2.5 מיליארד שקל באג"ח של קבוצת אלון - לפירעון מיידי?

S&P מעלות הורידה הדירוג לאג"ח לרמה של "-A" ■ בשטר הנאמנות של ההנפקה מ-2007 אלון התחייבה כי במידה והדירוג של האג"ח יירד "מתחת לדירוג של-A" המחזיקים יוכלו לדרוש פירעון מיידי

האם 2.5 מיליארד שקל באג"ח של קבוצת אלון בדרך לפירעון מיידי? חברת הדירוג S&P מעלות הודיעה ביום חמישי האחרון לאחר סיום המסחר בת"א כי הורידה את הדירוג לאג"ח מסדרה א' של אלון חברת הדלק לישראל שבשליטת דודי ויסמן לרמה של "-A" (ובמילים: A מינוס) מדירוג קודם של "A". תחזית הדירוג יציבה.

סוכנות הדירוג מסבירה את הורדת הדירוג בכך שביצועי החברה בתחום הזיקוק היו חלשים מהצפי במהלך 2009 והמחצית הראשונה של 2010 בשל תנאי השוק הקשים והשבתה ארוכה מהמצופה של אחד מבתי הזיקוק; וצפי לעלייה ברמת הסיכון הפיננסי של החברה כתוצאה מ-EBITDA נמוך ושלילי בתחום הזיקוק.

תחזית הדירוג היציבה משקפת את ההערכה שקבוצת אלון תשמור על נזילות "מספקת" ושתוצאות המחצית השנייה של 2010 ישתפרו, בעיקר בתחום הזיקוק. עם זאת, בסוכנות הדירוג לא צופים שיפור משמעותי ביחסי המינוף, שככל הנראה ימשיכו להיות חלשים מאד בטווח הקרוב.

מקף או מינוס?

ב-22 בינואר 2007 הנפיקה אלון אג"ח בהיקף של 2.5 מיליארד שקל. בסעיף 7.1.6 של שטר הנאמנות נרשם כי אם דירוג האג"ח יירד "מתחת לדירוג של-A" המחזיקים יוכלו לדרוש פירעון מיידי של החוב. וכאן מתחילה המחלוקת, המלחמה על הניסוח, או ליתר דיוק המלחמה בין המקף (-) למינוס.

אלון טוענת כי בשטר ב-2007 היא התכוונה שניתן לדרוש פירעון מיידי במקרה שהדירוג יירד מתחת לרמה של (-A), ובמילים: כאשר הדירוג יירד מתחת ל"איי מינוס" - וזה, כמובן, לא המקרה כעת.

מנגד, כמה מהמוסדיים טוענים כי לא מדובר בסימן מינוס אלא במקף, כיוון שהוא לא הוכנס לסוגריים כנהוג, ומשום כך ייתכן שכבר הורדת הדירוג הנוכחית מתחת לדירוג "A" מהווה עילה לפירעון מיידי. "לא ברור אם זה מקף או מינוס", אומר ל"גלובס" אחד המשקיעים המוסדיים. "החברה טוענת שמדובר במינוס, אך מנסים כעת לבדוק זאת במסמכים המקוריים".

מקבוצת אלון נמסר בתגובה: "לא היה ולא נברא. לא קיבלנו שום דרישה לפירעון מיידי ואין שום מחלוקת".

הפתרון העקיף של אלון

האנליסט יובל טורבטי מסוכנות הדירוג אמר היום ל"גלובס", כי בנתונים לפיהם בוצעה הסקירה האמורה על אלון, לא מדובר בשום אופן על פירעון מיידי, וכי בעצם סוכנות הדירוג הסתמכה על דברי החברה באשר לירידת הדירוג מתחת לרמה של "איי מינוס". באופן תיאורטי והיפותטי, הוא מוסיף, אם אכן התנאי היה לפירעון מיידי במקרה של ירידה מתחת לרמה של A, אז הורדת הדירוג היתה חדה יותר ופתאומית (תרחיש של "רייטניג קליף" - Rating Cliff).

בנוסף, טורבטי מציין כי גם אם בסופו של דבר יתברר כי A היא הרמה המדוברת שמפעילה את הפירעון המיידי, באלון יכולים להביא לביטול הסנקציה ע"י רישום האג"ח למסחר בבורסה.