רווח של כ-2 מיליארד שקל לדלק ממכירת מניות דלק רכב לאגמון

(עדכון) - הקבוצה שבבעלות יצחק תשובה צפויה למכור למנכ"ל דלק רכב, גיל אגמון, 22% ממניות החברה במחיר הגבוה בכ-20% ממחיר השוק, ובהיקף כולל של כמיליארד שקל

גיל אגמון, מנכ"ל דלק רכב , בדרכו להפוך לבעל השליטה בחברה. היום (א') הודיעה קבוצת דלק כי בינה ובין אגמון מתנהל מו"מ למכירת 22% ממניות דלק רכב לאגמון, לפי מחיר של 50 שקל למניה - כ-20% מעל למחיר המניה בפתיחת המסחר היום - ובהיקף כספי כולל של כמיליארד שקל. בעקבות פרסום ההודעה עלתה מנית דלק רכב ב-4.5%.

במידה שהעסקה תצא אל הפועל, צפוי אגמון להחזיק ב-38.4% מהון המניות של החברה אותה הוא מנהל, ואילו קבוצת דלק תרד להחזקה של 32.8%. במקרה כזה תרשום קבוצת דלק רווח הון ענק של כ-1.9 מיליארד שקל, הנובע מכך שההחזקה בדלק רכב רשומה בשווי כספי הנמוך משמעותית משווי השוק. הקבוצה תרשום רווח הון הן ממכירת המניות לאגמון, והן משערוך על פי מחיר המניה בשוק, של יתרת המניות שיוותרו בידה.

כיום דלק רכב נחשבת לחברה מאוחדת בדו"חות קבוצת דלק, שכן היא בעלת השליטה בה. אם וכאשר תושלם הרכישה, תרד חברת האם משליטה, ומבחינה חשבונאית היחס לאירוע הוא כאילו חברת ההחזקות מכרה את כלל ההחזקה בנייר, ומיד לאחר מכן רכשה את ההחזקה שבפועל נשארת בידיה.

במקרה של קבוצת דלק, היא תרשום רווח על מלוא החזקתה, כאשר יתרת המניות שתיוותר בידה תשוערך לפי שווי השוק. נכון להיום רשומה ההשקעה בדלק רכב בספרי הקבוצה על פי חלקה בהון העצמי של החברה הבת (330 מיליון שקל).

על מכירת המניות לאגמון (22%), הרשומות לפי שווי של 132 מיליון שקל, צפויה דלק לרשום רווח הון של 868 מיליון שקל לפני מס, מתוך התקבול הצפוי בגובה של מיליארד שקל. את יתרת המניות שיוותרו בידי דלק (32.8%), שרשומה כעת לפי שווי של 198 מיליון שקל, צפויה החברה לשערך לפי מחיר מניית דלק רכב בבורסה.

בהתבסס על מחיר המניה בפתיחת המסחר, מדובר בשערוך בגובה של כ-1.05 מיליארד שקל, כאשר על חלק זה לא יהיה מיסוי כיוון שהוא לא נמכר. כך יוצא שסך רווח ההון אותו צפויה דלק לרשום מביצוע העסקה יעמוד על 1.91 מיליארד שקל.

"מחיר העסקה מצוין"

אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק, הסביר היום בשיחה עם "גלובס" את השיקולים לביצוע המכירה: "מכרנו מכמה טעמים. ראשית המחיר הוא מצוין - 20% מעל למחיר השוק. שנית, אנחנו רוצים להתמקד בתחום האנרגיה, מהאפסטרים ועד הדאון סטרים".

זה המקום להזכיר כי במהלך הרבעון הקרוב צפויה קבוצת דלק להשלים את רכישת נכסי שיווק הדלקים של חברת BP בצרפת תמורת כ-180 מיליון אירו, ולא מן הנמנע כי חלק מהתקבול ממכירת המניות לאגמון יופנו להשקעה זו.

אגמון מחזיק היום ב-16.4% ממניות דלק רכב, בשווי של כ-625 מיליון שקל. את הרכישה הראשונה של מניות דלק הוא ביצע לפני עשור, אז הקצתה לו החברה 7.4% ממניותיה תמורת 62 מיליון שקל. את הרכישה הנוכחית הוא צפוי לממן מהון עצמי ובמימון בנקאי שכנגדו ישועבדו המניות הנרכשות.

אסטרטג המניות של בנק הפועלים, ירון פרידמן, אמר היום כי"בתור משקיע פרטי בדלק רכב אין למהלך שום משמעות. עד היום קבוצת דלק הייתה בעלת השליטה, אבל בעל השליטה האמיתי היה גיל אגמון. מבחינת הפעילות לא צפוי שינוי בהתנהלות החברה".

דלק רכב היא יבואנית רכבי מאזדה ופורד. תחת ניהולו של אגמון הפכה החברה ליבואנית הרכב הדומיננטית בישראל, וחלקה בו מוערך בכ-20%.

עד כמה דומיננטית השפעתו של גיל אגמון בחברה, ניתן ללמוד מהסכם הייבוא שיש לדלק עם פורד. על פי הסכם זה, לפורד ישנה זכות לסיים את ההתקשרות עם דלק רכב, במקרה בו גיל אגמון יחדל מלנהל את החברה.