הפורום הכלכלי העולמי: כלכלת ישראל יותר תחרותית מסין

הפורום פירסם היום את דירוג הכלכלות התחרותיות, במסגרתו נפלה ארה"ב מהמקום השני לרביעי ■ שוויץ נותרה בפיסגה ■ ישראל טיפסה שלושה מקומות למקום ה-24, סין במקום ה-27

יום אחרי פירסום ספר הבז' שדווקא מציג תחזית אופטימית יחסית לצמיחה בארה"ב, מדרדר הפורום העולמי את ארה"ב במדד התחרותיות העולמי השנתי אותו הוא מפרסם היום (ה').

ארה"ב, שדורגה שניה בשנה שעברה, נפלה השנה למקום ה-4 בעיקר בשל השפעות המשבר הכלכלי, החובות של מוסדות פיננסיים וחוסר היכולת להתאושש במהירות ולהציג צמיחה ברת-קיימא.

את הבכורה תופסת גם השנה שוויץ, כשאחריה במקום השני שוודיה ובמקום השלישי סינגפור המובילה את דירוג המדינות האסייתיות במדד. ארה"ב במקום הרביעי זוכה לציון 5.43 בעוד שוויץ נהנית מציון 5.63

במקום החמישי, במפתיע, ניצבת גרמניה: על אף המשבר הכלכלי החמור שפקד את אירופה בשנה האחרונה וההלוואות הרבות של בנקים גרמנים למדינות אירופה - מצליחה המדינה להתרומם שני מקומות בדירוג השנה וזוכה לציון 5.39. אחריה ניצבת יפן, גם היא שיפרה עמדות מהשנה שעברה.

מדינות העולם הערבי גם הן זוכות לדירוג נאה כאשר קטר מתרוממת מהמקום ה-22 למקום ה-17, ערב הסעודית עולה מהמקום ה-21 למקום ה-28 ואיחוד האמירויות במקום ה-25, שני מקומות מתחת למקום ה-23 בו ניצב בשנה שעברה.

מי שעוד רושמת תנופה השנה היא ישראל - הכלכלה שלנו, על פי הפורום, נעשתה תחרותית יותר השנה ועל כן התרוממה מהמקום ה-27 למקום ה-24 עם ציון של 4.91. בכך הצליחה ישראל לעקוף לא רק את איחוד האמירויות ואת אירלנד, למשל, אלא גם ואולי בעיקר את סין אשר ניצבת במקום ה-27 עם ציון 4.84. עבור סין, אגב, מדובר גם כן בעליה מהמקום ה-29 בשנה שעברה.

חישוב מיקומי המדינות במדד מבוסס על שורה ארוכה של חברות מחקר אשר מוגדרות כ"שותפות" הפורום, בחינת הנתונים הגלויים באשר לפרמטרים כלכליים של כל מדינה ומדינה, צעדי מדיניות שנקטה, סקרים המקיפים את אוכלוסיית המנהלים, ועוד.

נציין עוד כי המדד מציג יתרון ברור בתחום התחרותיות לכלכלות בצפון ומערב אירופה, כאשר מלבד שוויץ ושוודיה התופסות את 2 המקומות הראשונים, ניתן למצוא בעשירייה הפותחת גם את פינלנד, הולנד ודנמרק.