עוד חוב: חברת החשמל תגייס מיליארד שקל בהנפקת אג"ח

ל"גלובס" נודע ההנפקה תיערך לקראת סוף השנה, ככל הנראה בחודש נובמבר, כחלק מגיוס 4 מיליארד שקל עד סוף 2011 שעליו הוחלט בעבר

חברת החשמל חוזרת לגייס בשוק ההון, על-רקע ההידרדרות במצבה הפיננסי ואזהרות מפני קשיים ביכולתה לפרוע חובות. דירקטוריון חברת החשמל אישר לחברה בישיבתו האחרונה לגייס בישראל חוב נוסף בהיקף של כמיליארד שקל באמצעות הנפקת אג"ח פרטית למוסדיים, כך עולה מדו"חות החברה לרבעון השני.

ל"גלובס" נודע ההנפקה תיערך לקראת סוף השנה, ככל הנראה בחודש נובמבר, כחלק מגיוס 4 מיליארד שקל עד סוף 2011 שעליו הוחלט בעבר. האג"ח שיונפקו יהיו במח"מ של 8 שנים ובחברת החשמל מקווים להשיג ריביות דומות לאלו שבהן נסחרות האג"ח של החברה כיום, העומדות על שני אחוז בצמוד למדד.

ואולם בחברה מעריכים כי על הצלחת ההנפקה עלולות להעיב המגבלות הפנימיות שקבעו הגופים המוסדיים בכל הקשור היקף האחזקות שלהם באג"ח של החברה, מתוך כלל ההשקעות. חברת החשמל היא כבר כיום המנפיקה הגדולה ביותר של אגרות חוב בשוק ההון הישראלי, עם סדרות אג"ח בהיקף מצטבר של כ-15 מיליארד שקל, שמחציתן נסחרות בבורסה.

חברת דירוג האשראי מידרוג עדכנה ביולי את דירוג החוב של חברת החשמל ל-Aa2 עם אופק "שלילי". יצוין כי בגיוסי ההון האחרונים בחו"ל שביצעה חברת החשמל היא נדרשה לתשלום ריביות גבוהות פי כמה מאלה המשולמות על האג"ח שלה בישראל.

הבחירה בהנפקה פרטית נובעת בין היתר מכך שהיא אינה מחייבת את החברה לפרסם תשקיף. אי הבהירות לגבי עתידה החברה על-רקע ההתקדמות בדיונים על הרפורמה המתוכננת, עלול להקשות עליה מאד בפרסום תשקיף.

הבנק העולמי התריע לאחרונה במחקר שהוכן בהזמנת חברת החשמל כי החברה לא תוכל לעמוד בהחזר חובותיה, הנאמדים בכ-55 מיליארד שקל, אם לא תחדל להשקיע בתכניות פיתוח ובראשן בניית תחנות כוח חדשות. על רקע מציאות זו אסר דירקטוריון החברה לגייס חוב למטרה כלשהי למעט מחזור חובות (refinancing). כאמור עד סוף 2011 תגייס החברה 4 מיליארד שקל כנגד פירעון חובות בהיקף של 5.5 מיליארד.