"הבעיות הקשות בארה''ב - שני שלישים מהעולם צומחים מהר"

בכירי הכלכלה במושב הקיץ של דאבוס זיהו נקודות אור בשפע האיומים ■ "לא תהיה אפשרות להחזיר את הכלכלה לצמיחה בת קיימא ללא תיאום ברגולציה"

מושב הקיץ של דאבוס (World Economic Forum and the Annual Meeting of the New Champions) נחתם היום (ד') בטיאנג'ין באווירה אופטימית על אף ההערכה הרווחת כי לכלכלות המערב (ארה''ב, אירופה ויפן), המהוות כשני שלישים מהכלכלה העולמית, צפויה צמיחה איטית מאוד. מדבריהם של בכירי הכלכלה העולמית עולה תמונה די ברורה באשר לאיומים והאתגרים העומדים בפני הכלכלה הגלובלית, וניתן לזהות לפחות ארבעה עיקריים: רגולציה יתרה כתגובה מוגזמת לשאננות טרם המשבר; חזרה לפרוטקציוניזם ובדלנות מטעם המדינות, על אף הצורך החיוני במציאת פתרונות גלובליים וחיזוק המוסדות הבינלאומיים; חובות עצומים הן של משקי הבית והן של הממשלות; מחסור במזון ואנרגיה.

"לא תהיה אפשרות להחזיר את הכלכלה לצמיחה בת קיימא ללא תיאום ברגולציה. אני מקווה שבמפגש הבא של ה-G20 המדינות יתקדמו יחד ולא ינסו לפתור את הבעיות לבדן כי זה רק יחריף עוד יותר את המצב", אמר ויליאם רודס, סגן יו''ר ענקית הפיננסים סיטיגרופ. לדבריו, אין אפילו הסכמה באשר לנושאים שבהם כדאי להתמקד: "בארה''ב מודאגים מהאבטלה ובאירופה מודאגים מהגירעון ומהחוב. העולם חייב להתאחד", הוסיף רודס.

תגובת יתר

"רגולציה לא אחידה אכן יכולה להתרחש. זה יפגע במגזר העסקי העולמי כולו, שממתין לראות מה הממשלות יעשו ואיך הן יגיבו. חשוב לזכור כי המגזר העסקי העולמי נמצא במצב טוב יותר מאשר הממשלות", אמר סיימון הנרי, סמנכ''ל הכספים של SHELL, חברת האנרגיה הגדולה בעולם. "הרוח הרגולטורית החדשה היא בעייתית. אני מאמין שיש צורך ברגולציה נוספת, אבל רק בתחום הפיננסים, לא בכל שאר התחומים חייבים עוד 200 אלף עמודים של רגולציה".

"אני זוכר את המקרה של אנרון, שהוציאו עשרות עמודים של רגולציה חדשה. התוצאות לא איחרו להגיע: נרשמה ירידה חדה בפרודוקטיביות, שהיא המפתח לצמיחה", הוסיף בנושא פיטר בראבק, יו''ר דירקטוריון ענקית המזון נסטלה.

"המגזר העסקי הוא זה שיביא את הצמיחה ואת הגידול בתעסוקה, ולכן יש לנקוט משנה זהירות עם הרגולציה: יש הבדל בין רגולציה נבונה לבין אובר-רגולציה", הוסיף רודס.

הכלכלנים הבכירים הביעו דאגה גם באשר לרמות החוב של המדינות. "החוב האירופי עלול לסכן את הצמיחה כולה", אמר בראבק. "כמחצית מההכנסה הפנויה של האירופים מגיעה מהממשלה. כאשר יש לך חוב כזה, מאיפה תביא את הכסף כדי להגביר את הצריכה הפרטית? אירופה בבעיה רצינית. זה די ברור שחייבים להנמיך את רמת המינוף. חייבם לחשוב מחדש על תפקידה של צבירת חוב כמקור לצמיחה. מה יקרה כאשר הריביות יעלו? מה יקרה כאשר הממשלות יצטרכו להשקיע 20%-30% מהתוצר כדי לממן חוב?" הוסיף בראבק.

אופטימיות מהמזרח

למרות הדאגות הצליחו המנהלים הבכירים לאתר כמה נקודות אור. "אין ספק שהבשורה תגיע מהכלכלות המתפתחות", אמר רודס אשר קרא שלא להספיד את ארה''ב. "כל פעם שארה''ב נכנסת למשבר, היא יודעת להתאושש ממנו לבד, ולכן אני מציע לא לזלזל ביכולותיה להציל את עצמה".

גם בראבק סבור כי הבשורה תגיע מהמזרח: "סין לא לבד. גם המדינות הסובבות אותה צומחות יפה ויש הזדמנויות בהודו, במזרח תיכון ובדרום אמריקה. הבעיות הקשות אכן נמצאות בארה''ב. ארה''ב תצמח בשיעורים נמוכים של 1.5% עד 2% וזה לא יקרה רק ברבעונים הקרובים אלא יימשך עוד הרבה זמן. אבל אני אופטימי כי שני שלישים מהאוכלוסייה העולמית נמצאים בטרנד של צמיחה מהירה ואלו בשורות טובות, כי לדעתי זה הולך להשפיע בצורה מהותית על השליש הנוסף".