זריקת עידוד מארה"ב: רכישות הטכנולוגיה זינקו שם ב-500%

המיזוגים והרכישות בתחום הטכנולוגיה בארה"ב הסתכמו במחצית ב-30 מיליארד ■ עכשיו בהיי-טק המקומי יחכו שהמגמה תגיע גם הנה

בישראל, 2010 לא הצטיינה עד כה ברכישות גדולות של חברות היי-טק. לפי חברת המחקר IVC, רק שני סטארט-אפים מקומיים נרכשו השנה לפי שווי גבוה מ-100 מיליון דולר - מדינגו וסטורוויז. אבל בעולם כבר מצטיירת תמונה שונה בתכלית מזו שהיינו עדים לה בתקופה האחרונה.

לפי חברת הייעוץ PWC, בתחום הטכנולוגי בהחלט אפשר לדווח על התעוררות משמעותית. במחצית הראשונה של השנה, המיזוגים והרכישות בתחום הטכנולוגיה בארה"ב הסתכמו בהיקף של 30 מיליארד דולר. מדובר בזינוק של 500% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז הסתכמו המיזוגים והרכישות ב-5 מיליארד דולר בלבד.

ב-PWC ציינו כי אמנם רוב הרכישות היו בהיקף קטן, אך כאלה היו הרבה מאוד. לעומת זאת, נרשמו מעט עסקאות ענק. בין אלו בלטו רכישת מק'אפי בידי אינטל של פול אוטליני תמורת 7.68 מיליארד דולר ורכישת Sybase בידי SAP, תחת שרביטם של המנכ"לים החדשים ביל מקדרמוט וג'ים הייגרמן שנאבה, תמורת 5.8 מיליארד דולר.

מגמת העלייה בהיקף הרכישות החלה כבר בסוף השנה שעברה וטודסון פייג', שותף בחטיבת שירותי הטרנזקציות ב-PWC, מעריך כי עד סוף שנת 2010 יש סיכוי שהיקף פעולות המיזוגים והרכישות יתקרב ל-77 מיליארד, הנתון משנת 2008.

אוגוסט הלוהט

ההתעוררות המיזוגים והרכישות אינה רק בתחום הטכנולוגי. למרות שאוגוסט נחשב לחודש "מת" בעולם העסקים, אוגוסט 2010 הוא דווקא חם ולא רק מבחינת מזג האוויר.

חברת המחקר תומפסון רויטרס מדווחת כי היקף המיזוגים והרכישות הגלובלי בחודש אוגוסט הגיע ל-197.6 מיליארד דולר, רק ב-77 מיליארד דולר פחות מהשיא שנקבע באוגוסט 1999, וחודש אוגוסט האינטנסיבי ביותר מאז 2006. המהלך הבולט מהבחינה הזו הגיע מצד חברת ברקשייר האת'אווי של וורן באפט, שהשתלטה על חברת הרכבת Burlington Northern Santa Fe.

השיא של אוגוסט הפתיע אנליסטים וחברות מחקר, שניסו בשנה האחרונה לחזות מתי שוק המיזוגים והרכישות ייצא מתרדמת המשבר שלו; התאגידים הגדולים יפתחו את הכיס, הבנקאים יסכימו להלוות ותתחיל עונת הרכישות.

אם המגמה הזו תימשך, יש סיכוי לא קטן שההיי-טק המקומי ייהנה ממנה. הוא זקוק לכך, כדי להחזיר במעט את האמון בו בכלל, ובסקטור ההון סיכון הישראלי בפרט.