אין צחי הנגבי אחר

דווקא מכתבי התמיכה בו הם הם ההוכחה לכך שהוא נשאר עסקן, תחמן ומניפולטור גדול

ההתייחסות הביקורתית למכתבי התמיכה בצחי הנגבי מתעלמת במידה רבה מהעיקר. הדיון על המכתבים מתמקד בעיקר בשאלה אם ראוי שאנשי ציבור בכירים יתערבו בתהליך המשפטי באמצעות המלצות המבקשות להקל עם הנאשם ולא לגזור עליו קלון.

אבל להתמקד דווקא בזה? בואו נבדוק על מה מסתמכים רוצי טובתו של הנגבי.

עשייה מאכערית בעיקרה

מכתבי התמיכה, רובם ככולם, מציינים ומשבחים את מה שקרוי "הפעילות הציבורית החשובה" של הנגבי. פעילות ציבורית אכן היתה, זו עובדה. אבל "חשובה"? איזו פעילות ציבורית יוצאת דופן עשה הנגבי? את זה הכותבים אינם מציינים, מעבר לכך שהוא היה חבר בממשלה, יו"ר ועדת חוץ וביטחון בכנסת ושאר תפקידים כאלה.

אם מקבלים את מה שנאמר במכתבים, אז הנגבי נראה בהחלט מתאים להיות פקיד, או מנהל, או עסקן מפלגתי מתוחכם, מה שקרוי מאכער. מה הרבותא בכך שהצליח להגיע למעלת שר?

השאלה היא מה הוא עשה בתפקידים שמילא, ובעניין זה נראה כי התומכים בו מתקשים מאד למצוא דברים ראויים לציון. בעצם, הסך-הכול של המחמאות הניתכות על הנגבי הוא היותו פוליטיקאי מוכשר, שאת עיקר הצלחותיו נחל במרכז הליכוד הידוע לשמצה.

עשייה של כתמים

לעומת המעשים החשובים שהנגבי לא עשה, יש רשימה די ארוכה של מעשים שהוא דווקא כן ראוי לקרדיט עליהם, כדלהלן: בהיותו יו"ר אגודת הסטודנטים הארצית - הרשעה על תגרה במקום ציבורי ועונש של מאסר על-תנאי וקנס; מכאן הגיע הנגבי לעיר ימית לפני פינויה, ויחד עם כמה מחבריו עלה על האנדרטה שבכניסה לעיר וירד ממנה רק לאחר משא-ומתן ממושך; כשר המשפטים היה מעורב בפרשת בר-און, כאשר אמר שהשופט העליון אהרן ברק תומך במועמדותו של עו"ד רוני בר-און, דבר שהתברר כלא נכון; חקירה בשנת 1988 על כך ששימש כמנכ"ל בשכר של עמותת "דרך צלחה" שלחמה בתאונות דרכים - כאשר באותה עת היה יו"ר ועדת כנסת שעסקה בחוקים על תאונות דרכים. לאחר התלבטות לא הוגש אישום; וכמובן העניינים שהביאו את הנגבי אל משפטו הנוכחי.

אנחנו רואים, אם כן, כי הנגבי אכן פעל רבות בתחום הציבורי. ועל כך נאמר שהלוואי שלא היה פועל, כי פעילותו היתה מוכתמת לאורך כל הדרך במעשים לא ראויים. למעשה, פעילותו הציבורית של הנגבי הטילה קלון על תדמיתה של עשייה ציבורית. כעת באים תומכי הנגבי ואומרים שהוא השתנה, שבשנים האחרונות הוא מתנהג ללא דופי.

איזה "שנים אחרונות"? הכוונה לשנים שמאז הוגש נגדו כתב האישום הנוכחי. האם יש בנמצא נאשם שאינו מתנהג כראוי במהלך המשפט המתנהל נגדו? האם זה אומר משהו לגבי התנהגותו בעתיד? האם עברו של הנגבי מצדיק אופטימיות לגבי העתיד?

הנגבי כמות שהוא

אבל למה ללכת אל העבר, כאשר יש לנו את התנהגות הנגבי בהווה. מכתבי התמיכה האלה מהווים הוכחה ברורה לכך שהאיש לא השתנה. אנחנו פוגשים בפרשת המכתבים את הנגבי העסקן, התחמן, המניפולטור הגדול, הנגבי מהאנדרטה בימית. שוב מכנס הנגבי את חבריו ומכריו, הפעם פוליטיקאים וכל השאר, ומאגד אותם לאגרוף שבו הוא מבקש להכות את בית המשפט עד שיאמר רוצה אני.

צריך להיזהר מהמלכודות של הנגבי. אל תטעו בארשת פניו הרצינית, החתומה, האטומה, השקטה. אל תושפעו מקולו הרך, הכמעט בלתי נשמע. מאחורי המסכה הזאת מסתתרים יצרים עזים המחכים להזדמנות לפרוץ החוצה. אין הנגבי ישן או חדש - יש הנגבי כמות שהוא.

חובת הערעור

מילה לפרקליטות: אני קורא שאתם מתלבטים אם לערער על הסעיפים שעליהם זוכה הנגבי. הזיכוי בעניין המינויים הפוליטיים הסיטוניים זועק לשמיים, במיוחד כאשר הנגבי התגאה בפומבי בעשייתם. האינטרס הציבורי דורש, רבותיי הפרקליטים, שתעמידו את הזיכוי לבדיקה שיפוטית נוספת.

matigolan@globes.co.il