יהודים מארה"ב וקנדה משקיעים 200 מ' ד' בתמ"א 38 בת"א

טיידן הובילה סבב גיוס הון פרטי בקריגר נדל"ן, שיממן חיזוקן של כ-1,500 דירות ובניית 800 חדשות עד 2015 ■ בעלי קריגר נדל"ן: "לא שולל הנפקה בבורסה"

איך אומרים תמ"א 38 בצרפתית? נראה שלחברת טיידן (Tidan), קונגלומרט בתחום הנדל"ן והמלונאות ממונטריאול, לא משנה איך קוראים לזה, העיקר שזה מייצר פנטהאוזים בתל אביב.

החברה, יחד עם כמה משקיעים מקנדה ומארצות הברית, השקיעה סכום שעדיין לא נראה כמותו בתחום - 200 מיליון דולר אמריקני (כ-750 מיליון שקל) - בקריגר נדל"ן הישראלית, המתמחה בחיזוק בניינים בפני רעידות אדמה במסגרת תמ"א 38, בעיקר בגוש דן.

במסגרת פרויקטים אלה בונה היזם על גג הבניין קומה אחת או כמה קומות, ומוכר את הדירות החדשות בשוק החופשי. על פי רוב, בתמורה מקבלים דיירי הבניין חיזוק ושיפוץ, התקנת מעלית והוספת מרפסת שמש וממ"ד לכל דירה.

אחרי כמה שנים שבהן התחום סירב להמריא - הקבלנים טענו שאינה טמונה בו כדאיות כלכלית ברוב חלקי הארץ - בראשונה מביעה בתמ"א 38 אמון חברה זרה. המדובר בחברת Tidan Hospitality & Real Estate Group, חברת נדל"ן קנדית הפעילה בצפון אמריקה. החברה מחזיקה כ-3 מיליון מ"ר לצורכי מסחר ותעשייה, ומונה יותר מ-1,000 עובדים. ברשות החברה קניונים, כ-2,000 יחידות דיור, ביניהן דירות יוקרה, ומלונות שבהם 1,800 חדרים בסך הכל.

רצונו של כל יהודי

בעבור קריגר, סבב גיוס ההון הנוכחי מגיע כשנתיים אחרי שהחברה גייסה 100 מיליון דולר מקבוצה של אנשי עסקים פרטיים, ובהם היזם הישראלי אייל מסיקה, הפועל בעיקר בחו"ל.

"המשקיעים הזרים לא רק שמאמינים בתמ"א 38, הם אפילו קצת מקנאים - פתאום יהיו כל כך הרבה פנטהאוזים חדשים בתל אביב", אמר היום (ד') "לגלובס" מנכ"ל קריגר נדל"ן, גל הרשקוביץ. "כל יהודי היה רוצה פנטהאוז בירושלים או בתל אביב".

לדברי הרשקוביץ, "הבנקים בישראל לא מעניקים מימון לפרויקטי תמ"א 38 - כי אין להם נכס לשעבד, ולכן הכל צריך לבוא מהון עצמי וממשקיעים". קריגר למעשה פועלת כמו קרן ריט (REIT). "אנחנו מחזירים למשקיע את ההשקעה פלוס תשואה של 10% בשנה. אנחנו כמו קרן ריט, רק לא גייסנו אג"חים. אבל אני לא שולל הנפקה בבורסה בעוד כמה שנים, תלוי איך השוק יתקדם".

קריגר נדל"ן מתכננת להשלים כ-150 עד 200 פרויקטים בחמש השנים הקרובות; הרשקוביץ מעריך כי 1,500 בתי אב יחוזקו וישופצו וכ-800 יח"ד חדשות יתווספו בגוש דן. עד כה השיגה החברה את החתימות הנדרשות (מינימום של 66%) לביצוע 40 פרויקטים; פרויקט אחד נמצא בבנייה פעילה. מחירי הדירות החדשות בפרויקטים ינועו בין 6,000 דולר למ"ר ל-7,000 דולר למ"ר.