האירוע הטכני שמלחיץ את וול סטריט

מאז שנות ה-30 כל צניחה במדדים לוותה באות הינדנבורג. ביום ו' הוא שוב הופיע

ביום שישי האחרון הופיע בבורסה האמריקנית מצב טכני מעניין הנקרא The Hindenburg Omen (או בתרגום חופשי שלי - "אות הינדנבורג"), וזאת בפעם החמישית. כוחו של מצב טכני זה נובע מכך שהוא מצביע על חוסר יציבות וחוסר החלטיות מצד המשקיעים, ובכך על חוסר הביטחון שלהם לגבי העמדה שראוי לנקוט בתחום הנכסים הפיננסיים.

זוהי, בדרך כלל תחילת הדרך לרגשות ההססנות, פחד מהפסדים, ולבסוף לדחיפת המשקיעים לכיוון המכירה של חלק מהחזקותיהם או את כולן. זהו גם הבסיס לפסימיות הקשורה בתופעה זו, ועל כך סקירה זו. תחילה, הבה נצביע על התנאים המגדירים הופעה קלאסית של "אות הינדנבורג" ביום מסוים:

* כמות המניות השוברות את שיא 52 השבועות שלהן צריכות להיות מעל 2.2% מכל המניות הנסחרות בבורסה של ניו יורק (NYSE).

* כמות המניות היורדות מתחת לתחתית 52 השבועות שלהן צריכה גם היא, להיות מעל 2.2% מכל המניות הנסחרות בבורסה.

* הממוצע הנע 10 שבועות של מדד ה-NYSE צריך להיות במצב עולה.

* אינדיקאטור ה- McClellan Oscillator (המצביע על המומנטום של קו הAdvance- Decline Line) חייב להיות שלילי באותו יום.

* כל הנתונים יילקחו מה-Wall Street Journal כדי להימנע בבעיות של אי התאמה בין מקורות המידע.

עם הזמן התווספו פילטרים נוספים אשר חיזקו רבות את יעילות ה"אות", ואציין כאן במיוחד את אלו שהוגדרו על ידי המנתח הטכני הדגול Dr. Robert McHugh מהאתר- www.technicalindicatorindex.com:

* ביום הופעת התנאים שהוזכרו לעיל, כמות המניות ששברו את שיאי ה-52 שבועות אינה יכולה להיות גדולה מפי שניים מכמות המניות שירדו מתחת לתחתית ה-52 שבועות שלהן. ההפך בהחלט אפשרי.

* חייב להופיע "אות" נוסף, לא יאוחר מ-36 יום לאחר הופעת הראשון. דהיינו, ככל שיהיו יותר אותות צפופים בזמן, כך תגדל הסבירות שמצב זה יצביע על ירידה גדולה עתידית במדד.

כאמור, ביום שישי התקיימו כל התנאים המוזכרים כאן בפעם החמישית מאז הופעת האות הראשון ב-12 לאוגוסט. ההופעות הנוספות היו ב-20, 24, 25 לאוגוסט.

מהי משמעות הופעת "אות הינדנבורג"?

על פי הסטטיסטיקה של מה שקרה בעבר התנועה החדה מטה במדד יכולה להופיע בחלון שבין יום לארבעה חודשים מאז תחילת מקבץ האותות, כאשר חצי מהן התרחשו תוך 41 יום.

להלן טבלה של כמה מן מקבצים שהביאו לירידה מעל 5% מאז 1986:

משה שלום טבלה
 משה שלום טבלה

כפי שניתן לראות, הקריסה של 1987, המיתון של 1990, שמיטת החובות של רוסיה ב-1998, התפוצצות בועת ההיי-טק ושלב A של המשבר הנוכחי ("משבר הסאב-פריים") לוו על ידי האות בצורה די מדהימה.

עליי להבהיר בצורה הנחרצת ביותר שאין כאן שום דבר מיסטי או נבואי. "אות הינדנבורג" הוא סימפטום של מצב בשוק. אם כמות גדולה של מניות שוברות שיאים ותחתיות בו זמנית, זהו סימן של חוסר יציבות ובהירות, והסיכוי שמצב זה יתפתח לירידות גדול מן ההיפך. כך צריך להבין זאת, וכך צריך להתייחס לזה: כעוד אלמנט בפאזל המראה לנו את הסבירות הגבוהה ביותר לעתיד הבורסה בארה"ב.

אם נצרף את האלמנט הטכני הזה, המשקף כאמור את הפסיכולוגיה של המשקיעים, עם המצב הטכני של המדדים, והחדשות המקרו כלכליות הבאות ומאשרות שוב ושוב שכלכלת ארה"ב מראה סימנים קשים של חולשה חוזרת, נקבל סבירות גבוהה לירידה משמעותית בטווח הבינוני-ארוך. יש כמובן סיכוי שחמשת האותות שהופיעו עד כה לא מבשרים דבר, ושלא תהיה תנועה מחיר חדה מטה, אבל אסיים ואומר שלא הייתה תנועה כזו ללא "אותות הינדנבורג" מקדימים, מאז שנות השלושים.

משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו.

אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

משה שלום הינו מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com) המספק שירותים למשקיעים וסוחרים.

ניתן ליצור איתו קשר ישיר בעזרת האימייל Moshe.Shalom@gmail.com, וכל המעוניין להיכנס לרשימת תפוצה שלו לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.