פסימיות בארה"ב: האבטלה תעלה ל-10% והצמיחה תהיה חלשה

כך מעריכים כלכלני מריל לינץ' ■ מזהירים: "הצמיחה איטית מדי בשביל להוריד את שיעור האבטלה"

שיעור האבטלה בארה"ב עלול לעלות לכ-10% בחודשים הקרובים, לעומת 9.6% בחודש אוגוסט. כך מעריכים כלכלנים ממריל לינץ', זרוע ההשקעות של בנק אוף אמריקה.

מנתוני התעסוקה שפורסמו ביום ו' עולה, כי 67 משרות במגזר הפרטי נוצרו בחודש אוגוסט, לעומת יצירה של 107 אלף משרות במגזר הפרטי בחודש יולי. מתחילת השנה נוספו בסך הכל 723 משרות במגזר הפרטי והציבורי יחדיו, אך מדובר בסכום בטל בשישים לעומת גריעה של 8.4 מיליון משרות במהלך המיתון הגדול שהחל בדצמבר 2007.

נשיא ארה"ב ברק אובמה הבטיח עם היבחרו ליצור או לשמר כ-2 מיליון משרות עד שנת 2011. אובמה השיק תוכנית סיוע פיסקאלית בהיקף של 787 מיליארד דולר בינואר 2009, עם היכנסו לבית הלבן, אולם כעת, כאשר תוכנית הסיוע התפוגגה לאיטה, ניכרת האטה בהתאוששות הכלכלה האמריקנית.

המשק האמריקני צמח ב-1.6% בלבד ברבעון השני, לאחר צמיחה של 3.7% ברבעון הראשון. כלכלנים רבים מסמנים את שיעור האבטלה הגבוה כמכשול העיקרי העומד בפני כלכלת ארה"ב, שכן ריבוי המובטלים פוגע ביכולת הצריכה של האמריקנים ומכאן פוגע קשות בצריכה הפרטית שמהווה כ-70% מסך צמיחת התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) בארה"ב.

יתרה מזאת - במריל לינץ' מדברים על מעגל קסמים שבו הצמיחה לא מספיק חזקה כדי להוריד את שיעור האבטלה, ומנגד שיעור האבטלה הגבוה פוגע בצמיחה.

"הצמיחה איטית מדי בשביל להוריד את שיעור האבטלה", כותבים כלכלני מריל לינץ' בסקירתם. "בשלב זה, כשנה לאחר תחילתה של ההתאוששות הכלכלית, הצמיחה בשוק העבודה חלשה מדי". במריל לינץ' מעריכים כי האבטלה תעלה ל-10.1% בשנה הבאה וכי הכלכלה תצמח ב-1.8% בלבד בכל שנת 2011. מדובר בתחזית רעה יותר מהקודמת, שדיברה על אבטלה של 9.5% וצמיחה של 2.3% בשנת 2011.