סוחטים את הקופה: הסכם פנסיה בחב' חשמל בכ-3 מיליארד ש'

על פי ההסכם החדש, החל מחודש ספטמבר, תוצמד קצבת גמלאי, שזכאי לפנסיה תקציבית, למדד המחירים לצרכן ■ הגמלאים יקבלו מענק חד-פעמי בשיעור של 60% מהגמלה

דירקטוריון חברת החשמל אישר היום (ה'), הסכם קיבוצי מיוחד המסדיר את מנגנון הפנסיה של גמלאי חברת החשמל ואת התשלומים שנחשבו כחריגות שכר. ההסכם החדש תואם את המתווה הנהוג בקרב עובדי מדינה ועלותו האקטוארית ליישום הינה כ-2.9 מיליארד שקל.

עובדי החברה התחייבו לוותר על חלק מתוספות שכר שהיו אמורים לקבל במסגרת הסכמי שכר בחברה, ואילו הפנסיה שלהם תוצמד למדד בלבד. אישור זה נסמך על ההבנות שאליהן הגיעו נציגי האוצר, הנהלת החברה, הסתדרות העובדים וועד העובדים של החברה.

על פי ההסכם החדש, החל מחודש ספטמבר, תוצמד קצבת גמלאי, שזכאי לפנסיה תקציבית, למדד המחירים לצרכן והיא תעודכן מדי חודש ינואר כל שנה. החל מתאריך זה, לא תעודכן הקצבה לפי שינויים שיחולו בשכר עובד פעיל בחברה ובכלל זה לא יחולו לגביה קידום בדרגות (פרט לדרגת פרישה), תוספת יוקר או כל תוספת אחרת לקצבה.

במקביל, יקבל גמלאי שהגיע לשיא מתח הדרגות שלו ופרש עד סוף אוגוסט, תוספת של 8% לקצבה, כמו גם גמלאי שמדורג בסולם הבכירים של החברה. גמלאי שלא בשיא מתח הדרגות ושאינו מדורג בסולם הבכירים, יקבל תוספת של 12% לקצבתו.

בנוסף לתוספות אלה, ישולם לגמלאים מענק חד-פעמי בשיעור של 60% מהגמלה. המענק יחושב על הגמלה החודשית בטרם החלת התוספת לקצבה.

ההסכם מסדיר גם את נושא דרגות הפרישה של העובדים ולפיו ימשיך לחול ההסדר הנהוג בחברה, על פיו עובד הזכאי לפנסיה תקציבית שפורש מהחברה יהיה זכאי לדרגת פרישה אחת וזו תובא בחשבון לצורך חישוב הקצבה אך לא תובא בחשבון לצורך חישוב מענקים ותנאי פרישה אחרים להם זכאים העובדים המבוטחים בפנסיה תקציבית.

לגבי עובדים בכירים, רשאי המנכ"ל לאשר או שלא לאשר דרגת פרישה לעובד שמדורג בסולם הבכירים וזכאי לפנסיה תקציבית. כמו כן ההסכם מסדיר את נושא דרגת הכוכב (דרגה נומינלית המוענקת לאחר 25 שנים), ומשכורת י"ד. בנושא זה הוסכם, שעובדים שהחלו עבודתם בחברת החשמל החל מיום 1.1.2004, לא יהיו זכאים לשכר י"ד ולדרגת כוכב.

על פי ההסכם, יוקם צוות היגוי משותף להסתדרות, להנהלת החברה, ולוועד העובדים, שיבחן הגדלת הפרשות החברה לפנסיה צוברת עבור עובדים שהחלו עבודתם החל מ- 1.1.2004.

עמוס לסקר, מנכ"ל החברה ברך על אישור ההסכם והדגיש כי מדובר בהסדר חשוב לחברה המסדיר באופן שקוף את רכיבי השכר והפנסיה של העובדים. לסקר מסר כי אישור ההסכם מהווה נדבך חשוב בהתקדמות המו"מ על יישום השינוי המבני בחברה.

במקביל, הודיעה היום חברת חשמל כי אלוף (מיל') יפתח רון-טל נבחר היום ע"י דירקטוריון החברה לתפקיד יו"ר הדירקטוריון. מינויו ליו"ר טעון אישור שר התשתיות הלאומיות ושר האוצר, לאחר התייעצות עם הוועדה לבדיקת מינויים ברשות החברות הממשלתיות. רון-טל מחליף את מוטי פרידמן שפרש מתפקידו לפני כחצי שנה.