אהוד ברק חתם על שיתוף-פעולה צבאי עם רוסיה: יקדם עסקאות נשק

ייפגש בקרמלין עם ולדימיר פוטין לראשונה לצורך פגישת עבודה ■ מחוץ לעסקה - מל"טים תוצרת ישראל ■ "הרוסים התעניינו במיוחד ברכש של מל"טים בסדר גודל בינוני; יש לנו מגבלות ייצוא בגלל האמריקנים"

שר הביטחון, אהוד ברק, טס אמש לביקור רשמי ברוסיה ונפגש היום (ב') עם שר ההגנה הרוסי, אנטולי סרדיוקוב. השניים דנו בנושא האיום האיראני והעברת נשק מצדה לסוריה ולחיזבאללה. בפגישה חתמו האישים על הסכם לשיתוף פעולה צבאי בין המדינות.

לדברי ברק "רוסיה היא כוח מרכזי בעולם ובעלת השפעה במזרח התיכון". זה ביקור עבודה רשמי ראשון של שר ביטחון ישראלי מכהן בקרמלין. בביקורו שם, עתיד ברק להיפגש עם ראש הממשלה הרוסי, ולדימיר פוטין, והשניים ידונו בסוגיות ביטחוניות אסטרטגיות הקשורות למזרח התיכון.

לפגישותיו הצפויות של ברק בקרמלין מתלווים גם מנכ"ל משרדו, אודי שני, וראש האגף המדיני-בטחוני במשרד, עמוס גלעד. ל"גלובס" נודע מפי גורם ביטחוני בכיר, כי בחלק מן הפגישות ינסו הבכירים הישראליים לקדם עסקאות נשק עם מקביליהם הרוסיים. לדברי הגורם, מדובר בעסקאות בתחום הלוחמה הזעירה, שבו לתעשיות הביטחוניות בישראל "יש הרבה מה להציע, בזכות הניסיון הרב של ישראל במצבי לחימה בעוצמות משתנות, שהעלה גם את הצורך לפתח מערכות לחימה שעונות למגוון איומים אזורי אוכלוסייה צפופים", כדבריו.

צבא רוסיה הביע באחרונה עניין רב ברכש של מל"טים (מטוסים ללא טייס) בישראל. בכיר באחת התעשיות הביטחוניות בארץ אמר ל"גלובס" כי "הם התעניינו במיוחד ברכש של מל"טים בסדר גודל בינוני, שבכוחם לשרת את צורכיהם הביטחוניים".

אולם עם העברה של בקשה רשמית מצד הרוסים לבחינת אפשרות להצטיידות כזאת, החליט משרד הביטחון לדחות אותה: "יש לנו מן הסתם הרבה מגבלות בכל הקשור לייצוא של נשק, בין השאר בגלל האמריקנים. לכן אנחנו לא יכולים למכור את כל מה שאנחנו יכולים ואת כל מה שלקוח פוטנציאלי רוצה. יש לנו טכנולוגיות עילית שאנחנו, מן הסתם, רוצים לשמור לעצמנו", הסביר גורם ביטחוני בכיר.

בוחנים במאה עיניים

עם זאת, כשברקע הסירוב הישראלי לאפשר הצטיידות רוסית במל"טים, תנסה המשלחת הביטחונית לרוסיה בראשות שר הביטחון לקדם עסקאות בתחום הנשק הטקטי: "יש לנו מה למכור להם בתחום הזה, ואני מעריך שיש ביקוש רב ברוסיה למערכות שנציע, למשל אמצעים מתקדמים להגנה על מתקנים אסטרטגיים; אמצעים ללחימה בשטח בנוי; ואמצעים אחרים הקשורים לתחום הלחימה בטרור. בכל הקשור לזה, יש לנו צ'קים פתוחים ויש על מה לדבר", אמר הגורם ל"גלובס".

גורמים ביטחוניים אמרו בימים האחרונים כי כל עסקה אפשרית כזאת "נבחנת לא ב-10 עיניים, אלא ב-100". לדבריהם, בשל הצורך הישראלי לשמר טכנולוגיות עילית המצויות לרוב במערכות לחימה מתקדמות, כמו מל"טים המיוצרים בחלק מהתעשיות הביטחוניות בארץ.

זאת כשברקע לחצים גוברים מצד ראשי אותן תעשיות לאפשר קיום העסקות: "התעשיות הביטחוניות רוצות למכור, למכור הרבה, והרבה מאוד. ומבחינתן בצדק. לא תמיד האינטרסים העסקיים שלהן מתיישבים עם האינטרסים הביטחוניים והמדיניים שלנו, וזה יוצר לא מעט חיכוכים ומתח. ננסה למצוא את האיזון, כדי שכל הצדדים יהיו מרוצים", אמר הגורם הביטחוני.