לחכות או לקנות: האם הגיע הזמן לקנות רכב חדש?

הרבעון האחרון של השנה מביא עמו את ההתלבטות המוכרת: האם כדאי לרכוש רכב חדש עכשיו או לחכות לסוף השנה ■ הנה כמה שיקולים שכדאי לקחת בחשבון

כמו בכל שנה, גם השנה עולה לקראת הכניסה הרשמית לרבעון האחרון של השנה התלבטות קבועה: האם כדאי לרכוש רכב חדש עכשיו או לחכות לסוף השנה או אפילו לתחילת השנה הבאה?

זו אינה התלבטות פשוטה. ציבור הלקוחות כבר למד בשנים האחרונות, שתמחור הרכב החדש בישראל לוקה בעיוותים שנובעים, בין השאר, מההנחות לשוק הליסינג, מהרגולציה שמחייבת את היבואנים להיפטר מרכב אחר 12 חודשים מתקופת ייצורו, ומקשיחות המחירים בארץ ביחס לתנודות שערי המטבע.

במקום שבו יש עיוותים יש גם "תיקונים" כלכליים טבעיים, ובמקרה של שוק הרכב המקומי מדובר במתן הנחות לא קטנות ממחיר המחירון - לעתים עד 10% ויותר. אמנם ההנחות הללו מחולקות לרוכשים בצורה "חצי סמויה" במסגרת "ימי מכירות מיוחדים" או "מבצעים סקטוריאליים" למועדוני לקוחות (חבר, הוט וכו') ואין להם השפעה על שוק המשומשות; אך עדיין, לא מדובר בכסף קטן: גם לקוח שהוציא 35-50 אלף דולר על קניית רכב חדש, לא ישמח לשמוע שחודש מאוחר יותר רכש השכן שלו את אותו רכב ב-3,000 דולר פחות. לטובת המתבלטים הבאנו כמה שיקולים בעד ונגד ההמתנה לסוף השנה.

הנחות עונתיות

הרבה לקוחות עוד זוכרים את "עונת ההנחות הגדולה", שהתרחשה עד לפני שנתיים בחודש אפריל, ממש לפני "החלפת שנת הדגם" בחודש מאי. המעבר לפני שנתיים לשיטת רישום "שנת העלייה על הכביש", שמתחילה בינואר, יצר בקרב לקוחות רבים ציפייה לגל הנחות עונתי דומה בנובמבר-דצמבר. אלא שכיום קשה לבנות על הנחות "מתוזמנות" כאלה, כיוון ששיטת ניהול המלאי של היבואנים השתנתה. בגלל שכיום נרשמת ברישיון הרכב שנת העלייה על הכביש, ולא מועד הייצור או היבוא, היבואן יכול למכור באפריל 2011 את הרכב שייבא לארץ ביוני 2010 וחיכה 10 חודשים במגרש שלו. יתר-על-כן, השנה הפגין שוק הרכב הישראלי צמיחה דו-ספרתית בריאה ואם לא יהיו שינויים בלתי-צפויים, רמות המלאי של הדגמים ה"מבוקשים" יהיו נמוכות יחסית בסוף השנה, מה שמקטין את הסיכוי להנחות עונתיות במשפחתיות הנפוצות.

בשוק היוקרה, לעומת זאת, מה שקובע הוא הצטברות מלאי של דגמים שחלפה כמעט שנה מאז ייצורם וצורך לעמוד ביעדי המכירות השנתיים שמציב היצרן. לפיכך, אפשר לצפות ל"פוטו-פיניש" של הנחות בפלח לקראת סוף השנה.

מבצעים סקטוריאליים

מי שחושש להחמיץ הנחה עונתית, יכול לנסות להפעיל קשרים וחברים ולהכניס רגל לאחד "המבצעים הסקטוריאליים", שמתקיימים לאורך כל השנה. בימים אלה, למשל, עדיין רצים מבצעים סקטוריאליים של וולוו והונדה עם "חבר", של סוזוקי עם "הוט" ושל ב.מ.וו עם עורכי-הדין. בכל המקרים הללו, מי שמחפש דגם של המותגים הנ"ל יכול למצוא אותו במבצעי המועדונים בהנחות של 7% ויותר שמתורגמות לאלפי שקלים ומקזזות את "הסיכון" של רכישה "מוקדמת".

ליסינג "יד ראשונה"

חברות ליסינג רבות נוהגות להמתין לתחילת השנה הקלנדרית כדי "לרענן" את ציי הרכב של הלקוחות. לפיכך, דווקא מינואר ואילך צפויה הצטברות מאסיבית של רכבי ליסינג משומשים, שתדחוף את המחירים כלפי מטה. השנה גם התבצעה בענף הליסינג רכישה מאסיבית של כלי רכב חדשים "למלאי", ולא מן הנמנע שעודפים של כלי הרכב הללו יוצעו בתחילת 2011 כ"יד ראשונה, אפס קילומטרים מהניילונים" ובהנחות נכבדות.