הנגבי: "טעיתי ואני מתנצל"; הפרקליטות דורשת מאסר ע"ת וקלון

(עדכון) - משמעות העונש: הנגבי יתפטר מהכנסת - אך יוכל לחזור בבחירות הבאות ■ התביעה ביקשה להתעלם ממכתבי אנשי הציבור: "אין לקבוע היעדר קלון על סמך תמיכה במפלגה"

פרקליטות המדינה דורשת מבית משפט השלום בירושלים להטיל על ח"כ צחי הנגבי, שהורשע בעדות שקר בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד לאיכות הסביבה, מאסר על-תנאי, ובמקביל לקבוע כי יש במעשיו קלון.

משמעות עמדתה העונשית של התביעה - הנגבי ייאלץ לעזוב את כהונתו בכנסת הנוכחית, אך יוכל לשוב ולהתמודד בבחירות לכנסת הבאה.

במקביל הודיעה התביעה כי לאחר גזירת דינו של הנגבי, היא תערער על הכרעת דינו בכל הנוגע לביטול האישומים נגדו בעבירות מירמה והפרת אמונים ושוחד בחירות, בהתבסס על עיקרון ההגנה מן הצדק.

"להתעלם מהמכתבים"

בפתח שלב הטיעונים לעונש שהתקיים היום (ה') באולמם של השופטים יואל צור, אריה רומנוב ועודד שחם בבית משפט השלום בירושלים, ביקש נציג התביעה, עו"ד ארז פדן מפרקליטות מחוז ירושלים, כי השופטים יתעלמו ממכתביהם של אנשי הציבור שהוגשו מטעמו של הנגבי, ככל שהמכתבים מבקשים להשפיע על החלטת השופטים בעניין קלון.

"בית המשפט אינו יכול לקבוע קלון או היעדרו על סמך תמיכה ציבורית במפלגה כזו או אחרת", אמר פדן. "קלון זו קביעה משפטית, ועדויות על מעשיו הטובים של הנאשם אינם רלוונטיות לעניין הקלון".

לטענת התביעה, על בית המשפט להתעלם מההשלכות הפוליטיות של קביעת הקלון, וזו צריכה להתבסס על המשמעות המוסרית של המעשה שבו הורשע בלבד.

"מקרה מובהק"

בשאלת הקלון, נימקה הפרקליטות את בקשתה בכך ש"מדובר במקרה מובהק של קלון שעולה מהמעשה הפלילי המתמשך שבו הורשע הנגבי. הוא עבר את העבירה שעה שכיהן כחבר כנסת וכשר, נבחר ציבור ברמה הגבוהה ביותר. מדובר בשקר מחושב ומתוכנן, שחזר על עצמו בצורות שונות מספר פעמים, הן בהגשת תצהיר שקר לוועדת הבחירות המרכזית, והן בעדות בשימוע שהתקיים בפני יו"ר הוועדה, השופט מישאל חשין. מדובר במספר רב של אמירות בוטות מבחינת העזת הפנים שיש בהן. השקר איננו התבטאות ספונטנית - אלא פרי מחשבה, הכנה ודבקות בו לאורך זמן. איך אפשר להגיד על אדם שהמשיך לדבוק בכחש כי הוא הפנים ולמד את הלקח? ברור שלא מדובר במקרה גבולי".

אלא שלעומת העמדה המחמירה בשאלת הקלון, דווקא באשר ליתר רכיבי העונש נקטה התביעה בעמדה מתונה, שנועדה לדברי התביעה "לאזן" את הענישה. הפרקליטות נמנעה מלדרוש מבית המשפט לגזור על הנגבי מאסר בפועל, והסתפקה בבקשת מאסר על-תנאי וקנס.

התביעה תערער

"הכרעת הדין מצדיקה עמדה עונשית מתונה", אמר פדן, וציין כי בדעת התביעה לערער על ביטול האישומים מטעמי הגנה מן הצדק, לאחר מתן גזר הדין.

מאידך, סנגוריו של הנגבי ביקשו מהשופטים "לא להוריד את הגיליוטינה על הקריירה הציבורית של הנגבי".

לצד עדות אופי מצד נציגי משפחות שכולות, הגיע להעיד גם יו"ר הכנסת לשעבר, אברהם בורג. "לא הייתי רוצה שקביעת קלון תסיים את הפעילות הציבורית של איש ציבור נכון וטוב", אמר בורג, "המערכת הציבורית צריכה להתברך גם ביריבים איכותיים. אי-אפשר שלא להשתאות נוכח השינוי האישי המרשים שעבר הנגבי. הוא איננו שליח ציבור שקרן, ופגשתי כמה כאלה".

"מחיר כבד"

הסנגורים, עורכי הדין ד"ר יעקב וינרוט וד"ר גרשון גונטובניק, טענו כי לאור העובדה שהנגבי הורשע בעדות שקר בלבד - התביעה לעולם לא היתה מגישה נגדו כתב אישום על עבירה זו לבדה, ועניין זה צריך להישקל במסגרת גזירת העונש. הם ביקשו מבית המשפט להימנע מקביעת קלון, ולגזור על הנגבי עבודות לתועלת הציבור וקנס בלבד, בלא מאסר על-תנאי.

"הנגבי שילם מחיר כבד בכל המובנים", אמר גונטובניק, "השאלה היא האם בנוסף להרשעה ולענישה, האם ראוי להטיל בנוסף גם קלון שירחיק אותו ל-3 שנים נוספות".

גונטובניק ציין עוד כי הגם שקלון לא ימנע את מינויו של הנגבי לשר בכנסת הבאה מבחינת התנאים הפורמליים, עלולה להיות מוגשת עתירה הנסמכת על מישור הסבירות שבמינוי שר שהורשע בעבירת קלון.

השופט שחם ציין כי הסנגורים מבקשים למעשה להכריע בנושא הקלון בהתבסס על השאלה האם הנגבי הוא חבר כנסת מצטיין, טוב או בינוני. "נכון", אישר גונטובניק.

"מתנצל ללא סייג"

ח"כ צחי הנגבי התנצל, בדברי הסיום שלו בפני השופטים, על כך שמסר עדות שקר בוועדת הבחירות המרכזית. "אני מקבל את ביקורתו של בית המשפט על הפעלת שיקול-הדעת שלי בוועדת הבחירות המרכזית", אמר הנגבי, "אני מצר על הפעלת שיקול-הדעת. חבל לי שלא עמדה לי מידת האיפוק, ואני מביע את צערי ללא סייג על הטעות שעשיתי".

לדבריו, לכל אורך תקופת החקירה והמשפט נמנע מלהשמיע דברי ביקורת על רשויות התביעה ועל היועץ המשפטי לממשלה, הגם שקיבלו לטענתו החלטות לא נכונות ולא ראויות נגדו. "החלטתי לכבד את המחליטים, גם אם ההחלטות הפכו את עולמי", אמר.

הנגבי תיאר את המועקה המלווה את משפחתו בכל שנות החקירה הפלילית והתנהלות המשפט, וטען כי שילם את המחיר וערך חשבון-נפש. "אני יוצא מבית המשפט במודעות הרבה יותר גדולה מאשר נכנסתי באשר לדרך שבה יש לשמר ולהקפיד בכהונות הציבוריות שלי", אמר. "במשך עשרות בשנים אני מנהל מאבקים ציבוריים, לאורך השנים עשיתי גם טעויות. אני משתדל מכל הצלחה ומכל טעות לנסות לשפר את עצמי. לאורך הרבה שנים צברתי ידע, ניסיון והבנה עמוקה, ואני רוצה את האנרגיות האלה להמשיך ולהשקיע בקידומם של ענייני הציבור. אני מרכין את ראשי בפני בית המשפט ומייחל לכך שיאפשר לי להקדיש את כל כישוריי ואת מה שיש בי לעשייה ציבורית".