מבנה ההון ואת מבנה החוב שלה ולפרוס אותו ולייצר לה סביבת עבודה נוחה לשנים הבאות היא תוצאה של אמון של משקיעים שמראים שגם השוק מכיר בתהליך הזה ואנחנו מאוד מקווים שזה יימשך בכיוון הזה", מסביר גלעד ומוסיף: "אני חושב שזה נכון בעיקר למגדל העמק ולצפון, זה מפעל עוגן והפריחה שלו תאפשר פריחה של הצפון כולו".