למה זינקו מניות ספן, אנטר הולדינגס ואיזי אנרגיה לפני הודעות החברה?

ספן זינקה ביום ב' ב-206% - ורק אז דיווחה על כניסתה לקידוחים; איזי אנרגיה עשתה זאת ביום ג' עם 146% ■ אנטר הולדינגס הספיקה לנסוק ב-36% לפני ההודעה ביום ב'

לדאבונם של המשקיעים מן השורה בבורסה בתל אביב, הם כבר התרגלו לחזות בזינוקים יוצאי דופן במניות קטנות, לעתים יותר מ-100% ביום, ללא סיבה נראית לעין. הדיווח המסביר את הזינוק מגיע רק לאחר מכן. בשבוע האחרון נרשמה, כך נראה, קפיצת מדרגה בממדי התופעה, בעיקר בכל הנוגע לחברות שהחליטו לנסות את מזלן בתחום חיפושי הגז והנפט.

מי שבלטה מעל כולן היא מניית השלד הבורסאי ספן שמככבת בכותרות מאז תחילת השבוע. רק לאחר זינוק אדיר של יותר מ-200% שנרשם בערך המניה בשעות הבוקר של יום שני, עדכנה ספן כי היא מתכננת להיכנס לתחום הלוהט של חיפושי הגז והנפט.

המשקיעים, שגילו את החדשות באיחור, תמכו בהמשך המגמה באותו היום, ומניית ספן סיכמה את המסחר בטיפוס של קרוב ל-300% (מאז היא השלימה תיקון של 65%).

שלד בורסאי נוסף שבלט באותו יום הוא זה של אנטר הולדינגס , לשעבר חברת ההשקעות של עמית ברגר. מניית אנטר, הנמצאת כיום בשליטת איתן אלדר ורועי גיל, הוסיפה ביום שני יותר משליש לערכה.

בסיומו של יום המסחר טרחה אנטר לעדכן את המשקיעים, כי תמזג לתוכה את פעילות הביומד של אלביט הדמיה שבשליטת מוטי זיסר. המשקיעים, ששוב נותרו מאחור, עוד דחפו את המניה לעלייה של 7.5% ביום שלישי, אולם מאז השילה מניית אנטר 46% מערכה.

המזנקת התורנית ביום שלישי הייתה מניית חברת הדלק איזי אנרגיה . לאחר שהכפילה תוך יום את ערכה פי 2.5,הודיעה איזי אנרגיה לאחר תום המסחר, כי היא מנהלת משא ומתן לרכישת 10% מהיתר חיפושי גז ונפט. ביומיים שחלפו מאז התכווץ ערך מניותיה ב-48.7%.

ביום ד' נמשך גל "הזינוקים הבלתי מוסברים למי שאינם יודעי ח"ן", בהובלת חברת הביומד גפן השקעות , שקפצה ב-80%. גפן טרם פרסמה דיווח לבורסה, והסתפקה במשלוח הודעה לעיתונות אודות תוצאות חיוביות באחת מחברות הפורטפוליו שלה.

בתוספת ערך צנועה יותר בלטה גם מניית צ'יפ.פי.סי . לאחר שזינקה ב-21% עדכנה החברה בשעות הערב, כי חתמה על הסכם מול ענקית המחשוב העולמית IBM, לפיו תשמש כספק מאושר שלה.

מרשות ני"ע נמסר כי "כל התנודות החריגות במסחר נבדקות בזמן אמת ובאופן שוטף מול המידע שיש בשוק".