יותר מדי חלומות

חברת אמבלייז תמשיך לייצר כותרות, בזכות אלי רייפמן, למרות שהחברה מרוקנת מכל תוכן

עד לפני מספר שנים עוד היה אפשר להגיד על אמבלייז, קבוצת הטכנולוגיה אותה הקים האיש והשיווק העצמי אלי רייפמן, שמדובר בחברה בעלת פעילויות מגוונות, בתחומים שונים, והרבה חלומות. אולי יותר מדי חלומות. נכון להיום - ואם אכן תיפרד מפורמולה - תיוותר אמבלייז ללא פעילות מהותית, עם חברות שנמצאות עם רגל אחת בקבר ועם הרבה חלומות. יותר מדי חלומות.

אמבלייז של היום היא חברת החזקות, והחזקתה העיקרית - כפי שניתן ללמוד מאתר הבית של החברה - היא בפורמולה.

מלבד האחרונה, יש לאמבלייז שלוש חברות שעדיין מוגדרות כסטארט-אפים מתחילים. הראשונה היא חברת Zone Ip, המפתחת פתרונות תקשורת מבוססי קווי אינטרנט; השנייה היא Emoze, המפתחת פתרונות לדחיפת דואר אלקטרוני בהתקני תקשורת ניידים; והשלישית היא Else, שמוגדרת כפלטפורמה לטכנולוגיות ניידות שונות. לאחרונה הודיעה אמבלייז כי תפסיק להשקיע בפיתוחי Else למיניהם, וכך גם חברה זו הגיעה לסוף דרכה.

וזהו, אין לאמבלייז פעילות אחרות מלבד לשלושת הסטארט-אפים הללו. לכן, מכירת החזקותיה בפורמולה מעלה את השאלה, מה יעלה בגורל הקבוצה לאחריה.

ייתכן מאוד שהקבוצה תנצל חלק מהמזומנים שיזרמו לקופתה כתוצאה מהמכירה, כדי להמשיך ולפתח את אותן יוזמות טכנולוגיות שעדיין מסרבות להתרומם. ייתכן גם שהקבוצה תהפוך לסוג של שלד בורסאי, ותנסה לאתר אפיקי השקעה אחרים, וישנה גם אפשרות - אם כי מדובר בתרחיש פחות מציאותי - שהחברה תתפרק מנכסיה ותחדל מלהתקיים.

אין פעילות? יש כותרות

כך או אחרת, הסיפור של אמבלייז ימשיך לייצר כותרות, ולו בגלל שמייסדה והרוח החיה שמאחוריה, אלי רייפמן, עדיין מסרב למסור את מניותיו בחברה לידי עו"ד איתן ארז, המנהל המיוחד שמונה לנכסיו, ומשלם על כך בישיבה בכלא. רייפמן נקלע למצוקת נזילות לאחר שנטל הלוואות מגורמים שונים כדי לשמר את שליטתו בחברה - פועל יוצא של מאבק שליטה שנוצר באמבלייז לפני קרוב לשנתיים.

לרייפמן יש כיום החזקה של 15.5% מהון החברה. מלבדו, לקרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו קפיטל יש החזקה של 16.1%; קרן ההשקעות Schroders מחזיקה ב-15.2%; לנפתלי שני, אחד ממייסדי אמבלייז, נותרה החזקה של 13.9%; ובידי המיליארדר האמריקני דונלד סטרום 8.9% מהון המניות.

אמבלייז נסחרת בשוק ההון הבריטי לפי שווי של 86 מיליון דולר. הבוקר קפצה מנייתה באופן חד על רקע הידיעה בדבר מכירת החזקותיה בפורמולה, אך גם קפיצה זו לא החזירה את החברה לשוויים דלילי החמצן לפיהם נסחרה בעבר. מדו"חות החברה למחצית הראשונה של השנה עולה, כי זרוע הפעילות היזמית (בה מרוכזת פעילות אמבלייז מלבד זו של פורמולה) יצרה הכנסות שוליות של 3.1 מיליון דולר והפסד נקי של 9.4 מיליון דולר.