אחרי הפרידה מאבסולוט: "הכרם" תשווק את וודקה סטוליצ'ניה

מותג הוודקה היוקרתי הוא הרכש המשמעותי הראשון של "הכרם" לאחר ההודעה על הפרידה ממותגי "פרנו ריקארד" ובהם וודקה אבסולוט ■ תשקיע כמיליון וחצי דולר בפרסום המותג

חברת "הכרם" הודיעה היום (א') על סיכום עם חברת SPI העולמית, יצרנית וודקה סטוליצ'ניה ("סטולי"), לפיו החל מה-1 לינואר 2011 תקבל החברה את הזיכיון הבלעדי ליבוא והפצה של הוודקה הפופולרית בישראל.

וודקה "סטולי", שמיובאת לישראל על-ידי "הסקוטית" ("החברה הסקוטית" לשעבר), נחשבת לאחת הוודקות האיכותיות בשוק, ונהנית בשנים האחרונות מאהדתם של לא מעט "מובילי דעה" בתחום - בעלי פאבים ומועדונים, ברמנים מובילים ואנשי מקצוע אחרים.

למותג 3 דרגות איכות: "אדום" - וודקה פרימיום שמתחרה במותגים כמו "פינלדינה", "אבסולוט","סמירנוף" ועוד; "גולד" - מתחרה לוודקות "סופר-פרימיום" כמו "גריי-גוס", "קטל וואן" ו"ואן-גוך"; ו "עלית" - שנחשבת לכמעט קטגוריה בפני עצמה בשוק הוודקה.

מ"הסקוטית" נמסר כי הפרידה מסטולי נובעת ממחלוקות לגבי תנאי המסחר.

מבחינת חברת "הכרם" מדובר בהישג משמעותי ראשון, אחרי שבתחילת יולי 2010 נודע כי היא צפויה להיפרד ממותגי "פרנו ריקארד" (שיעברו לחברת משקאות חדשה שתקום תחת "טמפו") כבר בתחילת 2011, שהחשוב בהם הוא מותג הוודקה "אבסולוט", אותו יבאה "הכרם" לישראל ב-25 השנים האחרונות.

מנכ"ל חברת "הכרם", אריאל אפשטיין, הודיע כי בכוונת החברה להשקיע כבר בשנת 2011 כמיליון וחצי דולר בפרסום וקידום המותג, מתוך מגמה לנסות ולהפוך את "סטולי" לוודקה הנמכרת בישראל (תואר שבו מחזיקה כרגע "פינלנדיה" המיובאת לישראל בידי חברת "מ.אקרמן"): "אני רואים פוטנציאל אדיר לגידול במכירות והפיכתה לוודקה המובילה בישראל" מסר אפשטיין.

שוק המשקאות האלכוהוליים בישראל מוערך בכ-3 מיליארד שקל בשנה, כאשר מיליארד שקל מתוכם מקורו ב"הארד ליקר" (היתר מתחלקים בין בירה ויין). מתוך סכום זה אחראית הוודקה לבדה ל-55% או במספרים - כ-550 מיליון שקל לשנה.

וודקה "סטולי" אמורה להשלים את תיק היבוא של "הכרם", שנותרה ללא וודקה (החברה מחזיקה במותגי הוויסקי "גרנט'ס", "גלנפידיך" ו"בלוויני", במותג "קמפארי" וב"אוזו 12") בעקבות ההתנתקות מ"פרנו ריקארד".

נמר פצוע וצמא / פרשנות

זו היתה רק שאלה של זמן, אומרים בענף האלכוהול, עד ש"הכרם" תנעץ שיניים במישהי ממתחרותיה. בתחילת יולי 2010, נפרדה "הכרם" ממותגי "פרנו-ריקארד".

"נפרדה" או "הופרדה" - קשה מאוד לדעת: מבחינה מקצועית, אפשר שהפרידה היתה על רקע העובדה שהצרפתים לא ראו בעין יפה את התעקשותה של "הכרם" להחזיק במותגי אלכוהול נוספים.

ואולם, בהודעה שהוציאה החברה הישראלית לעיתונות אז נרמז על מעשים "לא חוקיים" לכאורה, שהתבקשה החברה לבצע כדי לשמר את מעמדה כיבואנית הרשמית של "פרנו ריקארד".

כך או כך, השורה התחתונה של הפרידה היא שמהחל ינואר 2011, "הכרם" תיפרד רשמית ממותג הדגל שלה, וודקה "אבסולוט", לאחר 25 שנים של שיתוף-פעולה פורה.

לכל מי שמצוי בענף היה ברור כי "הכרם", שהשקיעה לאחרונה משאבים אדירים בהקמת מרכז לוגיסטי משוכלל באזור התעשייה שוהם, תחפש לה תחליפים למותגים האבודים, כאשר העדיפות העליונה היא למותג בתחום הוודקה - גם מפני שמותגי הוויסקי של "וויליאם גרנט אנד סונס" נותרו בחזקתה, וגם מפני שעל כל קרטון של וויסקי נמכרת בישראל מכולה של וודקה...

היום התבשרנו כי ההערכות שהגדירו את "הכרם" כ"נמר פצוע המשחר לטרף" היו מדויקות - והראשונה לשלם את המחיר היא "הסקוטית", היבואנית הנוכחית של "סטולי".

נתוני המכירה של "סטולי" בישראל נמוכים בהרבה מאלה של "פינלנדיה" ו"אבסולוט", אבל מדובר במותג שנהנה מאהדתם של "מובילי דעה" בתחום, וההערכה היא כי עובדה זו, ביחד עם השקעה מאסיבית בפרסום ושיווק, תצית מחדש את המלחמה על הבכורה בשוק הוודקה בישראל.