רונית קן: פעילות קבוצת דלק בהתפלה לא פוגעת בתחרות הקיימת בתחום

רשות ההגבלים העסקיים ערכה את הבדיקה לבקשת ח"כ פאינה קירשבנאום, על רקע החזקות דלק בספקיות הגז הטבעי בישראל

פעילות קבוצת דלק בתחום התפלת המים בישראל אינה מעוררת חשש לפגיעה בתחרות בתחום זה. כך עולה מבדיקה שערכה רשות ההגבלים העסקיים, לבקשת ח"כ פאינה קירשנבאום ("ישראל ביתנו"). חברת הכנסת פנתה לממונה על ההגבלים, רונית קן, בבקשה כי תבדוק את השלכותיה של דלק, על רקע החזקותיה בספקיות הגז הטבעי בישראל.

לדברי הרשות, הפנייה של קירשנבאום נעשתה בעקבות זכיית קבוצת חברות - ובהן IDE טכנולוגיות, שמחזיקות קבוצת דלק וכי"ל - במכרז החשב הכללי להקמה ותפעול מתקן ההתפלה "שורק".

בחינת הרשות התייחסה לשני חששות עיקריים: הראשון, כי בעקבות תוצאות המכרז IDE תחזיק בנתח משמעותי מתחום המים המותפלים בישראל שעלול לפגוע בציבור, והחשש כי אחזקות קבוצת דלק בתחום הגז הטבעי יאפשרו לה להגיש הצעות מחיר נמוכות במיוחד, כך שיתר המתמודדים במכרזים עתידיים לא יוכלו להתחרות בה, ובכך תיפגע התחרות בתחום.

לטענת הרשות, ולאור בדיקתה, עולה כי בינתיים אין בסיס לחששות האלה. בבדיקת החשש לפגיעה בציבור בתחום המים המותפלים מצאה הרשות כי תנאי אספקת המים, מחירם וכמות המים המסופקים נקבעים מראש בשלב הצעות במכרז, ולאחר מכן בהסכם שנערך עם הזוכה.

מחיר קבוע מראש

לדברי הרשות, הזוכה - במקרה הזה קבוצת דלק - מחויבת לתנאים ולכמויות שהציעה בשלב המכרז, כחלק מן התחרות מול יתר המציעים. הרשות קובעת כי הליך המכרז קובע מראש את המחיר, הכמות ויתר תנאי האספקה בהסכם ארוך טווח שנקבע בתחרות בין המתמודדים במכרז. לטענת הרשות, גם ספק שזכה בדיעבד בחלק משמעותי מהמכרזים, לא יוכל להעלות את מחיר המים לאחר מכן.

הרשות התייחסה בבדיקה גם לחשש כי מתמודדים יירתעו מלהשתתף במכרזים עתידיים בשל קשרי הבעלות של קבוצת דלק עם ספקי גז, והעלתה כי ניתוח ההצעות שהוגשו מלמדות כי רכיב מחיר האנרגיה לבדו, משמע השימוש בגז, אינו מסביר את זכייתה של IDE במכרז. נמצא כי לפחות בהיבט רכיב האנרגיה אין בינתיים בסיס לחשש כי שחקנים אחרים הפועלים בתחום ההתפלה יימנעו מהגשת הצעות למכרזים נוספים בעתיד.

הרשות מבהירה כי עמדתה מתייחסת אך ורק להשלכות אחזקותיה של דלק בספקי גז טבעי על מצב התחרות בענף ההתפלה, ואינה מתייחסת להשפעות אפשריות על התחרות בתחומי פעילות אחרים במשק, כמו בעלות על אספקת גז ונפט.

"אבסורד בטענה"

למרות קביעת הרשות, כי אם מוציאים את רכיב האנרגיה בהצעות המכרז, הרי שהצעת IDE עדיין תהיה האטרקטיבית מכולן, יש הטוענים כי מדובר בטענה אבסורדית. IDE לצורך המכרז בשורק התקשרה עם חברה-אחות שלה, דלק תשתיות, שמקימה בעבורה את תחנת הכוח שתשמש את מתקן ההתפלה. מציעים אחרים שהשתתפו במכרז בחרו בחברת החשמל שתספק בעבורם אנרגיה.

"יש אבסורד בטענת הרשות - עלות רכישת אנרגיה מיצרן פרטי משתלמת אך ורק אם היא נמוכה מתעריפי חברת החשמל", אומר בכיר בענף התשתיות. "אמירה של הרשות שאין שום יתרון במרכיב האנרגיה בין IDE למציעים אחרים, אומרת ש-IDE קיבלה הצעה שהיא לא רציונלית, שלא גלומה בה הטבה כלכלית ולכן אין בכך היגיון".

לדברי הבכיר, אם מציע מחליט להקים תחנת כוח פרטית, הרי שהוא יכול להסיט עלויות בהצעה שהוא מגיש למכרז ולכן גם לכך יש השפעה. "במקרה של שורק נוצר מצב שדלק מחזיקה את IDE, שקונה את הגז מדלק, ומקבלת את החשמל חברת כוח פרטית ששייכת לדלק. לחברות יהיה קשה מאוד להתחרות איתה בעתיד על מתקני התפלה", אומר הבכיר.

הבכיר מציין לדוגמה את המקרה שאירע במתקן ההתפלה באשדוד, שאמור היה להיות מוקם על ידי חברת מקורות ייזום ותשתיות, שהיא חברה ממשלתית. המדינה דרשה ממקורות להשוות את מחיר המים המותפלים למחיר שהציעה IDE במתקן בשורק. מקורות, שלא הצליחה לעמוד בדרישות, נמצאת כרגע במשא ומתן עם המדינה לגבי מחיר המים. אם הצדדים לא יגיעו להסכמה, ייצא המתקן למכרז חיצוני, או למכרז שיכלול רק הרחבות של מתקנים קיימים. במקרה זה, טוען הבכיר, ל-IDE סיכוי טוב לזכות ולהפעיל את המתקן גם באשדוד, נוסף על המתקן שהיא מפעילה בחדרה, בשורק ובאשקלון - שם היא מחזיקה במתקן באופן חלקי, והוא משתמש באנרגיה שמספקת תחנת כוח שהוקמה במיוחד לשם כך על ידי קבוצת דלק.