היועמ"ש: הדילים שמציעה גוליבר מדאיגים; 0% אחריות לתקלות

לרגל עונת השיא בתיירות יוצא וינשטיין נגד סעיפים מקפחים בחוזים של סוכני הנסיעות המקוונים, המגדירים את עצמם כ"מתווכים" ללא אחריות לשירותים ■ דורש לבטל חוזה של סוכנות גוליבר

אם יש דבר יותר מעצבן משביתה בנתב"ג, הרי שמדובר במקרה המדכא בו כבר עולים על המטוס, יוצאים לחופשה - אבל אז מגלים שהמלון לא באמת הוזמן, הרכב לא באמת שוריין, והחופשה כולה לא באמת תפורה; הכול שעה שאין כתובת ממשית לטיפול בתלונות, והחשבון כבר שולם מראש.

את התופעה המדאיגה הזו בדיוק מנסה למנוע בימים אלה היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שמסמן לעצמו מטרה חדשה: ספקיות שירותי התיירות באינטרנט.

הסנונית הראשונה במאבק נרשמה בשבוע שעבר, אז הגיש היועמ"ש מסמך רשמי לבית הדין לחוזים אחידים, בו טען כי חברת התיירות גוליבר מקפחת את לקוחותיה ועושה שימוש בסעיפים אסורים במסגרת חוזה ההתקשרות שלה עימם, עליו מחויבים הלקוחות לחתום בטרם ביצוע עסקה לרכישת שירותי התיירות שלה.

לטענת וינשטיין, גוליבר מגדירה את עצמה כגוף מתווך ללא נגיעה לשירותי התיירות עצמם, תוך שהיא מטילה ומגלגלת את מלוא האחריות על ספקיה שלה. בכך, על אף שהלקוח משלם בפועל לסוכן הנסיעות (גוליבר, כאמור) את מלוא הסכום - אין הוא זוכה לכל הבטחה חוזית שהיא מהגוף לו מבוצע התשלום, ואין לו כתובת למקרה שבו הוא אינו זוכה לתמורה בגינה שילם.

"האחריות לוודא את זמינות השירותים מוטלת על החברה"

וינשטיין יוצא גם כנגד האבסורד במסגרתו מפורסמים באתרי התיירות דילים שונים הזמינים לרכישה מיידית, בעוד בפועל ייתכן כי הם כלל אינם בתוקף. באתר גוליבר, כותב וינשטיין, קיימת התניה הכותבת כי ההצעות והדילים כפופים ל"זמינותם של נותני השירותים". לטענתו, זוהי אחריותה של החברה המוכרת את השירותים ומציעה אותם לוודא את זמינותם "באופן שוטף ואקטיבי".

לפיכך, וינשטיין מגדיר גם סעיף זה כסעיף מקפח בחוזה, שכן הוא למעשה יוצר מצב בו אף גוף אינו מחויב חוזית כלפי הלקוח ששילם את מיטב כספו עבור החופשה, והחברה איתה נחתם הסכם ההתקשרות מסירה כל אחריות באשר לעסקה עימו.

וינשטיין דורש גם לרענן את הצורך בשקיפות באתרים של שירותי התיירות בישראל, כך שבכל האתרים תהיה החובה להציג כל פרט מידע רלוונטי על המלון, הטיסות ופרטיהם, לרבות שירותים הניתנים בתשלום במלון (כמו חניה או מיטה נוספת) או כל נתון הרלוונטי לקבלת החלטה צרכנית מצד הלקוח.

לאור כל אלה דורש וינשטיין לבטל את הסעיפים המקפחים הנ"ל ולקבוע סטנדרט חדש ומעודכן לחוזים אחידים בתחום התיירות שיפעל לרווחת הצרכן.