ספטמבר הזה לא יהיה שחור

אם הג'יאהד האיסלמי לא מתכנן פיגוע לפי מועדי השקעה, החודש הנוכחי עשוי להפתיע

היסטורית חודש ספטמבר נתפס כחודש ירידות בשווקים. אם נוסיף לכך את הבחירות בארה"ב בנובמבר ואת נתוני המאקרו המעורבים הרי שהחשש נראה מובן אפילו יותר. גם הופעת אינדיקטור טכני קיצוני תורמת לחששות. אבל האם לספטמבר באמת מגיע המוניטין לו זכה?

כנראה שספטמבר זכה למוניטין הזה בצדק, אבל אין בכך יותר מאשר צירוף מקרים לחודש אומלל, ואין בעבר בכדי להעיד על מה שיקרה בספטמבר שאנו עומדים כעת בפתחו.

בעולם ההשקעות יש מוסכמות לגבי כללי השקעה מבוססי תאריכים: כך, לכאורה, דצמבר נחשב לחודש שמאופין בעליות (ראלי סוף שנה), ינואר מאופיין גם הוא בעליות. ימי שני מאופיינים בעליות, ימי שישי בירידות, עדיף למכור בחודש מאי וכמובן שספטמבר מאופיין בירידות. גם בארץ יש מספר "כללי אצבע" כאלו כגון זה הטוען שתקופת חול המועד מאופיינת בעליות (מה קורה אם חול המועד נופל בספטמבר?).

הרעיון מאחורי כללי השקעה אלו הינו כלכלי, גם אם נראה רעוע. כך לדוגמא, דצמבר מאופיין בעליות עקב הנסיון של מנהלי השקעות להשיא תשואות לקראת סוף השנה. ינואר מאופיין גם הוא בעליות עקב ההפקדות של הבונוסים לחשבונות השקעה וחסכון. ימי שישי למשל מאופיינים בירידות עקב חששם של המשקיעים להיות חשופים לשוק בסוף השבוע, דבר המביא להיצע מכירות גדול יותר.

מחקרים מראים כי האפקטיביות של כללי השקעה כאלו הינה אפסית, ולבטח מתקזזת לאור עלויות העסקה והמיסוי. בנוסף, אם ניקח את עקרון "ראלי סוף שנה" כדוגמא, העובדה שחודש דצמבר מאופיין בעליות, תביא את המשקיעים להחשף לשוק כבר בחודש נובמבר. כך יתפוגג לו הראלי של חודש דצמבר.

בחינת חודש ספטמבר מראה כי מאז 1928 חודש ספטמבר מניב תשואה שלילית. מאז 1971, הניב מדד ה-500S&P תשואה שלילית של כ- 1% בממוצע, והינו החודש הגרוע מבין חודשי השנה. זו ירידה זניחה יחסית, ובטח כזו שאינה מקזזת את העלות של עמלות ומיסים.

בעשור החולף חמישה חודשים הניבו תשואה חיובית, וחמישה הניבו תשואה שלילית. ממש הטלת מטבע מושלמת. אבל החשש בגללו חודש ספטמבר נחשב לחודש שחור הינה עוצמת הירידות. ממוצע העליות היה בעשור האחרון היה 2.25%, בעוד שממוצע הירידות היה 6.96%.

מה היה לנו בחודשי ספטמבר בשנים עברו:

ספטמבר 2008: קריסת ליהמן ברדרס , 9.08% ירידה

ספטמבר 2002: חשש לכלכלה, 11% ירידה

ספטמבר 2001: אסון התאומים, 8.17% ירידה

ספטמבר 2000: בועת ההיי טק: 5.35% ירידה.

הירידות החדות האלו הביאו למוניטין השלילי שזכה לו חודש ספטמבר. אבל בעוד שלמרבית כללי ההשקעה שהוזכרו לעיל יש ביסוס כלכלי (רעוע ככל שיהיה), הרי שמרבית הירידות בספטמבר נבעו מאירועים חיצוניים שאינם קשורים למיקום החודש ביומן (איני מאמין שהג'יהאד העולמי מתכנן פיגועים על בסיס "כללי השקעה"). כך שאולי וספטמבר זכה למוניטין הזה בצדק, אך מדובר בסדרה מקרית לחלוטין.

כלל ההשקעות שלי טוען שכלל השקעות מתפרסם רק לאחר שהוא איבד מהאפקטיביות שלו, אחרת מפתח השיטה היה משקיע על פיה ויוצא לפנסיה באיים הקריביים בגיל 36. אז נמליץ להפסיק להתייחס ל"כללי אצבע", ונמליץ להשקיע את הזמן בבחינת נתונים פונדמנטליסטים, כלכלה ותמחור ני"ע.

בבברכת הצלחה בהשקעות בחודש ספטמבר, ואיחולי שנה טובה.

  1. חיים נתן הוא ראש צוות השקעות חול במנורה מבטחים פיננסים.
  2. האמור לעיל אינו מהווה המלצה לפעילות פיננסית מכל סוג והנוקט בה עושה זאת על דעתו שלו בלבד