סיכוי למצוא מאגר נפט בהיקף של 4.2 מיליארד חביות ב"לוויתן"

סיכוי של 17% למציאת מאגר השווה ל-3 מיליארד חביות נפט בעומק של 5,800 מטרים, וסיכוי של 8% למציאת מאגר השווה ל-1.2 מיליארד חביות בעומק של כ-7,200 מטרים

סיכויים למציאת מאגרים בהיקף השווה ל-4.2 מיליארד חביות נפט במבנים העמוקים הנמצאים מתחת למבנה הגז הטבעי ב"לוויתן", כך מעריכות השותפות ב"לוויתן" בדיווח שהוציאו הבוקר (א') לבורסה.

על-פי נתונים שפורסמו היום לראשונה קיים סיכוי של 17% למציאת מאגר השווה ל-3 מיליארד חביות נפט בעומק של 5,800 מטרים, וסיכוי של 8% למציאת מאגר השווה ל-1.2 מיליארד חביות בעומק של כ-7,200 מטרים. שניהם נמצאים מתחת למבנה העשוי להכיל 16 טריליון רגל מעוקבת של גז טבעי בהסתברות של 50%. הנתונים מתייחסים להסתברות להימצאות נפט וגז, ורק במידה ואכן יימצאו, ניתן יהיה להתייחס לנתונים לגבי גודל המאגרים.

בהודעה שפרסמו היום השותפות ב"לוייתן" נאמר כי עדיין מוקדם להעריך האם ייקדחו שני המבנים העמוקים וההחלטה על-כך תתקבל לאחר שיתקבלו נתונים חיוניים במהלך הקידוח של מבנה הגז הטבעי בלוויתן המתוכנן לסוף אוקטובר.

יצוין, כי כבר למחרת פרסום הממצאים הראשוניים על הסיכויים מציאת מאגר גז טבעי ענקי ב"לווייתן", בתחילת יוני, אמר בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה, כי מתחת לשכבת הגז הטבעי נמצאו "סימני נפט". כעת מתברר כי מדובר בהרבה יותר מסימנים, אם כי ההסתברות למציאת מאגרי הענק נמוכה בהרבה מזו של הגז הטבעי.

הקידוח: 3 מטרות, 2 אסדות

השותפות ב"לוויתן", נובל אנרג'י (39.66%), דלק קידוחים (22.67%), אבנר (22.67%) ורציו (15%), פרסמו הבוקר את תכנית הפיתוח של השדה הענקי, הנמצא בעומק מים של 1,634 מטר ובמרחק של 135 ק"מ מערבית לחיפה.

במסגרת התכנית נחשפים לראשונה הערכות נובל אנרג'י לגבי ה-Deep Play או הסיכויים והסיכונים הגלומים בחיפוש נפט וגז טבעי בשכבות עמוקות יותר מאלה שנסקרו עד כה. בסך הכל אמורות להיקדח שלוש "מטרות" באמצעות שתי אסדות קידוח.

המטרה הראשונה היא כאמור מבנה של גז טבעי הנמצא בעומק כולל של 5,095 מטרים. במטרה זו קיימת הסתברות של 50%, למציאת מאגר גז טבעי בגודל 16 טריליון רגל מעוקב (TCF), או 453 מיליארד מטרים מעוקבים (BCM) על-פי ממצאי הסקר הסיסמי שערכה נובל, שפורסמו ביוני.

המטרה השנייה נמצאת בעומק כולל של 5,800 מטרים, והיא עשויה להכיל עתודות נפט וגז טבעי הניתנות להפקה בהיקף השווה ל-3 מיליארד חביות נפט, בהסתברות גיאולוגית של 17%.

המטרה השלישית, הנמצאת בעומק כולל של 7,200 מטרים עשויה להכיל עתודות נפט וגז טבעי שוות ערך ל-1.2 מיליארד חביות נפט בהסתברות גיאולוגית של 8%.

הקידוח יחל באוקטובר

על-פי תכנית האקספלורציה של "לוויתן" יתחילו הקידוחים במהלך אוקטובר. השלב הראשון, המכונה "לוויתן 1" יכלול קידוח של המטרה הראשונה, בעלות של כ-150 מיליון דולר, שאינה כוללת את מבחני הפקה.

שלב זה מתוכנן להימשך חמישה חודשים והוא יבוצע באמצעות אסדת הקידוח Sedco Express שהובאה ממערב אפריקה. במהלך הקידוח אמורים להתקבל נתונים שיובילו את השותפות להחלטה האם להעמיק את הקידוח למטרות השנייה והשלישית.

במידה ויוחלט על העמקת הקידוח תצטרף אסדת קידוח נוספת, ה-Pride North America, המסוגלת לקדוח שכבות עמוקות יותר, בניסיון להגיע אל מרבצי הנפט העמוקים.