איפה התחרות? תע"א ואלביט מבקשות שת"פ בעסקה ביטחונית

בקשת התעשייה האווירית וחברת אלביט מערכות באה על רקע הצטיידות עתידית של חיל האוויר במטוס אימונים חדש לקורס טיס

התעשייה האווירית וחברת אלביט מערכות מבקשות מהממונה על ההגבלים העסקיים אישור לעסקה משותפת עם מערכת הביטחון, לקראת הצטיידות עתידית של חיל האוויר במטוס אימונים חדש שישמש את חניכי מגמת הקרב של קורס הטיס. כך נודע ל"גלובס".

מערכת הביטחון בוחנת בימים אלה את החלפת מערך מטוסי ה"סקייהוק" המיושנים של חיל האוויר, המשמשים בשנים האחרונות לאימון חניכי מגמת הקרב של קורס הטייס. ככל הנראה, היא תגבש החלטה על הצטיידות במטוס האימונים העתידי של מגמת הקרב בעוד כשנה. שתי חלופות שנבחנות, הן מטוס מסוג T-50 המיוצר בדרום קוריאה בשיתוף פעולה עם הקונצרן האמריקני לוקהיד מרטין ומטוס מסוג M-346 המיוצר באיטליה.

שני המטוסים נבדקו בחודשים האחרונים בידי גורמי רכש במערכת הביטחון ובידי טייסים בחיל האוויר והם נמצאו מתאימים לצורכי האימונים של חניכי מגמת הקרב של חיל האוויר. על פי התוכנית של אלביט מערכות והתע"א, הן יתמודדו במכרז שעתיד להתפרסם עם קליטת המטוסים החדשים, על תחזוקתם. התעשייה האווירית תתחזק את השלדות של המטוסים ואילו אלביט מערכות תדאג לתחזוקת מערכות האוויוניקה והטכנולוגיה שלהם.

ראש בראש

אלביט מערכות והתעשייה האווירית נחשבות ליריבות הקשות ביותר בין החברות הביטחוניות שפועלות בישראל ומייצאות לחו"ל. זאת, בין השאר על רקע התחרות העסקית ביניהן על שווקים בחו"ל: התעשייה האווירית המייצרת את המל"ט (מטוס ללא טייס) מסוג "הרון" ואלביט מערכות שמייצרת את המל"ט המקביל והמתחרה, מסוג "הרמס 450", התחרו בעבר על שורה של מכרזים בחו"ל כדי למכור את תוצרתן. כך, הן התחרו "ראש בראש" על מכרזים אחרים, של השבחת מטוסי קרב ומסוקי קרב במדינות שבאסיה ובאירופה.

גורם בתעשיות הביטחוניות אמר היום ל"גלובס" כי החברות פנו יחדיו אל הממונה על ההגבלים העסקיים בשל היותן מתחרות ובהליך שבו יש בכוונתן להתמודד יחדיו על מכרז של משרד הביטחון - הדבר מחייב אישור. בעבר שיתפו אלביט מערכות והתעשייה האווירית שיתוף פעולה דומה, עת פיתחו יחדיו את הרכב הקרבי המשוריין הבלתי מאויש המכונה "ג'יניוס". גם לקראת שיתוף פעולה זה, נדרשו החברות לקבל אישור מראש מהממונה על ההגבלים העסקיים.

ממשרד הביטחון נמסר ל"גלובס" בתגובה: "משרד הביטחון וצה"ל עושים עבודת מטה למציאת תחליף עתידי למטוסי האימון של חיל האוויר וטרם התקבלה החלטה בנושא. אין לנו כוונה להתייחס לדברים עד שעבודת המטה תסתיים".

אף באחרונה החליף חיל האוויר את מטוסי האימון ששימשו את פרחי הטיס בשלבים מוקדמים יותר בקורס הטיס: כך, משרד הביטחון פרסם מכרז למכירת 25 מטוסי ה"צוקית" שלו וקלט במקומם מטוסים חדשים, המכונים בחיל בשם "עפרוני".