המו"מ כבר נקלע לקשיים: ישראל תבטל הפגישה עם הפלסטינים

לאחר האווירה האופטימית שהגיעה עם פתיחת פסגת השלום בוושינגטון, ישראל דחתה פגישה שהייתה אמורה להתקיים מחר. הסיבה: הפלסטינים הפרו את עצם חשאיות הפגישה

אווירה אופטימית עם החזרה מפתיחת פסגת השלום בוושינגטון? לא בטוח. ישראל מתכוונת לבטל פגישה ראשונה בין ראשי צוותי המשא ומתן הישראלים והפלסטינים שהייתה מתוכננת להתקיים מחר, לאחר שהפלסטינים הדליפו את דבר הפגישה לתקשורת.

מדובר בפגישה ראשונה בין הצדדים שהייתה אמורה להתקיים מחר ביריחו בין ראשי צוות המשא ומתן סאיב עריקאת והנציג הישראלי, עו"ד יצחק מולכו. ראש הממשלה קטע היום דיון בממשלה בנושא המשא ומתן, והבהיר לשרים כי כרגע אין על מה לדון וכי כל הכרעה תובא לדיון בממשלה.

בישראל רואים בהפרת חשאיות עצם קיום הפגישה שתוכננה למחר, התעלמות ממהסכמות שהתקבלו בנוכחות האמריקנים, שמהווה פגיעה באמון בין הצדדים. לטענת הנציגים הישראלים, הפלסטינים, ובהם נביל שעת', היו מודעים היטב לחשיבות של חשאיות זו.

יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן שמבקר בצפון אפריקה, אומר כי המשא ומתן שייפתח בשבוע הבא בשארם יעסוק קודם כל בסוגיית הביטחון והגבולות. לדברי אבו מאזן, יש סיכוי להתקדמות בתהליך, אם ממשלת ישראל תימנע מחידוש הבנייה בהתנחלויות.

עריקאת מתבטא נגד נתניהו וחוזר בו

מוקדם יותר היום נשמע ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני סאיב עריקאת אומר היום כי המשלחת הפלסטינית לשיחות עם ישראל בוושינגטון דחתה הצעה ישראלית להקים 12 קבוצות עבודה משותפות שידונו בסוגיות שונות במו"מ, וזאת בטענה שישראל מנסה להרוויח זמן בניהולו.

בראיון לעיתון הירדני א-דוסתור אמר עריקאת: "נתניהו רוצה לעשות סחבת ולהרוויח זמן ולא לקיים מו"מ בתקופה הנוכחית". הוא קרא לראש הממשלה נתניהו לקבל החלטות מיידיות ולנקוט עמדה: "זוהי עמדתנו משום שיש להתחיל את המו"מ מהנקודה בו הופסק בתקופת אולמרט ושרת החוץ ציפי לבני", אמר והוסיף, כי "זה הזמן לקבל החלטות באשר להסדר הקבע. כשהמנהיגים יסיימו לגבש החלטות יחלו קבוצות העבודה של המו"מ לעבוד על מנת לגבש את הפרטים המדויקים".

בעניין אופי הדיונים אמר עריקאת, כי "אם נסכים על סוגיית הגבולות ניתן יהיה לדון ביתר הסוגיות ויהיה קל יותר לעסוק גם בסוגיית ההתנחלויות. עמדתנו על המשך הבנייה בשטחים ברורה ומתנגדת לכך נחרצות". בהמשך הכחיש עריקאת את הדברים בראיון לגלי צה"ל ואמר כי הם הוצאו מהקשרם.

דבריו של עריקאת אינם עולים בקנה אחד עם הדיווח הבוקר בעיתון אל חיאת הלונדוני לפיו השתנתה לחלוטין האווירה במשלחת הפלסטינית לשיחות בוושיגנטון, והפכה לחיובית בעקבות הפגישה המוצלחת בין ראש הממשלה לאבו מאזן.