מוטי רוזן ימונה למנכ"ל מנורה ביטוח; יחליף את ארי קלמן

ארי קלמן ימונה למנכ"ל מנורה מבטחים החזקות ויו"ר מנורה מבטחים ביטוח ■ רוזן כיהן כמנכ"ל הראל במשך 9 שנים, עד לעזיבתו ביולי 2009

מוטי רוזן, לשעבר מנכ"ל הראל חברה לביטוח, מצטרף לקבוצת הביטוח מנורה-מבטחים כמנכ"ל מנורה ביטוח. הוא יחליף את המנכ"ל הוותיק ארי קלמן, שימונה למנכ"ל מנורה החזקות ויו"ר מנורה ביטוח. יו"ר מנורה החזקות הוא בעל השליטה מנחם גורביץ, ששימש עד כה כמנכ"ל הקבוצה.

ככל הידוע, במסגרת מינויו של קלמן למנכ"ל הקבוצה, בכוונת הקבוצה להרחיב את פעילות חברת ההחזקות כשבעבר דווח בין היתר שצפויה העלאת השליטה בקרן הפנסיה מבטחים החדשה מחברת הביטוח לחברת ההחזקות. נציין שמנהל מנורה מבטחים פנסיה הוא יעקב רוזן.

לאור סמיכות המינוי של רוזן למנכ"ל מנורה ביטוח במקום קלמן לאחר הענישה החריגה שהטיל המפקח על הביטוח על החברה וקלמן אישית, במנורה מדגישים שהשינוי אינו קשור בהבנות כלשהן עם הממונה ומכחישים שהמעבר של קלמן מניהול מנורה ביטוח נעשה במסגרת 'דיל' עם הפיקוח.

ביולי האחרון, כזכור, המפקח על הביטוח במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, הטיל קנסות ועיצומים כספיים "חסרי תקדים", לדבריו, על קבוצת מנורה ביטוח ועל קלמן עצמו בגין פרשת ההלוואות. בין היתר נמסר אז מהאוצר כי קלמן "כשל ניהולית וחשף את החברה לסיכונים", תוך שבאוצר הבהירו אז שקלמן יוכל להמשיך לכהן בתפקידו כרגיל.

בכל אופן, ארי קלמן מכהן כמנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח זה שנים רבות, ומחזיק ב-2.7% ממניות מנורה מבטחים החזקות. הוא קרוב מאוד לבעל השליטה בקבוצה - היו"ר מנחם גורביץ, ובין השניים שורר אמון מוחלט. קלמן הוביל את מנורה מחברה בינונית בגודלה לאחת מחמש קבוצות הביטוח הגדולות, ובמסגרת זו גם מובילת שוק הפנסיה. מבחינה זו, הבאתו של רוזן תסייע לחברה ל'חשוב' ולהתנהג כתאגיד ביטוח גדול, לאור ניסיונו וביצועיו בתפקידו הקודם.

בא עם קבלות

רוזן, המשמש כיום כדירקטור בבית ההשקעות דש איפקס שראשיו מנסים להיכנס גם לתחום הביטוח (כשבעבר דווח על כך שפנו לבעלי מנורה בהצעה לרכישה), כיהן כמנכ"ל הראל במשך 9 שנים עד שעזב במפתיע ביולי 2009. רוזן (רו"ח), בן 54, החל לשמש כמנכ"ל הראל חברה לביטוח ביולי 2000 והוא איש כספים וביטוח מעמיק ועם קבלות, מוערך ודורש, מנהל דומיננטי, רציני בעל הבנה עמוקה ושליטה בפרטים.

ככל הידוע, מינויו של רוזן נעשה בהסכמת קבוצת הראל, שבשליטת משפחת המבורגר. זאת מכיוון שעם פרישתו מהקבוצה הוא קיבל בונוס של 4 מיליון שקל מעבר לתנאי הפרישה שהגיעו לו לפי חוזהו, כמענק אי תחרות מצידו למשך 30 חודש - כלומר, עד ינואר 2012.

נציין שקבוצות הביטוח הציבוריות נחלקות לשתי קבוצות: באחת - בחברות שליטת משפחות מובהקות בראשן הראל, איילון ומנורה - יש הפרדה בין ניהול חברת ההחזקות לבין ניהול חברת הביטוח; ובשנייה - בחברות בשליטת חברות החזקה, בראשן כלל ביטוח, הפניקס וגם מגדל - הניהול בחברת ההחזקות והביטוח נמצא באותן ידיים.