הפרלמנט האירופי בהחלטה היסטורית: "לתמוך בשיקום נהר הירדן"

קורא לממשלות שעל גדותיו - ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית - לפעול יחדיו על מנת לשקמו ולהחזירו לחיים

הפרלמנט האירופי קיבל במהלך ראש השנה החלטה היסטורית, המתייחסת למצבו הקריטי של נהר הירדן הדרומי. בהחלטה מציין הפרלמנט האירופי את החשיבות הרבה שבהצלת הנהר הגווע, וקורא לממשלות שעל גדותיו - ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית - לפעול יחדיו על מנת לשקמו ולהחזירו לחיים. בנוסף, קוראים בפרלמנט גם להתערבות של האיחוד האירופי לספק תמיכה כלכלית וטכנולוגית למען הצלתו.

בהחלטה שהתקבלה ביוזמת מנהיגי קבוצת הסוציאליסטים והדמוקרטים ובתמיכת רוב של כל המפלגות הגדולות בפרלמנט האיחוד האירופי, קורא הפרלמנט לראשונה למנהיגי האזור ישירות לתת מענה למצב נהר הירדן הדרומי. ההחלטה מדגישה שנהר הירדן הוא נוף תרבותי בעל חשיבות אוניברסאלית למזרח התיכון ולעולם הנתון לאיום חמור עקב הטיית 98% ממימיו המתוקים וחוסר ניהול אזורי.

לדברי חברת הפרלמנט ורוניק דה קייזר, מיוזמות ההחלטה: "קבוצת הסוציאליסטים והדמוקרטים ושותפינו בפרלמנט האירופי קוראים למדינות שעל גדות הנהר לעשות מאמץ רציני לשקם נתיב מים חשוב זה. ניהול משק מים בר-קיימא וחלוקה צודקת של המים, אשר מבטיחים גישה ומכבדים את הצורך של כל העמים החיים באזור, חיוניים לשלום וליציבות במזרח התיכון". היא הוסיפה כי "מאמציו האזוריים של ארגון 'ידידי כדור הארץ - המזרח התיכון' לשקם את הנהר, בשיתוף הגורמים השונים, יכולים להוות בסיס למאמץ משותף זה".

חיסכון של יותר מ-800 מיליון קוב מים

"אנו אסירי תודה לידידינו ותומכינו בפרלמנט האירופי על מאמציהם לקדם את נושא נהר הירדן הדרומי ולעודד את ממשלות האזור לנהל מאמץ זה", אמר מונקת' מהיאר, מנכ"ל ירדני של ארגון ידידי כדור הארץ - המזרח התיכון. גדעון ברומברג, המנכ"ל הישראלי של הארגון , מוסיף: "החלטת הפרלמנט מציינת נכונה כי על המאמצים האזוריים לשקם את נהר הירדן הדרומי להתמקד במדיניות לשיפור ניהול ביקושי המים במגזר הביתי והחקלאי. לפי מחקרנו האחרון אשר יתפרסם בקרוב במלואו, ניתן לחסוך מעל 800 מיליון קוב מים במחיר נמוך מזה של התפלה, ולייעד חלק מהחיסכון לטובת שיקום נהר הירדן. הפרלמנט האירופי קורא למעשה בפעם הראשונה לנציבות האירופית להשקיע כסף ולהגיש הסיוע הכלכלי הנדרש לכל הצדדים".

"אנו סבורים שמאמץ אזורי רציני לשקם את נהר הירדן הדרומי עשוי להניב תועלת מוחשית והדדית, עם ערך מוסף של בניית השלום," אמר נאדר ח'טיב, המנכ"ל הפלסטיני של ידידי כדור הארץ - המזרח התיכון. "אנו מצפים שבעקבות החלטה זו ימשיכו מועצת האיחוד האירופי, נציבות האיחוד וחבריו להמשיך להעלות נושא זה ביחסים הדו- והרב-צדדיים עם ירדן, ישראל והרשות הפלסטינית".