שנת תש"ע במט"ח: הדולר עלה ב-0.3% והאירו צלל 12.6%

את שנת תש"ע סגר הדולר בעלייה מזערית של 0.8% ואילו האירו נפל ב-12.6% ■ בעולם, הדולר מתחזק מול מרבית המטבעות

הדולר התחזק היום (ג') ובנק ישראל קבע את השער היציג החדש בעלייה של 0.3% לרמה של 3.782 שקל, זאת לאחר שפישר ניסה אתמול אך לא הצליח לעצור את הידרדרות הדולר. לעומת זאת, האירו נחלש ב-0.7% ושערו היציג נקבע על 4.822 שקלים.

מחר לא יתקיים מסחר בין הבנקים ולא יקבע שער יציג, וכך גם בימי החג. את שנת תש"ע סגר הדולר בעלייה מזערית של 0.8% ואילו האירו נפל ב-12.6%.

לפי ההערכות בשוק כי בנק ישראל רכש אתמול עשרות מיליוני דולרים, ככל הנראה 30-50 מיליון דולר, החל משער של 3.765 שקלים לדולר. לאחר ההתערבות, הדולר נחלש ב-0.185% ל-3.772 שקלים ושמר על רמה זו.

נזכיר כי הנגיד פישר נשא בתחילת השבוע דברים בכנס של מכון הייצוא ואמר כי בנק ישראל לא יוכל לעמוד לנצח מול כוחות השוק, הדוחפים להיחלשות הדולר מול השקל. "אנחנו לא מגינים על הדולר", אמר הנגיד. "אם נסמן קו אדום - נזמין מתקפת ספקולנטים".

מרים שיינבלום מנהלת זירת המסחר בפריקו מסרה כי "הדולר שב להתחזק בהתאם למגמה העולמית של התחזקות מול האירו והין היפני. הפעילות של היבואנים וחברות האנרגיה שבה הן רוכשות דולרים לקראת העשירי לחודש מחזקות את הדולר בזירה המקומית. בטווח הקצר המיידי, עקב אי בהירות לגבי נתוני המאקרו בארה"ב ובעולם צפויה להימשך התנודתיות. בטווח הארוך הדולר צפוי להמשיך להיחלש מול השקל".

"ככל שיתרות המט"ח בבנק ישראל גדלות, עלות ההתערבות גדלה"

"על אף שהכותרות רעשו לאחר נאומו של סטנלי פישר, אין ממש חדש בדברי הנגיד, פישר אמר דברים דומים כמה פעמים בכמה הזדמנויות לאחר שהחל להתערב במסחר במט"ח", כתב גדי רגב, מנהל חדר עסקאות בפינקסו מקבוצת למבקס, בסקירה שפירסם היום. "להערכתנו, אין ספק שלכלכלת ישראל נכון אתגר לאור ההתחזקות הצפויה של השקל מול הדולר - אותה בנק ישראל לא יוכל למנוע לאורך זמן".

רגב מוסיף כי הביקורת על התערבות בנק ישראל במסחר במט"ח אינה במקומה מכיוון שהאלטרנטיבה של שקל כל כך חזק בזמן משבר כלכלי הייתה יכולה להיות הרסנית. "עם זאת, צריך להבין שככל שיתרות המט"ח בבנק ישראל גדלות, כך עלות ההתערבות גדלה ויכול להגיע היום שבו התערבות כבר לא תהיה כדאית - בייחוד אם הכלכלה העולמית תצא סופית מהמשבר", הדגיש.

בנק ישראל פרסם היום, כמדי חודש, את השינוי ביתרות מטבע החוץ. היתרות הסתכמו לסוף חודש אוגוסט בכ-64.1 מיליארד דולר, קיטון של כ-204 מיליון דולר לעומת סוף החודש הקודם. הירידה ביתרות המט"ח באוגוסט נגרמה בעיקר עקב העברות הממשלה לחו"ל שהסתכמו בכ-336 מיליון דולר ושערוך יתרות מטבע החוץ בכ-454 מיליון דולר (בעיקר על רקע החלשות הדולר). מנגד, בנק ישראל המשיך להתערב בשוק המטבעות בחודש שעבר ורכש 596 מיליון דולר, פעולה שצמצמה את הירידה ביתרות המט"ח.

עוד דיווח בנק ישראל היום כי סטיית התקן של השינוי בשער החליפין - המייצגת את התנודתיות בפועל בשער החליפין - עמדה בחודש אוגוסט על רמה של כ-5.6%, בהשוואה לרמות של 6.2% ביולי ושל 7.8% ביוני.

גם בזירה הבינלאומית הדולר מתחזק היום מול מרבית המטבעות ונסחר בהתחזקות של 0.6% אל מול האירו ו-0.15% אל מול הליש"ט. כנגד הין נסחר הדולר בהיחלשות של כ-0.28% ובכך שובר את רמת ה-84 ונסחר סביב 83.9155 ין, זאת כאשר ברקע ממשיך הבנק המרכזי של יפן בניסיונותיו להחליש את המטבע המקומי החזק המעורר דאגה בקרב היצואנים הגדולים במזרח בכלל, וביפן עצמה בפרט.

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]