בקרוב בצה"ל: פגז טנקים חדש בשם "כלנית" תוצרת תעש

הפגז מותאם לירי באמצעות תותח בקוטר של 120 מ"מ וצפוי להשתלב במערך טנקי המרכבה מסימן 3 ו-4 של הצבא

בתום סדרה של ניסויים מבצעיים מוצלחים תחל התעשייה הצבאית (תעש) לספק בחודשים הקרובים את הפגז החדיש שלה מסוג "כלנית" לחטיבות שריון של צה"ל. הפגז מותאם לירי באמצעות תותח בקוטר של 120 מ"מ וצפוי להשתלב במערך טנקי המרכבה מסימן 3 ו-4 של הצבא.

ל"גלובס" נודע כי בעקבות ניסויי הירי בפגז החדש, שהוכתרו בהצלחה, הגיש משרד הביטחון לתעש הזמנה לייצור של כמה מאות פגזים מסוג זה. במקביל, אנשי התעשייה הצבאית פתחו באחרונה במגעים עם נציגים של כמה צבאות זרים ברחבי העולם, הבוחנים אפשרות לעסקה של רכש פגזים מסוג זה. בתעש אישרו ל"גלובס" את הפרטים.

הפגז החדיש תוכנן באופן שהשימוש בו יהיה רב-תכליתי, וייעודו מענה הולם לאיומים רלוונטיים לשדה הקרב המודרני ולזירות לחימה בשטחים אורבניים, כחלק מהפקת הלקחים של פעילות צה"ל ברצועת עזה במסגרת המבצע "עופרת יצוקה", מלחמת לבנון השנייה ולחימת הצבא האמריקני בעירק ובאפגניסטן. בכוחו לאפשר מכת אש למגוון איומים, ובהם פגיעה בחוליות החמושות בטילים נגד טנקים המאיימות על תמרון של כוחות שריון באזורי לחימה; פגיעה יעילה במבנים, בזכות יכולתו לחדור קירות ולהתפוצץ רק לאחר מכן בחלל חדר; פגיעה במסוקים המאיימים על כוחות שריון ורגלים בזירות קרב; וחשוב לא פחות הוא קל ונוח להפעלה, בזכות מערכות טכנולוגיות חדשניות, המאפשרות להזין את נתוני המטרה שלו באמצעות מחשב.

במקביל לפיתוח הפגז "כלנית", פיתחו אנשי תעש פגז אימונים מקביל הנקרא "חצב", בעל תכונות זהות: ה"חצב" יאפשר לכוחות צבא להתאמן באמצעותו על ירי של "כלנית", אך יוזיל באופן ניכר את העלויות, שכן במסגרת האימונים לא יעלה הצורך בירי "חי" של הפגז החדש.

בשיחה עם "גלובס" אמר מנכ"ל תעש, אבי פלדר, כי פיתוח ה"כלנית" מהווה חלק מפיתוחים חדישים של החברה, בהתאם לדרישות שדה הקרב המודרני והעתידי. במקביל, החלה החברה לגייס באחרונה כ-70 מהנדסים בתחומים שונים במטרה לשלבם בתכניות של מחקר ופיתוח. זאת, כשברקע תעש שילשה באחרונה את תקציב המו"פ שלה למען שימת דגש על פיתוח של תחמושת זעירה.