השוק לא מאמין בצורן

את שווי החברה מצילים תזרימי המוזמנים שהגיעו אליה במחצית העשור החולף

עד לפני מספר שנים היינו צריכים לפחות עשר אצבעות כדי לספור את חברות הענק הישראליות (מאלו שנסחרות בשוק ההון האמריקני) שהיו שוות מיליארדי דולרים.

מכירת חלק מהן, והתדרדרות בביצועים הכספיים של היתר, צמצמו באופן ניכר את מספרן, ונכון להיום מספיקה יד אחת (ואולי עוד אצבע) כדי למנות את החברות ששוות לפחות מיליארד דולר. צורן נמנית עם הקבוצה השנייה.

צורן, מפתחת השבבים לתעשיית האלקטרוניקה הצרכנית וההדמיה דהיגיטלית איבדה לא מעט מזוהרה בשנים האחרונות, והדבר בא לידי ביטוי בשוויה כנגד שווי אמצעיה הנזילים. צורן נסחרת כיום לפי שווי של 428 מיליון דולר, בעוד אמצעיה הנזילים שווים 379 מיליון דולר.

במילים אחרות, שוק ההון מתמחר בקושי את פעילות החברה, ובמקרה הטוב מתמחר את החברה כאילו הייתה סטארט אפ שמצוי בתחילת דרכו.

ואכן, מבט על התוצאות הכספיות של צורן מזכיר יותר חברה שמשמידה ערך במקום לייצר אותו. ההכנסות של צורן לא מצליחות להתרומם ורק מאבדות גובה. אשתקד הן עמדו על 380.1 מיליון דולר לעומת 438.5 מיליון דולר בשנת 2008, ולפי תחזית החברה לרבעון השלישי של השנה הכנסותיה ינועו בין 98 עד 107 מיליון דולר - הרחק מתחת לקונצנזוס האנליסטים.

אם לא די בכך, השורה התחתונה של החברה לא מפסיקה להיות אדומה גם על בסיס Non GAAP. אשתקד רשמה החברה הפסד של 12.7 מיליון דולר (לעומת רווח צנוע של 8.4 מיליון דולר בשנת 2008), וברבעון השלישי היא תרשום הפסד למניה שינוע בין 3 עד 6 סנט.

הבעיה העיקרית של צורן אינה מיתון כלכלי או מבנה הוצאות שמכביד על החברה. צורן, שכבר חיה ובועטת קרוב לשלושה עשורים, לא השכילה להתאים עצמה לשינויים הטכנולוגיים התכופים המאפיינים את הענף התחרותי בו היא פועלת, וכפי שזה נראה כרגע - לקוחותיה מצביעים ברגליים.

למרות זאת, שפר מזל החברה ובזכות תזרימי מזומנים חיוביים מפעילות שוטפת בין השנים 2005-2007 יש לצורן מספיק אוויר לנשימה. הודות ליתרות זכות בסעיפים מסעיפים שונים, צורן רשמה ב-2007 תזרים חיובי בהיקף 94.9 מיליון דולר; ב-2006 עמד התזרים על 100.1 מיליון דולר, ואילו ב-2005 הוא היה 51.2 מיליון דולר.

תזרימים אלו מצילים כיום את החברה, מספקים לה מרווח נשימה לא קטן, וכן מונעים התדרדרות נוספת בשווייה הבורסאי.