הבאר מתייבשת

הבציר האחרון של הטלפונים החכמים מעורר את הרושם שזרם החידושים גווע והולך

מי שיבחן את הבציר האחרון של הטלפונים החכמים שיוצאים בימים אלה לשוק, עשוי לקבל את הרושם שבאר החידושים של היצרנים הולכת ומתייבשת.

כמעט כל הדגמים החדשים מתכנסים למכנה משותף שכולל מסך מגע גדול במרכז של גוף דקיק נוסח אייפון, מערכת הפעלה ידידותית למשתמש, אפשרות להורדת אפליקציות וביצועים מכובדים של מולטימדיה ותקשורת אלחוטית.

פה ושם מישהו מגלח עוד מילימטר מהעובי, מציע מסך זורח יותר או מאמץ עיצוב עכשווי. בשורה התחתונה - ההבדלים אינם גדולים.

אבל מתחת לפני השטח, ברמת השבבים והמעבדים, ענף הטלפונים החכמים ניצב על סף קפיצת דרך דרמטית. בחודשים הקרובים ייכנסו לשוק טלפונים שבליבם "מערכות על שבב" מדור חדש עם ליבה כפולה, שידחפו את מעטפת הביצועים של הטלפון החכם קדימה ויהפכו אותו לחלק ממערכת הבידור הביתית - ולא רק האישית.

גיימינג מקצועי, גלישה מואצת

את הפוטנציאל של דגמי הדור החדש ממחישים ראשונים הטלפונים החדשים ממשפחת אופטימוס של LG.

במבט חיצוני נראה כי מדובר בעוד דגמים תואמי אייפון שאמורים לתת מענה להצלחת דגם הגאלקסי החדש של המתחרה הביתית סמסונג. לדגמים החדשים של LG יש גוף סגלגל, מסך 4 אינץ', עובי דקיק ותמיכה באפליקציות אנדרואיד של גוגל.

אבל יש פה גם בשורה אמיתית. הטלפונים החדשים של LG הם הראשונים בשוק עם פלטפורמת מחשב על שבב מסוג טגרה 2 של NVIDIA, שכוללת ליבה כפולה המבוססת על שני מעבדים מרכזיים בטכנולוגיית 45 ננומטר מבית טקסס אינסטרומנטס (TI) במהירות של 1 ג'יגה הרץ כל אחד.

מעבדי הנתונים עצמם מתאפיינים בצריכת אנרגיה סופר נמוכה וכושר העיבוד שלהם, לטענת המפתחים, מהיר פי שלושה ממעבדים בעלי ליבה אחת, שמשרתים כיום את דגמי הדור האחרון.

לצידם ניתן למצוא על פלטפורמת הטגרה 2 של האופטימוס גם מעבד גרפי מטיפוס GeForce, שתומך בגרפיקה דו-ממד ותלת-ממד וכן בהקרנה על מסכים חיצוניים גדולים.

המשמעות היא שהטלפון יכול להריץ דור חדש של משחקים ברמת ריאליזם של משחקים ייעודיים דוגמת PSP ולשמש כתחליף לקונסולות משחק ביתיות דוגמת הפלייסטיישן ולהביא את חווית הגיימינג למסך הביתי בסיוע יציאת HDMI.

לטענת היצרן, ביצועי הגיימינג מהירים פי חמישה מאלה שמתאפשרים כיום בטלפונים עם מעבד 1 ג'יגה הרץ בעל ליבה אחת.

על ביצועי הווידיאו של הטגרה 2 אחראים מקודד ומפענח, שתומכים בהרצת קבצי סרטים באיכות HD מלאה (1080p) ובצילום של סרטי וידיאו באיכות 720p.

גם כאן התמיכה במסכים חיצוניים מאפשרת להפוך את הטלפון הדקיק לחלק ממערכת הבידור והפנאי הביתית.

הטגרה 2 של הטלפונים תומך גם בצילום סטילס ברזולוציה של עד 12 מגה-פיקסל וב-LG טוענים שאיכות התמונה הפוטנציאלית תשתווה לזו של מצלמות סטילס ייעודיות מהדור האחרון. גם קצב גלישת האינטרנט של דגמי האופטימוס החדשים אמור להיות מהיר פי שלושה מזה של טלפונים עם ליבה אחת.

הדור הבא כבר בדרך

בחברת TI, שפיתחה את המעבדים הטלפוניים מטיפוס קורטקס A9 שבלב הטלפונים החדשים, לא מאטים את הקצב.

על הפרק - אולי עוד לפני סוף השנה - נמצאים טלפונים שיצוידו במעבדי דור רביעי (האופטימוס מצויד במעבדי דור שלישי), עם ארבעה מנועי עיבוד שונים על אותו שבב. הדור הזה יתמוך לראשונה גם בהקלטת וידאו באיכות 1080p (ולא רק בהקרנה); יאפשר צילום ברזולוציה של עד 20 מגה-פיקסל עם איכות תמונה ברמה שהחברה מגדירה כ"משתווה לזו של מצלמת SLR דיגיטלית", יתמוך באופן מלא בתצוגה תלת-ממדית (בהנחה שיופיעו מסכי טלפון תואמים), יוציא וידיאו למסכים ברמה של WSXGA ומעלה ועוד.

יעדי הביצועים של השבב החדש מרשימים: מהירות הצגת דפי האינטרנט של הטלפונים שיצוידו בו תהיה גדולה פי עשרה ממה שמתאפשר כיום במעבדים עם ליבה אחת; מהירות מחשוב גדולה פי שבעה, הביצועים הגרפיים יהיו טובים פי עשרה ונגינת אודיו תהיה ארוכה פי שישה.

הפלטפורמה החדשה אמורה גם לאפשר ניצולת טובה יותר של הסוללות - פוטנציאל של 10 שעות הקרנה רצופות של סרט באיכות 1080p, ארבע שעות הקלטת וידאו ו-140 שעות נגינת אודיו רצופה.

קוואלקום וסמסונג לא נשארות מאחור

קוואלקום, שארכיטקטורת ה-Snapdragon שלה במהירות עיבוד של 1 ג'יגה הרץ הקפיצה לפני שנתיים את תעשיית הטלפונים החכמים בדור, לא מתכוונת להישאר מאחור. מפת הדרכים שלה, שפורסמה החודש, מגלה כי ברבעון הראשון של 2011 היא תשיק את הדור החדש של הדרקון עם ליבה כפולה.

החברה מתכוונת להעלות את רף המהירות ל-1.2 ג'יגה-הרץ בשלב הראשון ובשלב השני, בסוף השנה הבאה, לבצע עוד קפיצת דרך ל-1.5 ג'יגה-הרץ. בשני המקרים מדובר במהירויות עיבוד של מחשבי נטבוק, שנדחסות לשבב זעיר אחד. כבעבר, מציעה קוואלקום למפתחי הטלפונים רמה גבוהה של אינטגרציה שמשלבת על השבב היחיד גם ביצועי ניווט (GPS), מודם וביצועי מולטימדיה מהשורה הראשונה.

גם סמסונג הכריזה החודש על כוונתה לשגר במחצית הראשונה של השנה הבאה את פלטפורמת המחשוב החדשה אוריון עם ליבה כפולה לטלפונים חכמים, ומבטיחה לספק הקרנת וידיאו באיכות HD מלאה בקצב נוסח בלו-ריי של 30 פריימים לשנייה ותמיכה בסרטי ומשחקי תלת-ממד.

אז מה יהיה לנו שם? טלפון חכם לכיס, שמסוגל לשמש כתחליף למצלמת וידיאו וסטילס מדור אחרון, להחליף את נגן ה-DVD הביתי ואת מכשיר הפלייסטיישן, לגלוש בקצב של "נטבוק" רציני ולאפשר שעות הרבה יותר ארוכות של שימוש על אותה סוללה. אז מי צריך מחשב טאבלט בכלל?