כיצד ניתן להרוויח כסף מפגעי טבע ומזג האוויר בעולם?

אירועים כמו שריפות הענק ברוסיה והשיטפונות בפקיסטן, הפכו את שוק הסחורות החקלאיות לסוער וחם במיוחד ■ ממה מורכב השוק הזה, ואיך אפשר להשקיע בו

אחד השווקים הפיננסים המרתקים ביותר בתקופה האחרונה הוא שוק הסחורות, שהמשקיעים הפרטיים אינם חשופים אליו בדרך כלל. בשבועות האחרונים נרשמות בשוק הזה עליות חדות במחירן של סחורות חקלאיות דוגמת הקפה, שהגיע לפני מספר ימים למחיר שיא לפני שצנח בחדות כלפי מטה.

גם המתכות היקרות, ובראשן הזהב, שומרות על מחירן הגבוה על רקע החששות מגלישה למיתון גלובלי נוסף. מנגד, מחיר הנפט מזגזג למטה ולמעלה ושומר על טווח מחירים יציב יחסית. כעת עולה השאלה, מה צפוי בהמשך בשוק הסוער הזה, ואיך ניתן לנצל אותו ליצירת רווחים בתיק ההשקעות.

עולם הסחורות מתחלק לארבעה תחומים מרכזיים: אנרגיה, מתכות לתעשייה, מתכות יקרות וסחורות חקלאיות. התחום הראשון, בו נכללות הסחורות המשמשות לאנרגיה דוגמת נפט וגז טבעי, נחשב לתחום תלוי צמיחה עולמית, טוען טל ורדי, מנכ"ל פסגות תעודות סל.

לדבריו, עליות השערים שנרשמו במחירי הנפט נבעו רק בשל התקלה של BP במפרץ מקסיקו, והחשש שהיא יצרה בקרב חברות שמבצעות קידוחים במים עמוקים, ולכן אין לצפות לעליות מחירים חזקות בתחום הזה בתקופה הקרובה, במיוחד על רקע החשש באשר לצמיחה הגלובלית האיטית.

התחום השני, תחום המתכות המשמשות לתעשייה, סובל גם הוא מתסמינים דומים לאלו של סחורות האנרגיה. האטה משמעותית בצמיחה ואף גלישה למיתון נוסף עלולים לבלום את קצב ההשקעות התעשייתיות, ובהן פיתוח תשתיות חדשות. המשמעות היא ירידה בביקושים למתכות, ולפיכך לחץ על המחירים כלפי מטה.

התחום השלישי, המתכות היקרות, סובל בשנים האחרונות ממסחר ספקולטיבי רב. ורדי מציין כי הסקטור הזה נתון לתנודתיות בכלכלה הגלובלית, ואחת הדוגמאות לכך היא הריצה לזהב מצד משקיעים לאור ירידת התשואות על אג"ח ממשלתית, בעיקר בארה"ב. החשש הגבוה מכניסה לתחום נובע כאמור מהיותו מוצף בספקולנטים, שעשויים לטלטל את מחיריו למעלה ולמטה בחדות.

התחום הרביעי והחם ביותר נכון להיום, הוא תחום הסחורות החקלאיות. אלו זוכות כעת לרוח גבית אדירה הודות לנזקי מזג האוויר, מסביר ורדי את פשר העניין הרב בהן. נזקי מזג האוויר הללו כוללים בין היתר את שריפות הענק שהשתוללו ברוסיה, השיטפונות בפקיסטן ועוד. נזקים מעין אלו מקטינים את ההיצע בשוק שבו עקומת הביקוש עולה באופן תמידי, בזכות הצריכה המוגברת של מוצרי מזון בסין, הודו ומדינות מתעוררות אחרות.

"המגמה היא עלייה"

גם לאונור טרקיאלטוב, מנהלת חדר המסחר במט"ח ב-IBI, מציינת את התנודתיות הגבוהה בענף. "הקפה הגיע למחיר שיא אבל ירד ב-8% בתוך יום", היא מזכירה. "הסחורות מאוד מושפעות ממה שקורה ברוסיה. הבצורת שם הקפיצה את כל מחירי הסחורות החקלאיות וגם המגבלות על הייצוא של החיטה מהמדינה תרמו את שלהן".

"עליית המחירים בסחורות החקלאיות היא תיקון של המחירים שנתקעו במשך תקופה ארוכה, כמו שאנחנו רואים בקפה", היא מסבירה. "דווקא בגלל שהאוכלוסייה גדלה, המגמה לא הולכת להשתנות. יכול להיות שנראה תיקון כלפי מטה, אבל המגמה היא עלייה. בסחורות החקלאיות צריך להבין שמאוד תלויים במזג האוויר ולכן סטיות התקן מאוד גבוהות".

"מסוכן להתמקד בסחורה ספציפית"

אחת האפשרויות להיחשף לשוק הסחורות היא דרך חוזים עתידיים באחת מבורסות הסחורות הפעילות ברחבי העולם. ורדי מציין, כי מכיוון שהטרנד של התרוממות המחירים מגיע בכל פעם מסחורה אחרת, מסוכן לנסות ולהתמקד בסחורה ספציפית.

לכן, הוא ממליץ להיחשף לתחום דרך אחד ממדדי הסחורות החקלאיות. חברות המדדים ובנקי ההשקעות השונים, דוגמת דאו ג'ונס, גולדמן זאקס, ו-S&P מנהלים מדדים שעוקבים אחר מחירי הסחורות, ואת המעקב אחרי המדדים הללו יכול המשקיע הפשוט לבצע באמצעות תעודות וקרנות סל (ETFs).

"הסיכון בסחורות", מזכיר ורדי, "הוא שתמיד כשמתחיל איזה גל, גם אם הוא מתבסס על נתונים ריאליים, מתלבשים עליו גורמים ספקולנטיים שגורמים לו להפוך לבועה". ולמרות האזהרה הזאת, הוא אומר שכדאי לשקול לשלב בתיק ההשקעות גם חשיפה לסחורות.

אפשרות נוספת ליהנות מהטרנד היא דרך המעגל השני והשלישי, כלומר על ידי השקעה בחברות שנהנות מעליית מחירי הסחורות באופן עקיף. בין החברות הללו ניתן לציין את החברות החקלאיות שמפיקות את הסחורות, וחברות אחרות שקשורות לתחום כמו יצרניות הציוד החקלאי או יצרניות של חומרי הדברה ודשנים.

אלו, לדברי ורדי, יכולות ליהנות ממגמות ארוכות טווח בשוק הסחורות. "אם הטרנד ירגע תוך זמן קצר, זה לא יעזור לחברות האלו", הוא אומר. "כדי שהן יגדילו את השטחים המעובדים צריך מגמה מבוססת יותר". בשורה התחתונה, הוא אומר, קיימת כרגע סבירות די גבוהה שמגמת עליית המחירים תימשך, ולא באופן בועתי.