סכנת הגירושים הפיקטיביים

המוח היהודי ממציא פטנטים - וגם דרכים מפוקפקות להברחת רכוש, שאינן משתלמות

נדמה שאין גבולות ליצירתיות שאנשים מגלים כשהם מוצאים את עצמם בגבם לקיר, שקועים בחובות כבדים שמגיעים עד לכדי פשיטת-רגל. כשסך החובות מגיע לסכומים כה גבוהים, עד שהחייב לא רואה כל סיכוי שיוכל אי-פעם להחזירם, המוח היהודי ממציא לנו פטנטים מפוקפקים מאוד להברחת הרכוש, ואחד הגרועים שבהם הוא הגירושים הפיקטיביים.

נכון שכשמדובר בחוב רגיל כבר הובהר בטור זה כי לעתים מוטב שלא להתגרש, ובכך להגן לפחות על חלקו של בן-הזוג ברכוש המשותף. ואולם, כשמדובר בחוב שהגיע לכדי פשיטת-רגל גם זה כבר לא עוזר, שכן פשיטת-הרגל נחשבת לאירוע מכונן כמו גירושים ומוות, לצורך שיתופו של בן-הזוג בחובות שיצר בן-זוגו.

כתוצאה, חייבים רבים חשים שאין להם מה להפסיד, והם מציגים בפני רשמי ההוצאה לפועל הסכם גירושים טרי ורטוב ישר מהדפוס. בעיני רוחו החייב רואה את עצמו מושך בכתפיו באין אונים, ומודיע חגיגית לנושה ולבית המשפט כי הוא היה שמח לכסות את חובותיו על-ידי מכירת רכושו, אלא שלמרבה הצער אשתו החליטה להתגרש ממנו בעקבות חובותיו הכבדים, ובתוך כך לקחה עימה את כל רכושו עלי אדמות.

זה לא אומר, כמובן, שמקרים כאלה לא קורים באמת - חובות אכן עלולים להוות טריגר רציני לגירושים - אך מכיוון שהסכמי הגירושים הפיקטיביים תפסו תאוצה בשנים האחרונות, הנושים, כמו גם בתי המשפט, הופכים לחשדניים ביותר, במיוחד כשהגירושים מתקיימים בסמיכות גבוהה להליך פשיטת-הרגל.

ככל שהנושים מנוסים יותר ובעלי כיס עמוק יותר, כמו בנקים למשל - כך גדל הסיכון שמעשה המירמה ייחשף. נושים אלה בדרך-כלל אינם מסתפקים בהצגת הסכם גירושים בלבד, ועשויים לשכור את שרותיו של חוקר פרטי שיבדוק אם החייב אכן התגרש בפועל, ואם אחרי הגירושים הוא אמנם חי בנפרד מאשתו, שכן מגורים משותפים אחרי הגט הופכים אותו לבטל.

הסכם פיקטיבי, המכונה בחוק החוזים "הסכם למראית-עין", הוא בטל מעיקרו, ובית המשפט עלול שלא להכיר בו כלפי הנושה.

הקוזאק הנגזל

ואולם, חייב שחתם על הסכם גירושים פיקטיבי צריך לדאוג לא רק מהנושה, אלא גם מבן-הזוג אליו העביר את הרכוש במסגרת ההסכם הפיקטיבי. בעוד שבית המשפט יטה לבטל חוזה פיקטיבי, לבקשת נושה - הוא בהחלט עלול להימנע מלבטל אותו, לבקשת החייב.

זה קורה כשבן-הזוג מחליט שהמצב הפיקטיבי, בו הוא גרוש - חופשי ובעליו הרשמי של כל הרכוש שנצבר במהלך הנישואים, דווקא מתאים לו - וכבר לא מתחשק לו לקיים את ההסכמות אליהם הגיע עם בן-זוגו מתחת לשולחן, לפיהן הסכם הגירושים נערך רק למראית-עין כלפי הנושים.

במספר לא מבוטל של פסקי דין דחו בתי המשפט תביעות של בני-זוג לביטול הסכם גירושים פיקטיבי, ושופט בית המשפט לענייני משפחה בנצרת, סארי ג'יוסי, אף כינה תביעה כזו בשם הקולע "הקוזאק הנגזל".

בתי המשפט קבעו כי מי שחותם על הסכם פיקטיבי עושה שימוש לרעה בהליכי משפט ומרמה את הנושים - אך גם את בית המשפט.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי היא מומחית בדיני משפחה וירושה.