המומחים עונים: האם מתפתחת בועה בשוק האג"ח האמריקני?

"תשואות האג"ח שמקבלים המשקיעים היום נמצאות ברמות שפל היסטוריות" ■ ביל גרוס: "המעבר לעבר שוק האג"ח מהווה תגובה טבעית לתנודתיות שנרשמת לאחרונה בשוק המניות"

בתקופה זו של אי-וודאות והידרדרות בשוק המניות, המשקיעים נוהרים לאג"ח, הנחשבות להשקעה פיננסית בטוחה יותר, דבר שמעלה את השאלה האם מתפתחת לה בועה בשוק האג"ח.

"האם האג"ח נסחרות במחיר הגבוה משוויה הכלכלי ובהיקפים גבוהים מהטבעיים?", על שאלה זו ואחרות ניסו המומחים הכלכליים לענות בתוכנית מיוחדת סביב סוגיה זו ששודרם שלשום (ו') ברשת CNBC.

טוני קרדצ'נזי, סגן נשיא בכיר ומנהל תיקי השקעות בפימקו, קרן האג"ח הגדולה בעולם, אינו רואה כי מתפתחת בועה בשוק האג"ח וחושב כי איגרות החוב אכן נחשבות להשקעה טובה ומבטיחה.

"אנחנו חושבים שהריבית תישאר נמוכה לתקופה מסוימת, ובמקביל גם האינפלציה", אמר קרדצ'נזי. "אם אתם חושבים על זה, אגרות חוב ממשלתיות מהוות ביטוח טוב נגד הסערה ששוררות היום בשוק המניות וכזו שראינו בעבר".

עם זאת, הפרופסור לכלכלה מאוניברסיטת פנסילבניה ג'רמי סיגל טען כי אג"ח אינן מספקות תשואות מספיק טובות וכי בועה אכן הולכת ומתפתחת. "אם נסתכל על נתוני תשואות האג"ח שמקבלים המשקיעים היום, נראה כי הן נמצאות ברמות שפל בהשוואה לרמות התשואה על האג"ח בעבר", אמר סיגל. "אם אתה הולך להשקיע באג"ח לטווח ארוך, אתה צריך לדאוג שתקבל תשואה חיובית. לדעתי, שיעורי הריבית והתשואות על אג"ח בדרך לעלות".

נזכיר כי בשבוע שעבר, "גורו עולם האג"ח", ביל גרוס, מנכ"ל פימקו, טען כי בועת האג"ח תלויה בשיעור האינפלציה. "אם תהיה דפלציה, או אפילו חור שחור של אינפלציה נמוכה תימשך לשנים רבות, אז לא תהיה לנו בועת אג"ח", אמר גרוס. "עם זאת, התשואה בשוק האג"ח הממשלתי נמוכה והריבית האפקטיבית במשק היא שלילית, לכן המשקיעים צריכים חפש במקום אחר כדי לקבל מינוף גבוה יותר על הכסף שלהם".

גרוס הדגיש כי המעבר לעבר שוק האג"ח מהווה תגובה טבעית לתנודתיות שנרשמת לאחרונה בשוק המניות, ושקרן פימקו הזרימה סכום של 100 מיליארד דולר בהשקעות בשוק האג"ח במהלך חמשת החודשים האחרונים.