אתם תחכו: המלצות ועדת ששינסקי נדחו לאחרי החגים

חברות הגז דורשות לחשוף הסכם הפטור ממס ל-EMG המצרית ■ המדינה: "מדובר בהליך העלול להביא בפגיעה קשה מאוד"

"ועדת ששינסקי איננה ועדה ציבורית בלתי תלויה. מטרתה היחידה היא העלאת התמלוגים רטרואקטיבית לחברות הגז וכמה שיותר מהר". כך טען בא כוחן של חברות הגז, עו"ד עופר צור ממשרד גורניצקי, המייצג את קבוצת דלק, בדיון ראשון שנערך בערב החג בבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים בעתירה המנהלית שהגישו חברות הגז.

צור טען בדיון כי יש לחשוף את הפטור ממס שנתנה המדינה למתחרה העיקרית של דלק, יבואנית הגז המצרית EMG שהשותף הישראלי בכיר הוא יוסי מימן (כ-20%), בנימוק של אפליה פסולה. לדבריו, "אנחנו לא מצליחים להבין איך ייתכן הדבר שלמתחרה הראשי שלנו ניתן פטור ממס לעשרים שנה ולנו מייצרים ועדה להעלות את המס. זה עניין של אפליה פסולה".

באת כוח המדינה בדיון, עו"ד ליאורה חביליו, דחתה את הדרישה בנימוק של הגנה על פרטיותו של הנישום וטענה כי "מדובר בהליך העלול להביא בפגיעה קשה מאוד בנישום". חביליו הוסיפה כי ועדת ששינסקי אינה מתיימרת להיות ועדה ציבורית בלתי תלויה והיא איננה אלא "צוות בין-משרדי בראשותו של כלכלן, שכל חבריה הם פקידי ממשלה".

הדיון שנערך בבית המשפט היה דיון ראשון בעתירתן של דלק קידוחים, נובל אנרג'י, אבנר, רציו חיפושי נפט וחברות נוספות העוסקות בחיפושי גז ונפט. בעתירה, שהוגשה לפני כחודש, דורשות חברות הגז למסור לעיונן שורה ארוכה של מסמכים המצויים בידי רשות המסים וועדת ששינסקי לפי חוק חופש המידע. לעתירה הצטרפו גם קרנות הנאמנות וקופות הגמל של הלמן אלדובי הטוענות כי מחובתן להגן על כספי לקוחותיהן מהאפשרות שייפגעו מאפשרות של הסקת "מסקנות נמהרות" על ידי הוועדה.

בין היתר מבקשות העותרות לקבל לעיונן את מכתב ההתחייבות של רשות המסים להענקת פטור ממס לספק הגז המצרי EMG, את עמדתה המשפטית של רשות המסים בנוגע לנושאי עבודתה של ועדת ששינסקי, את חוות הדעת שכתב לוועדה דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית פרופ' ברק מדינה, וכן ניתוחים כלכליים העוסקים בהשפעות שינויים במערכת הפיסקאלית על חדירת הגז הטבעי ותחזיות ביקוש לגז ניתוחים כלכליים פנימיים של משק האנרגיה ומשק הגז הטבעי.

המלצות ועדת ששינסקי אמורות היו להיות מוגשות עד סוף השבוע הנוכחי, אולם מסתמן מצב שבו מועד הפרסום יידחה, בין היתר לאחר שהוועדה החליטה לשכור את שירותים של יועצים זרים, שחלקם אמורים להגיע לישראל רק במהלך הימים הקרובים.