כשצורן מפנימה מה שהשוק אומר

אך בהחלט גם ייתכן ששוק ההון טועה, וממהר להקדים תרופה למכה שכלל לא תיפול עליו

רכישות ומיזוגים תמיד היוו אחד הפתרונות למינוף שיעורי צמיחה של חברה ציבורית - על אחת כמה וכמה כשזו מרופדת במרשרשים ירוקים. צורן, שרק בשבוע שעבר הקדשנו לה את הטור ("כשהשוק לא מאמין בעתיד של צורן", 5 בספטמבר), תמיד לקחה חלק פעיל במשחק המיזוגים והרכישות, אך הרכישה האחרונה שלה - עליה הודיעה במהלך החג - אינה "עוד" רכישה.

צורן, המפתחת שבבים לפתרונות של אלקטרוניקה צרכנית והדמיה דיגיטלית, תרכוש את Microtune האמריקנית תמורת 166 מיליון דולר במזומן. Microtune, אף היא חברה ציבורית בנאסד"ק, מייצרת Set Top Box - ציוד שמחבר בין מכשיר הטלוויזיה הביתי לבין מקור חיצוני שמשדר אותות והופך את האותות לתוכן המוקרן על מסך הטלוויזיה. כך מקווה צורן למנף את חדירתה לענף הכבלים, שרק מחפש דרכים להפוך את הקופסה שבסלון ביתנו ליותר ידידותית למשתמש.

לחברה הנרכשת יש מזומנים בשווי של 82 מיליון דולר, ולכן צורן תנדב "רק" 84 מיליון דולר מקופתה כדי להפוך את Microtune לחלק ממנה.

לצורן יש כיום מזומנים בשווי של 379 מיליון דולר, וזו הסיבה בגינה רכישת Microtune אינה "עוד" רכישה. צורן מניחה חלק לא מבוטל מהז'יטונים שצברה על Microtune, ואין ספק שמצבה הנוכחי הוביל אותה להמר - ובגדול - על רכישה אחת ויחידה. צורן הפנימה את מה ששוק ההון אומר לחברה בשנה האחרונה, ובמקום להמשיך לדגור על הקופה חזרה לעשות בה שימוש, אך נכון לרגע זה שוק ההון קובע כי החברה עשתה שימוש לא חכם באמצעיה הנדיבים.

מניית צורן, שכבר נחבטה לא מעט, איבדה במהלך השבוע האחרון 15% נוספים, וביום שישי האחרון היא נפלה לשפל שנתי של 7.19 דולר המשקף שווי חברה של 357 מיליון דולר - נמוך משווי קופת המזומנים של החברה טרום הרכישה.

במילים אחרות, ציבור המשקיעים אומר לחברה "לקחת סיכון גדול מדי ולנו לא נראה שהוא ישתלם בעתיד". נראה שגם המצגת הצבעונית שהכינה החברה עבור עובדיה (זמינה באתר של הרשות לני"ע האמריקנית) לא שכנעה אחרת.

אך ייתכן ששוק ההון טועה, וממהר להקדים תרופה למכה שכלל לא תיפול עליו. לא מעט מיזוגים ורכישות נכשלים, אך יש גם כאלו שמצליחים.

צורן, שכבר מזמן איבדה את אמון המשקיעים, תצטרך לעבוד קשה כדי להצדיק את הרכישה הנוכחית, וקל זה לא יהיה.