וינטגרה מחכה לפריסקייל שנמצאת בדרכה חזרה לוול סטריט

אדי שלו, שותף בג'נסיס ומשקיע בווינטגרה: "אם פריסקייל תתקבל יפה, זה יעיד שהשוק בשל להנפקות ותחום השבבים במחזוריות המתאימה"

מאז תחילת 2010 הוגשו לוול סטריט 176 בקשות לביצוע הנפקה ראשונית. הרבה? ממש לא, אבל אולי זה סימן לאופטימיות בהתחשב בגידול של 45% לעומת 2009 כולה, בשוק המגמגם ובאווירה המקרו-כלכלית הבעייתית בארה"ב.

הסטטיסטיקה הזו משנה כיוון והרגשה ברגע שבוחנים את נתוני ההנפקות שהתבצעו. הסגמנט הטכנולוגי הוביל את רשימת ההנפקות שהתבצעו השנה, עם 24% מהן, אך עם תשואה שלילית של 3%, כך לפי נתוני Renaissance Capital.

על רקע זה, מתכוונות קרנות הפרייבט אקוויטי בלקסטון, קרלייל, Permira ו-TPG להמר בגדול ולהחזיר את ענקית השבבים פריסקייל לסיבוב חדש בוול סטריט.

זה לא יהיה פשוט. פריסקייל, שרק ב-2006 הפכה לפרטית בעסקת הרכישה הממונפת הגדולה בהיסטוריה של ההיי-טק, הפכה בשנות המשבר לאחד השמות הידועים לשמצה בעולם ההיי-טק. נכון לסוף הרבעון השני, היא סוחבת חוב של 7.6 מיליארד דולר, הפסד צבור של 4.6 מיליארד דולר וכבר שנים מפסידה תפעולית.

בחודשים האחרונים מתרבות הידיעות על כוונת מנכ"ל החברה, ריץ' באייר, להחזירה להיות ציבורית, לאחר מסע מפרך של התייעלות, עם פיטורים נרחבים, שכללו גם 20% מכוח העבודה שלה בישראל. בשבוע האחרון התפרסם בבלומברג שהחברה כבר מתקדמת עם בנקאי השקעות. השווי בו נרכשה החברה ב-2006 - 17.6 מיליארד דולר - כבר לא רלוונטי, ולפי הבנקאים, במקרה הטוב הוא יהיה קרוב יותר ל-15 מיליארד דולר.

סקטור השבבים הוא בעייתי במיוחד. החברות בתחום עברו שנתיים טראומטיות, המשבר הקשה בהיסטוריה מבחינתן. אמנם, בחלק גדול מהסגמנטים ראינו בשנה האחרונה גידול מרשים ובגרטנר מעריכים אותו בקרוב ל-32%, לסך של 300 מיליארד דולר, מה שיביא את התעשיה לשיא חדש מבחינת היקפים, אך המשבר האחרון הוציא את מעט התיאבון שנשאר למשקיעים הפוטנציאליים להתקרב לחברות שבבים בתחילת הדרך.

איתות שלילי מ-NXP

בנקאי פריסקייל בוודאי מסתכלים על ענקית שבבים אחרת, שחזרה לזרועות ציבוריות לפני פחות מחודש - NXP. ההנפקה לא הצליחה כמתוכנן והחברה גייסה רק 480 מיליון דולר, לעומת תכנון לגייס הרבה יותר - 1.15 מיליארד דולר. גם NXP סחבה חוב עצום ביחס למזומן בקופתה - של 4.5 מיליארד דולר. בינתיים, בשורה התחתונה, המשקיעים אינם מרוצים. החברה נסחרת כיום לפי 3 מיליארד דולר, נמוך ב-15% לעומת השווי בעת ההנפקה.

גם מספר חברות סטארט-אפ אמיצות בתחום השבבים ניסו לגשת לוול סטריט השנה. הבולטת שבהן הייתה מפתחת שבבי התקשורת ליישומים בידור על התקני מחשוב ניידים MaxLinear, שהצליחה לגייס 90 מיליון דולר , מעל לטווח שתכננה, אך נסחרת היום לפי 360 מיליון דולר בלבד, לאחר שאיבדה כ-40% משוויה במחצית השנה שעברה מאז ההנפקה.

הדילמה של וינטגרה

הזווית הישראלית היא קודם כל מפתחת השבבים לציוד התקשורת האלחוטי וינטגרה, שהגישה מוקדם יותר השנה תשקיף לגיוס של עד 115 מיליון דולר לפי שווי של 300-400 מיליון דולר. עד כמה כוונות ההנפקה של חברת ענק כמו פריסקייל, מעידות על הסיכויים של וינטגרה? "אם פריסקייל תתקבל יפה בשוק, ברור שזה יכול לעורר את ההנפקה", אומר אדי שלו, שותף בקרן ג'נסיס ואחד המשקיעים בווינטגרה, "זה מעיד שהשוק בשל להנפקות ראשוניות ושהסקטור הספציפי הוא במחזוריות המתאימה".

וינטגרה הציגה לאחרונה תוצאות רבעוניות מרשימות. היא רשמה זינוק של 113% בהכנסות ל-14 מיליון דולר ברבעון השני לעומת הרבעון המקביל אשתקד, וגידול של קרוב ל-20% לעומת הרבעון הראשון. כמו-כן, עברה החברה לרווחיות. אולם, ההיסטוריה שלה, כמי שהתכוונה לגייס בתחילת 2006 ומשכה את התשקיף בגלל המלצות הבנקאים להפחית את השווי, מעורר את החשש שבשוק התנודתי של היום, עלולה החברה לעמוד גם השנה בפני דילמה דומה.

"החתמים היום הרבה יותר קפדניים", טוען שלו, "ברגע שהבנקאים מסכימים להנפיק אותך, הדבר היחיד שקובע אם יש או אין הנפקה, זה המצב הרוח הכללי בשוק, וזה לא היה טוב ביולי-אוגוסט. כולם מחכים לחלון ההנפקות, והתחזית היא שהרבעון הבא יהיה יותר טוב".

באופן כללי, מעריך שלו, שוק ההנפקות הראשוניות לא פשוט, אם כי הוא מאמין שניתן לגייס היום כסף בנאסד"ק, במחיר הנכון כמובן. לדבריו, "יש הרבה כסף שמחכה בצד בגלל הריביות הנמוכות, ובעיקר בארה"ב, ובתמחור נכון הכל יכול לעבוד".

וינטגרה היא לא ספקית השבבים הישראלית היחידה שמסתכלת על וול סטריט ומקווה לטוב. חברה אחרת שנמצאת בדרך, אם כי רק בתחילתה, היא Provigent, שמפתחת שבבים לציוד תקשורת ברשתות שבין נקודות הגישה הסלולריות לבין ליבת הרשת (Backhaul). פרוביג'נט, שסיימה את 2009 עם הכנסות של 25-30 מיליון דולר והיא רווחית, נמצאת בשוק צומח ולוהט. אגב, זהו אותו השוק שמספק כעת את הרוח הגבית לווינטגרה כדי להגיע למספרים שעליהם היא תרכב לוול סטריט.

לאחרונה הודיעה פרוביג'נט על כניסה לתחום חדש, במסגרתו תספק שבבים שמיועדים לציוד תקשורת שמבוסס על אורך גלים מילימטריים, שמשדרים אורך גל נמוך יחסית עם תדרים גבוהים, ויתרונותיו הם יעילות ועלות זולה יחסית. אל השוק החדש מתכננת פרוביג'נט להיכנס בשיתוף עם חברת BridgeWave, מה שיאפשר לה אולי להגדיל את המכירות בקלות יחסית ולהתייצב טוב יותר לקראת הנפקה אפשרית.

לפי הערכות, החברה עתידה לצאת רשמית לדרך לקראת סוף השנה, עם בחירת חתמים שיובילו את ההנפקה. זאת, כמובן, בהנחה שהשוק יאפשר. דן חרש, המנכ"ל, אומר בתגובה כי "יש המון אי-ודאות בשווקים כרגע, כך שאי אפשר להגיד שום דבר אינטליגנטי על זה כרגע".