חברת החשמל תבקש אישור הממשלה להקים תחנת כוח בקפריסין

זאת במסגרת פרויקט משמעותי ראשון באי, שעלותו הכוללת כרבע מיליארד דולר, והוא אמור להסתיים ב-2015 ■ תחנת הכוח תופעל באמצעות גז טבעי

חברת החשמל תקים תחנת כוח מופעלת בגז טבעי בקפריסין, במסגרת פרויקט שעלותו הכוללת כרבע מיליארד דולר. דירקטוריון החברה צפוי לאשר את התוכנית להקמת התחנה בישיבתו הקרובה, ולאחר מכן תוגש התוכנית לאישור הממשלה. התוכנית אושרה כבר בוועדת המשנה לענייני רגולציה של הדירקטוריון בראשותה של יו"ר מועצת הכבלים לשעבר דורית ענבר.

התחנה, בהספק של כ-200 מגה ואט, תוקם מדרום לבירת קפריסין לרנקה ותופעל בגז טבעי. הפרויקט אמור להסתיים בסביבות 2015. חברת החשמל תהיה אחראית על תכנון התחנה ותנהל את ההקמה שלה. על פי הערכות יהיה צורך בהקמת חברה בת ייעודית לצורך הפרויקט.

מדובר בפרויקט משמעותי ראשון שמבצעת חברת החשמל באי. סמנכ"ל חטיבת הפרויקטים ההנדסיים בחברה, יעקב (יאשה) חאין, ביקר בקפריסין כמה פעמים בעבר לצורך בדיקת אפשרות להשתתפות בפרויקטים בתחום פיתוח משק החשמל. בין היתר בדקה החברה ב-2008 אפשרות להקים תחנת כוח קטנה יותר בהספק של 60 מגה ואט באזור העיר דלקיה.

פעילות בדרום אפריקה ובאירופה

עדיין לא ברור אם הממשלה תאשר לחברה להזרים כסף לצורך הפרויקט, וזאת על רקע מצבה הפיננסי המידרדר וסירובו של הדירקטוריון לאשר לה להקים תחנות כוח נוספות בישראל. עם זאת, לפרויקט בקפריסין יש יתרונות מסחריים משמעותיים מבחינת החברה, מעבר להכנסות הצפויות ממנו, מבחינת ייצוא הידע הישראלי והגברת הסיכוי לזכייה בפרויקטים נוספים בחו"ל בעתיד. חברת החשמל מעורבת כיום במספר פרויקטים בחו"ל ובהם דרום אפריקה ומספר מדינות באירופה. בנוסף, בודקת החברה אפשרות להיכנס לפרויקטים בחו"ל בתחום האנרגיות המתחדשות ובהם הקמת תחנות כוח סולאריות. בישראל נאסר על חברת החשמל לפעול בתחומים אלה בשל מגבלות רגולטרויות של רשות החשמל.