בדרכו של פישר: האם היפנים הולכים להתערב בשוק המט"ח?

קובעי המדיניות חזרו ואמרו שינקטו ב-"צעדים החלטיים" בנוגע לין – ככל הנראה משפט המרמז על התערבות מט"ח ■ "המפלט האחרון ממנו רוצים ביפן להמנע הוא התערבות בשוק המט"ח"

שר האוצר היפני, ישיהיקו נודה, מזהיר מפני המשך העליות של הין, ואף אמר כי במידת הצורך, הממשל ינקוט צעדים נחרצים כדי לבלום את המשך התחזקות הין, זאת כאשר המטבע היפני הגיע לשיא של 15 שנה כנגד הדולר. קובעי המדיניות חזרו ואמרו שינקטו ב-"צעדים החלטיים" בנוגע לין - ככל הנראה משפט המרמז על התערבות מט"ח.

ראש ממשלת יפן הנוכחי, נאוטו קאן, והאיש החזק במפלגה השלטת, איצ'ירו אוזאווה, מתמודדים בהצבעה על מנהיגות המפלגה שתתקיים ב-14 בספטמבר. קאן אמר כי ינקוט צעדים החלטיים בנוגע למטבע, מבלי להזכיר את המילה "התערבות". לעומת זאת, אוזאווה איים להתערב בשוק המט"ח. "קאן ואוזאווה הוא אותו הדבר, השאלה היא אם אכן נתערב בסופו של דבר", אמר שר האוצר היפני.

נזכיר כי האנליסטים של פינקסו, חברה המספקת שירותי סחר מקוון, ציינו בסקירה שהוציאו השבוע כי "המפלט האחרון ממנו רוצים ביפן להמנע הוא התערבות בשוק המט"ח. בפעם האחרונה שהם התערבו במסחר הייתה בשנת 2004 אז הבנק מכר סכום דמיוני של 14.8 טריליון ין בניסיון דווקא לחזק את הין שנסחר בכ-114 ין לדולר. לאחר התערבות זו הין אכן התחזק לרמה של כ-104 אך שנתיים לאחר מכן הין חזר לרמתו ואף עבר אותה לכ-120 ין לדולר".

ובכן, בנק המרכזי מודאג מהתחזקות הין מול המטבעות העיקריים כגון הדולר האמריקני והאירו האירופי, שכן ההתחזקות פוגעת בתחזית הצמיחה של הכלכלה היפנית, מוטת הייצוא וכן עלולה לפגוע בסנטימנט העסקי המקומי. בפגישת חירום שקיים הבנק המרכזי בתחילת השבוע הוחלט על צעדים נוספים לבלימת התחזקות הין ותמיכה בכלכלה היפנית, מוטת הייצוא. בין הצעדים עליהם הוחלט - השארת הריבית על 0.1% בלבד והארכת תוכנית ההלוואות המיוחדת מ-3 ל-6 חודשים.