אירופה סגרה בעליות לאחר דו"ח BP וגיוס אג"ח בפורטוגל

באירופה פורסמו נתוני מאקרו חלשים מהצפוי ■ יפן נפלה 2.2%: מניות היצואנים במזרח הידרדרו על רקע שיא חדש של 15 שנים לין ■ ראש ממשלת יפן: "לא נהסס להתערב"

בורסות אירופה ננעלו בעליות שערים בשיעור מירבי של כ-0.9% וזאת על רקע דו"ח המסקנות של ענקית הנפט הבריטית BP וגיוס אג"ח מוצלח בפורטוגל, כאשר הממשל הצליח לגייס 1.04 מיליארד אירו (1.3 מיליארד דולר). המסחר באירופה התנהל מוקדם יותר במגמה שלילית לאחר ירידות משמעותיות של יותר מאחוז בכל המדדים המובילים אמש בוול סטריט וכן על רקע ירידות שערים משמעותיות שנרשמו לפנות בוקר באסיה בהובלת מדד הניקיי היפני שהשיל 2.2% לנוכח ההתחזקות המרשימה והמדאיגה בערכו של הין.

בהנפקת האג"ח בפורטגל נמכרו אג"ח לשלוש שנים בהיקף 661 מיליון אירו (839 מיליון דולר), בריבית של 4.086%, כאשר הביקוש להן היה גבוה פי 1.9 מההיצע. כמו כן, הונפקו אג"ח ממשלתיות ל-10 שנים בשווי של 378 מיליון אירו בריבית של 5.973%, כאשר הביקוש בהן עלה על פי 2.6 מההיצע.

מניות הבנקים רשמו היום את הירידות בשיעורים המשמעותיים ביותר במהלך המסחר היום. נזכיר את ברקליס שמתממשת היום בשיעור ניכר על רקע חילופי מנהלים.

על המסחר השפיעו גם נתוני מאקרו שברוב המקרים היו מאכזבים מהצפוי: הגירעון הממשלתי בצרפת התרחב בשיעור מבהיל של 51% תוך חודש לסכום של 93.1 מיליארד אירו - זאת בנוסף לשביתה הכללית שהוכרזה שם אתמול במחאה על הכוונה להעלות את גיל הפרישה במדינה. מאזן הסחר של צרפת שפורסם היום הצביע גם הוא על גירעון מסחרי גדול מהצפוי.

בגרמניה עמד מאזן הסחר ביעדים והראה על גידול בעודף המסחרי, אך מעט פחות מהצפי המוקדם של האנליסטים. בנוסף, ספגה הכלכלה המובילה של האיחוד האירופי ירידה משמעותית בהיקף הייצוא בחודש החולף.

באסיה ננעל מוקדם יותר המסחר על רקע נהירת המשקיעים שלאור החששות מהאטה בכלכלות המעבריות מחפשים מפלט בין הפני ושולחים אותו לשיא של 15 שנים מול הדולר. מגמה זו התחזקה הבוקר ומביאה את הבורסות במזרח לירידות שערים משמעותיות על רקע חששות היצואנים מפגיעה בהכנסותיהם.

כבר אתמול הגיע הין לשיא של 15 שנים מול הדולר כשהצמד נסחר סביב שער של 83.7 ין לדולר. היום הוסיף הין להתחזק עוד יותר ונסחר במזרח סביב שער של 83.32 ין לדולר בלבד. גם מול האירו מוסיף הין להתחזק ונסחר סביב 105.84 ין לדולר.

התחזקות המטבע היפני גוררת דאגה רבה בקרב היצואנים במזרח שחוששים לפגיעה משמעותית ברווחיהם על רקע יחסי המטבע. לאור זאת, הצהיר הלילה ראש הממשלה במדינה, יושיהיקו נודה, כי ממשלתו "לא תהסס לנקוט באמצעים, לרבות התערבות בשווקים".

ירידות השערים הקיפה גם את יתר בורסות אסיה: בהונג קונג רשמה מניית צ'יינה מובייל ירידה חדה בערכה - על רקע דיווח לפיו ענקית התקשורת הבינ"ל Vodafone תמכור את החזקותיה בסך 3.2% מהחברה.