נתניהו בוושינגטון: "הטרור לא יקבע את גבולות מדינת ישראל"

פיגוע הרצח ליד חברון מעיב על השקת שיחות השלום הישירות בין ישראל והפלסטינים ■ קלינטון: "אסור להתיר המשך פעילותם של כוחות הטרור וההרס"■ מיטשל: "ניתן להשיג שלום תוך שנה"

פיגוע הרצח ליד חברון, שבו נקטלו ארבעה בני משפחה אחת מבית חגי, מעיב על השקת הפסגה המזרח-תיכונית בושינגטון, אך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הבהיר שהמו"מ עם הפלסטינים יימשך. "הטרור לא יקבע היכן יחיו הישראלים והיכן יהיו הגבולות; כל דבר ייקבע במשא ומתן", אמר רה"מ אמש (ג') לפני פגישתו עם שרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, במלונו במרכז וושינגטון.

ארה"ב, הפלסטינים וכמובן ישראל גינו את הפיגוע במילים חריפות. "כמו כל עם ישראל אני מזועזע מהרצח המתועב", אמר נתניהו. "דם המתיישבים אינו הפקר ואנחנו נגיע למרצחים". קודם לכן, במהלך הטיסה לוושינגטון, אמר רה"מ, לאחר שקיבל דיווח על הפיגוע, כי הורה לכוחות הביטחון לפעול "ללא מגבלות פוליטיות" כדי ללכוד את המרצחים ולהגיב בתקיפות.

קלינטון אמרה, כשנתניהו ניצב לצידה, כי "אסור להתיר המשך פעילותם של כוחות הטרור וההרס; זו אחת הסיבות לכך שרה"מ נמצא כאן היום - כדי לקיים מו"מ ישיר עם אותם פלסטינים שמתנגדים לדרך האלימות ושבחרו במקומה בדרך השלום".

"לסוג כזה של ברוטליות פראית אין מקום בשום מדינה בשום נסיבות שהן", אמרה שרת החוץ.

דובר הבית הלבן גינה את הפיגוע "במונחים החריפים ביותר" ומסר את תנחומי ארה"ב למשפחות. "אנו קוראים להעמיד לדין את הטרוריסטים שביצעו את המעשה הנורא הזה", אמר הדובר.

"ערב חידוש המו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים, מדגישה ההתקפה הברוטלית הזו עד כמה מוכנים אויבי השלום להרחיק לכת כדי לחסום התקדמות", נאמר בהודעת הבית הלבן. "חשוב שהצדדים למו"מ לא יוותרו, יוסיפו להתקדם למרות הזמנים הקשים וימשיכו לפעול להשגת שלם צודק ובר-קיימא שיספק ביטחון לכל הצדדים".

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, העומד בראש המשלחת הפלסטינית לפסגה, אמר אמש, בהודעה לעתונות, כי מטרת הפיגוע היתה לחבל בתהליך המדיני וכי הרשות מתנגדת להתקפות על אזרחים משני הצדדים.

הפיגוע מחזק את עמדת המשלחת ישראלית שהשלב הראשון של השיחות הישירות, שיחלו מחר (ה') בסטייט דיפרטמנט, צריך להתמקד בצרכי הביטחון של ישראל ובקביעת נהלים לשיחות, כשהנושאים ה"הכבדים", ובעיקר ההתנחלויות והדרישה הפלסטינית להמשך הקפאת הבניה בהן, כמו גם סוגיות הליבה, יידונו בשלבים מאוחרים יותר.