פימקו מהמרת ב-8.1 מיליארד ד' נגד סיכוי ל"עשור אבוד"

חברת הקרנות תשלם למשקיעים אם המחירים לצרכן בארה"ב ירדו מרמתם הנוכחית עד סוף 2020 ■ "רצפות אינפלציה", שבנויות כאופציות על מדדי המחירים לצרכן, דומות לביטוח

חברת הקרנות פימקו (פסיפיק אינבסטמנט מנג'מנט) של ביל גרוס מהמרת בהיקף תיאורטי של 8.1 מיליארד דולר על כך שארה"ב לא תסבול מעשור של דפלציה כמו "העשור האבוד" ששיתק את כלכלת יפן בשנות ה-90.

הסכום הזה הוא הערך התיאורטי (או רעיוני) של החוזים ארוכי הטווח על מדד המחירים לצרכן בארה"ב שקרנות הנאמנות של פימקו קנו במחצית הראשונה של השנה, לפי הדיווח של החברה לרשויות הפיקוח. במסגרת החוזים הללו, שידועים כ"רצפות אינפלציה", פימקו קיבלה פרמיות מראש בסך 70.5 מיליון דולר. בתמורה לכך הסכימה פימקו לשלם למשקיעים אם המחירים לצרכן בארה"ב ירדו מרמתם הנוכחית עד סוף 2020.

"אפשרות קלושה"

"אנחנו מעריכים שהאפשרות שארה"ב תעבור עשר שנים של מחירים קפואים או יורדים היא קלושה", כתב מיהיר וורה, מנהל יחידת "תיק התשואה הריאלית" של פימקו, באי-מייל ששיגר בתשובה לשאלות. "האופציות תומחרו ברמות גבוהות לסיכון הבסיסי שלהן", הוסיף וורה, שהצוות שלו מופקד על השקעות באג"ח אוצר צמודות מדד.

עלות ההגנה מפני דפלציה הוכפלה מאז ינואר על רקע סימני ההאטה המחודשת במשק האמריקני, שגרמו לכמה משקיעים, ביניהם חברת הביטוח הקנדית פיירפקס פייננשל הולדינגס, לרכוש את האופציות הללו. ג'יימס בלארד, נשיא הפד בסנט לואיס, אמר באחרונה שארה"ב עלולה לסבול מאותו סוג של מחלה כלכלית יפנית.

מנכ"ל פימקו, מוחמד אל-אריאן, העריך בחודש שעבר את הסיכויים לדפלציה בארה"ב בכ-25%. אל-אריאן הוא אחד התומכים הבולטים ביותר בתיאוריה שצופה שנים של צמיחה תת-ממוצעת במשק האמריקני ביחד עם אבטלה גבוהה וירידה בדומיננטיות של כלכלת ארה"ב בעולם. דפלציה אמנם אינה כלולה בתרחיש העיקרי שלו, שנקרא "הנורמה החדשה", אך הוא טוען שהחשש הגובר מדפלציה הוא אולי אחת הסיבות למימושים שהיו באחרונה בשוקי ההון, כמו הצניחה של מדד 500 S&P ב-2.8% ב-11 באוגוסט.

פימקו חשפה בדיווח שלה לרשויות ביוני שקרנותיה החלו לכתוב אופציות של "רצפות אינפלציה" לעשר שנים במארס, ובחודש שעבר היא דיווחה שהן מכרו אופציות נוספות כאלה באפריל. לפי דיווח מ-27 באוגוסט לרשות ניירות ערך הפדרלית (SEC) 25 קרנות של פימקו נכנסו לפעילות הזו במחצית הראשונה של השנה. קרן התשואה המוחלטת שמנהל ביל גרוס בהיקף נכסים של 248 מיליארד דולר כתבה אופציות בערך רעיוני של 6.57 מיליארד דולר מתוך הסך של 8.1 מיליארד דולר.

הפרמיות מהאופציות משפרות את הכנסות הקרנות בתקופה שבה תשואות האג"ח הממשלתיות נשארו קרוב לשפל. ההפסדים הפוטנציאליים מוגבלים מאחר שהאג"ח שמכשירי ההכנסה הקבועה שמהווים את רוב נכסי פימקו (1.1 טריליון דולר) יעלו כנראה בערכם אם המחירים לצרכן אכן ימשיכו לרדת לתקופה ממושכת.

"רצפות אינפלציה", שבנויות כאופציות על מדדי המחירים לצרכן, דומות לביטוח. הקונה של האופציה משלם פרמיה בתמורה לזכות לקבל את התשלום אחרי עשר שנים, אם מדד המחירים ירד בתקופה זו. גודל התשלום יחושב על ידי הכפלת הירידה במדד המחירים באחוזים בערך הנקוב או הרעיוני של החוזה. במקרה של פימקו, ירידה של 10% במדד המחירים לצרכן תחייב אותה לשלם סך של כ-810 מיליון דולר.