"עד 2050 עשירים ישמרו תהליכים במוחם על שבבי מחשב"

איך בדיוק? "ע"י החדרת שבבים שיתקשרו עם תאי המוח הביולוגיים באמצעות גלי רדיו" ■ נשמע הזוי, לא אם אתם העתידן ד"ר איאן פירסון

קשה לחזור למציאות היומיומית הארצית אחרי שיחה ארוכה עם ד"ר איאן פירסון. בתוך דקות ספורות הוא מוביל אתכם בהתלהבות של ילד אל עולמות דמיוניים וססגוניים, הזויים ממש: אנדרואידים שיהפכו לחברי נפש שלנו, עולם נטול מחלות זקנה ניווניות כמו אלצהיימר או דמנציה, ואפשרות לעשות Download למוח ולהפוך לבני אלמוות.

אם תשמעו את פירסון, שכיהן כראש חטיבת עתידנות בענקית התקשורת בריטיש טלקום (שמגיע לארץ כדי הרצות באירוע NGN Live של בזק, שייפתח הערב ויימשך שלושה ימים), מדבר על צפונות העתיד, בטוח תחושו אחת משתיים: קטני אמונה או חסרי דמיון. בראיון בלעדי ל"גלובס" הוא משרטט עתיד ורוד ונפלא, גם במרחב העסקי והכלכלי. לדבריו, כולנו במגמת התעשרות, שגשוג, צמיחה ובריאות, ואף חשוב מכך - בכיוון של התפתחות לחיים חברתיים ומעמיקים יותר בינינו לבין עצמנו, אבל גם עם רובוטים שהוקנו להם יכולות רגשיות.

- לו מנכ"לים של פירמות עסקיות, יזמים ואנשי עסקים היו נועצים איתך היום על "הדבר הגדול הבא", מה היית אומר להם?

"בטווח של עשור מהיום 'הדבר הגדול הבא' הוא ללא ספק עולם ה-Augmented reality (AR). מדובר בגרסה המפותחת יותר של טכנולוגיות מציאות מדומה, כשאנשים בעולם ירכיבו משקפיים חצי-שקופים ויוכלו להטמיע את עצמם בעולמות מדומים, תוך שזורם אליהם מידע רלוונטי ממקורות שונים, למשל, מהאינטרנט. המשקפיים הללו חצי-שקופים כדי לאפשר לאדם לראות גם את המציאות האמיתית לפי בחירתו. למשל, אם איש עסקים יושב בכנס מקצועי בינלאומי חבוש במשקפיים המיוחדים הללו, אוטומטית יזרום אליו מידע מכרטיסי הלינקדין של המשתתפים בכנס. הוא יוכל לסרוק באמצעותם את הנתונים, לאתר אנשים שמתאימים לצורכי הפירמה שלו, לגשת אליהם וליצור קשר בהפסקת הקפה".

- גם כך אנו טובעים במידע, עכשיו נהיה מופגזים בזרם בלתי פוסק של נתונים מהמשקפיים שנחבוש?

"זה בדיוק לב העניין. נכון להיום אנו מפוצצים במידע, אבל לא בנתונים הרלוונטיים והמדויקים לצרכינו. אם נחזור לדוגמה הקודמת, הרי שבמקום שאיש העסקים יפטפט וילהג דיבורי סרק עם משתתפי הכנס, הוא יוכל לאתר באופן ספציפי וברמת דיוק גבוהה מי הן הפיגורות בסביבה שבסבירות גבוהה ירכשו את מוצריו בפועל. בהיבט עסקי טהור, טכנולוגיה זו בעצם תאפשר לו להיות הרבה יותר אפקטיבי".

"מקצועות האדמיניסטרציה ייעלמו"

- מה היית אומר לסטודנטים שמחפשים את מקצועות העתיד?

"ללא ספק מקצועות האדמיניסטרציה ילכו וייעלמו מן העולם בטווח של ארבע שנים. זה יקרה הודות להתפתחות המואצת של טכנולוגיות בינה מלאכותית. למשל, אם אדם רוצה לטייל בעולם, המחשב - באמצעות תוכנת אינטליגנציה מלאכותית - יידע לערוך עבורו סינון חכם לאילו יעדים לנסוע, מתי, באילו אמצעים, וכו'.

"אני יודע שמבקרים את עולם הבינה המלאכותית ואומרים עליו שהוא לא באמת עשה פריצות דרך משמעותיות מהותיות, אבל זוהי לקות ראייה. הרבה מאוד הושג בזירת הבינה המלאכותית, אבל זה נעשה מאחורי הקלעים. טכנולוגיות מנוע החיפוש של גוגל, למשל, מבוססות במידה רבה על בינה מלאכותית, אבל הן שקופות לנו. מה שהולך להשתנות בשנים הקרובות הוא שטכנולוגית הבינה המלאכותית תתממשק איתנו ישירות באמצעות תוכנות שיחה חכמות (כמו ELIZA בשעתו), ואז הטכנולוגיה תבלוט לנו הרבה יותר.

"מקצוע שאני רואה לו עדנה גדולה בשנים הקרובות הוא 'עוזר ללייף סטייל'. אלה יהיו אנשים שתפקידם לייעץ לנו בסוגיות של סגנון חיים כמו איזה לבוש לבחור, איזו אופנה מתאימה לנו, באילו חבילות נופש כדאי לבחור, אילו רכבים לשכור, באילו בתי מלון לשהות וכו'. אני רואה את הענף המקצועי הזה מתפתח מאוד, בדומה לעולם מאמני הספורט האישיים שעד לפני עשור היה מקצוע אזוטרי והיום הוא שכיח מאוד".

- אתה שוכח שהעולם נמצא אחרי משבר כלכלי וחוזר לערכים של פשטות.

"אין לי ספק שהדבר הבולט ביותר שיתרחש אחרי המיתון הוא קצב צמיחה מטורף בכל העולם. הודות לקצבי הטכנולוגיה המואצים נוכל לעשות יותר עם אותם משאבים, ועל כן בטווח של 25 שנה מהיום יהיה לחלק הארי של האנשים הרבה מאוד כסף למותרות. מה יחסר להם יותר מכל? זמן להתעסק בבחירות של סגנון חיים, ולתוך החלל הזה ייכנס המקצוע הזה של 'מדריך לייף סטייל'. מקצוע אחר שאני צופה לו גידול הוא ארכיטקטים דיגיטליים".

- מה הם ארכיטקטים דיגיטליים?

"הודות להתפתחות ה-AR, תתחולל בשנים הקרובות פרופסיה חדשה: מעצבים ואדריכלים שישרטטו ארכיטקטורות חלופיות שיופיעו על עדשות משקפי ה-AR ויתלבשו על המבנה המציאותי בו נשהה. למשל, אם ניכנס לקניון נוכל לראות אותו כפי שהוא במציאות, אבל גם לבחור לו עיצוב ארכיטקטוני חלופי לטעמנו. במציאות המדומה הזו נוכל לשייט בדגמים ארכיטקטוניים מתקופת יוון, מתקופת הרנסנס או בכל סגנון ארכיטקטוני אחר שנבחר".

- איפה ההיגיון הכלכלי בפנטזיה הזו? את מה זה משרת? האם כל הפיתוחים הללו יעשו אותנו מאושרים יותר?

"זה מעצים את החוויה של מרכיב המשקפיים, ואני צופה שבעולם הקמעונאי ידחפו לפיתוחים הללו. זה יבוא מתוך הצורך של בעלי החנויות בקניון להעניק ללקוחות שלהם חוויה קנייה טובה ועמוקה יותר. אגב, טכנולוגיה כזו תשפר לא רק את רמת חיינו, אלא גם את איכותם.

"אם נחזור לדוגמה הקודמת. נניח שאדם נכנס לקניון כזה עם משקפי AR ובוחר את העיצוב הארכיטקטוני שלו, הרי שכך הוא יוכל לזהות - דרך המידע שזורם אליו - אילו אנשים מסתובבים בקניון עם טעמים ובחירות דומות לשלו, הוא יוכל לאתר את מיקומם באופן אוטומטי, לגשת אל החנות שהם שוהים בה ולקשור קשר. במילים אחרת, הוא נהנה יותר מחוויית הקנייה בקניון וגם הטכנולוגיה מאפשרת לו לייצר חברויות עם אנשים שדומים לו בבחירות, בהעדפות ובטעמים".

"סיינספיקשן מחוויר לעומת התחזיות"

- אנשים נוטים להיבהל מסוג כזה של עתיד גדוש בפעלולים טכנולוגיים, שלעתים נראים כגימיקים מיותרים. יש מי שיראה בו את קץ עידן התמימות, ואפילו ייחס לו מוטיבים אפוקליפטיים.

"אנשים דואגים יותר מדי. זוהי התניה אבולוציונית שלנו כבני אדם 'להתפקס' על האיומים במקום לבחור להתבונן על ההזדמנויות. בברירת המחדל שלהם, אנשים נוטים לראות בתחזיות המבוססות על טכנולוגיה מואצת מסלול לעתיד שחור. אגב, אני רגיל לגישה הזו מהציבור הרחב ואני גם נוטה להבין אותה, שכן אנשים לא אוהבים סביבם הרבה מכונות וציוד. יחד-עם-זאת, יש לי מספיק סבלנות להסביר להם שבעתיד, דווקא בגלל התפתחויות טכנולוגיות מהירות, הם יוקפו בהרבה פחות מכונות ויחוו הרבה יותר חיי חברה עמוקים ועשירים. אני מוכיח להם שהטכנולוגיה לא תאלץ אותם ללכת בדרכים שהם לא חפצים בהן. אגב, אותי העתיד והתחזיות העתידניות מרגשות מאוד, אני יודע שהם ישביחו וישכללו את איכות חיינו באופן משמעותי, לא רק במישור העסקי אלא גם בחיי הפרט".

- תן דוגמה.

"תארי לעצמך שאת יושבת בחדר המגורים ומעיינת בברושורים של משרד נסיעות עם תמונות צבעוניות של האיים הקאריביים. כשאת חובשת משקפי AR - בטווח של עשר שנים - תוכלי להעצים את חווית העיון בעלון ולחוש כאילו את שוהה באי הקאריבי עצמו. זה יקרה לא רק באמצעות סרטון וידיאו שיזרום למשקפיים, אלא גם על-ידי עירוב חושים אחרים. נוכל, למשל, להרגיש את לטיפת האוויר הנושב בין עצי הדקל ולחוש את צריבת השמש על העור (טכנולוגיה שפירסון פיתח בשנת 2000, תחת השם 'אקטיב-סקין'). בהמשך נוכל גם לערב בחוויה הזו את חוש הריח - להריח את שרף העצים, את ריח הים וכו'".

- סליחה על הציניות, האם ראית יותר מדי סרטי סינספיקשן הוליוודיים, קראת יותר מדי ספרי מדע בדיוני?

"זו בכלל לא שאלה צינית. אני יכול לומר, שספרות הסיינספיקשן מחווירה לעומת התחזיות העתידיות שמתרגשות לבוא עלינו. אם ניקח, לדוגמה, את הטכנולוגיה שפיתחתי, 'אקטיב-סקין', שתאפשר לנו לחוש תחושות על מגע העור. היא עובדת על החדרת קפסולות זעירות שמכילות חלקיקים אלקטרוניים לקצות האצבעות, מתחת לעור (תהליך לא-כואב). שבבים אלו מקליטים את התחושות שלנו על העור, למשל, את מגע האוויר, ואחר-כך משחזרים אותו בשעה של צפייה במשקפי ה-AR. זוהי טכנולוגיה שכבר קיימת, ואת היישומים שלה נראה בטווח של עשור מהיום".

- מייחסים לך את התחזית, שבטווח של מספר עשורים נוכל להפוך לבני אלמוות באמצעות טכנולוגיה שתעשה Download למוח. למה הכוונה?

"אני נוהג לומר שעד 2050 העשירים יוכלו לשמר את התהליכים המתרחשים במוחם על שבבי מחשב, ועד 2070 טכנולוגיה זו תהיה נגישה לכל אדם, אבל אני ממש לא אוהב את המילה Download ואסביר את כוונתי. עד 2040 חולי אלצהיימר יוכלו להסתייע בשבבי מחשב חיצוניים שיעזרו להם להתמודד עם אובדן זיכרון. טכנולוגיה זו תגיע ללא ספק גם לאנשים בריאים, שירצו לפתח אצלם תהליכי חשיבה וזיכרון מוגברים. כך, ככל שנזדקן, האדם ימצא שרוב החשיבה שלו מתרחשת על גבי מחשב חיצוני וחלק קטן ממנה מתרחש במוח הביולוגי, כאשר יש תקשורת בין השניים. שימור המחשבות על גבי זיכרון חיצוני מקנה לנו סוג של 'חיי נצח'. אגב, זה לא יקרה באמצעות פרוצדורה ניתוחית כואבת והחדרת אלקטרודות וצינורות, אלא על-ידי החדרת הזרקת חלקיקים נשאי שבבים שיזרמו לזרם הדם במוח, שישדרו ויתקשרו עם תאי המוח הביולוגיים באמצעות גלי רדיו".

"עתידנות הוא מקצוע שכדאי לצעירים ללמוד"

- הדלאי לאמה היה אומר על כך, שבעולם יש גם כך יותר מדי "שכל" ופחות מדי לב.

"אני מאמין שצריך קומבינציה של השניים. התהליך הזה שתיארתי יקרה גם יקרה - לא משנה מה חושבים עליו מבחינה מוסרית. עם זאת אני רוצה להרגיע ולומר, שעתידנים ומהנדסים לא מפתחים 'טכנולוגיה רק לשם הטכנולוגיה', ולא מייצרים שינוי רק לשם השינוי. הפיתוחים החדשניים מגיעים מתוך מקום אתי מובנה של ייצור עתיד טוב יותר לאנושות"

- דומה שיש לך דמיון מפותח. אולי אפילו יתר על המידה. הבעיה היא אצלנו קטני האמונה, האם הדמיון שלנו התייבש?

"דמיון הוא חלק הארי של משרת העתידן, כשתפקידו לסנן ולבחון מה מבין התרחישים הדמיוניים, ההזויים לכאורה, ישים, ומה בסבירות גבוהה יותר צפוי להתרחש. אגב, אני מאמין שעוצמת הדמיון תלויה מאוד באישיות. יש אנשים שיאבדו את כושר הדמיון שלהם לפני שהם עוזבים את בית הספר היסודי ויש אנשים, כמו ארתור סי קלארק, שייקחו את הדמיון הזה גם לגילאים מופלגים של 80-90. נכון להיום הטכנולוגיה לא יודעת מהו התהליך הנוירולוגי מאחורי כושר הדמיון, אבל אני סבור שבסופו של דבר נבין את התהליך הזה וגם נדע לגרות אותו ולהעצים אותו".

- מהו עתיד מקצוע העתידנות?

"גורלו של המקצוע הולך יד ביד עם קצבי הטכנולוגיה והמידע. אמנם יש כאלה שסבורים שהאצה האקספוננציאלית בפיתוחים טכנולוגיים תגיע עם השנים להתייצבות ולפלאטו. אני חולק על התזה הזו, וסבור שהקצב של הכפלת המידע והקצב של התפתחות הטכנולוגיה רק ילך ויגבר בעשורים הקרובים, לפחות ב-40 השנה הקרובות. לפיכך, באופן עקרוני, אני חושב שעתידנות הוא מקצוע מג'ורי שכדאי היום לצעירים ללמוד. עם זאת, הייתי ממליץ להם לזכור שארגונים גדולים לא צריכים יותר משניים עד ארבעה עתידנים בשורותיהם".