דור הפייסבוק

שיר היא מצטיינת תיכון ומתגייסת ליחידה יוקרתית. זה ממש לא ניכר בשיח-פייסבוק שלה

בשבוע שעבר הציעה לי שיר לעיין בהתכתבות פייסבוקית טיפוסית, המאפיינת את דור הפייסבוק. שיר סיימה תיכון בהצטיינות, תרמה למולדת שנת שירות בהתנדבות, ובקרוב היא מתגייסת ליחידת מודיעין יוקרתית.

קשה להאשים אותה ברדידות או בחוסר כבוד לשפה העברית. כמוה גם משתתפי השיחה הפייסבוקית שלפנינו, נערות ונערים בגילאי 18-16, כולם מדריכים בתנועת הצופים ותלמידי תיכון בדרכם לתעודת בגרות. וכך נראית השיחה שלהם, בתעתיק מדויק, ללא כל תיקונים או הגהה:

בשיחה הווירטואלית החל אור, ששם "פוסט" בדף הפייסבוק שלו דרך הסלולר: "דודו אהרון זמר השנה, פחחחח". על כך עונה לו אסף: "אחד הזמרים מה ישלך (:". עדי מצטרפת לשיחה ומודיעה: "אדון! בלי שטויות!!! הוא ה-דבר!" הודעה כזו ראויה לתגובה חזקה, וזו אכן מגיעה מכיוונה של עמית: "פפפפפחחחחחחחחח......... אוייייי רדוד". ליאור מחזקת אותה: "זה לא אמיתי כמה שזה רדוד!"

"ווואו לייק כל-כך גדול על עמית!"

מול שני מבקרי האמנות האלה, נאלצת עדי לחזק את עמדותיה: "ראיתם אבל שהוא ניצח את כל שלמה ארצי והחננות?!" אבל עמית ממשיכה בשלה: "אני בכלל לא מאמינה שאת יכולה להשוות בין שלמה ארצי לדודו אהרון... למען האמת אני בכלל לא מבינה איך את יכולה לדבר על שניהם באותו משפפטטט.... את פשוט יצורה". משפט חזק, ואכן, 3 חברים מגיבים ב-LIKE גורף.

ליאור גם מוסיפה תגובה: "וווואוווו לייק כל-כך גדול על עמית!$!@%$^". אבל עדי בשלה: "את לא מבינה שכולם אוהבים אותו!? נשבעת שהוא להייייטט!! את יצורה איך את יכולה לשמוע כל החיים מישו בוכה ועוד בשפה גבוהה?!?"

אל הדיון חוזר אסף: "וואלה באמתת שאתם לא יכולות להשוות את דודו לשלמה ארציי (: פשוט דודו יותר עכשיוי! יותר מזרחיחיחי (:". מעודדת מתמיכת הקהל עדי מתחזקת: "שלמה הוא לא אגדה! הוא צחנה! אולי פעם שאבא שלי היה בן שתים אהבו אותו גברת צאליק! נשבעת שאין שיר אחד שלו שאני אוהבת.. אני רק שומעת אני מתעצבנת... מה הוא חושב שאני צריכה לשמוע שיר ובאותו זמן לנסות להבין מה המשמעות של המילים?! אני כולה שומעת שיר.. מה קורה איתוו? וגמניי התכוונתי ליצורה באהבה!?"

לאחר מספר פוסטים, בהם הדיון הולך ומתחמם, עדי משועשעת: "חחחחחחחחחחחחחח דוגרי אם מישו יושב מהצד וקורא את השיחה הוא בוכה מצחוק!" וליאור נהנית: "חחחחחחח דפקנו ליול כל כך הרבה נוטיפיקיישן!!!!! :)".

וכך נמשכת לה השיחה. בני-נוער טובים, לא במרכאות, דור הפייסבוק של ישראל, שנת 2010. אני, אגב, חושב ששלמה ארצי הוא אמן גדול. אצלי יש לו LIKE ענק. וגם פעמיים נוטיפיקיישן על הקיר.