מרגישים חור בכיס? הוצאות משקי-הבית בישראל עלו ל-13 אלף שקל בחודש

מסקר הוצאות משק-בית שפרסמה הלמ"ס עולה עוד כי כמחצית מסך ההוצאות של החמישון התחתון מופנה למזון ולדיור ■ ל-91.8% מהישראלים יש בעלות על קו טלפון נייד

ההוצאה החודשית המוצעת לתצרוכת למשק-בית בישראל ב-2009 עלתה ריאלית ב-2% ביחס ל-2008 והסתכמה ב-13,009 שקל - כך עולה ממצאי סקר הוצאות משק-בית שפרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מספר הנפשות הממוצע במשק-בית הוא 3.3, ומספר המפרנסים הממוצע הוא 1.3.

סעיף ההוצאה הגדול של משק-בית היה סעיף הדיור (וזאת עוד לפני הזינוק שחל השנה במחירי הנדל"ן), אשר עמד על 3,168 שקל לחודש והיווה כרבע ממשקל ההוצאה הכוללת. אחריו מדורג סעיף התחבורה והתקשורת, שהסתכם ב-2,485 שקל לחודש והיווה 19.1% מסך ההוצאה; וסעיף המזון (כולל ירקות ופירות), שהיה 2,120 לחודש, היווה 16.3% מסך ההוצאה של משקי-הבית.

מממצאי הסקר עולה עוד כי כמחצית מסך ההוצאות של החמישון התחתון מופנה למזון ולדיור. החמישון העליון מוציא על סעיף תחבורה ותקשורת כמעט פי 5 מההוצאות שרושם החמישון התחתון תחת סעיף זה. החמישון העליון מוציא על סעיף חינוך, תרבות ובידור פי 3.5 מהחמישון התחתון, והשוואה בין החמישונים העליון והתחתון ביחס לסעיף בריאות חושפות פער של הוצאות הגבוהות פי 3.

את הקניות של המזון ביצעו 60% ממשקי-הבית בישראל ברשתות השיווק. לעומת זאת, כ-11% מהקניות של מחשבים ואביזריהם מתבצעות דרך האינטרנט.

מבחינת הבעלות על מוצרים עולה מהסקר כי ל-91.8% מהישראלים יש בעלות על קו טלפון נייד. שיעור זה גבוה משיעור הבעלות על קו טלפון רגיל (קווי), שעומד על 82.4%.

עוד נתון מתחום התקשורת הוא כי לרבע ממשקי-הבית בישראל יש שני מחשבים או יותר, כאשר ישראל ממוקמת באמצע הסקלה ביחס למדינות ה-OECD בשיעור הבעלות על מחשב (74%) ועל מנוי לאינטרנט (66%).

וכמה מכוניות יש לנו? מהסקר עולה כי ל-18% ממשקי-הבית בישראל היו בשנת 2009 שתי מכוניות ויותר, כאשר בעשירון העליון היו שתי מכוניות ויותר ל-51% ממשקי-הבית, ולעומתם בעשירון התחתון היו רק ל-1% ממשקי-הבית יותר ממכונית אחת.

נתון מעניין נוסף היה כי ל-96% ממשקי-הבית בעשירון העליות היה מזגן, ולעומתם רק 45% ממשקי-הבית בעשירון התחתון נהנו מרוח צוננת באמצע הקיץ.