אפליקציות סלולר: החברות מציפות - הצרכנים בינתיים לא מתחברים

שוק האפליקציות לטלפונים החכמים סוחף אחריו את אפל, גוגל ושאר יצרניות המכשירים ומערכות ההפעלה ■ עפ"י מחקר של מכון Pew ונילסן, רק 24% מהאמריקנים משתמשים

בעלי הטלפונים החכמים בארה"ב מעדיפים להשתמש במכשירים שבבעלותם לשלוח הודעות טקסט או לצלם תמונות, מאשר להשתמש באפליקציות - כך עולה מתוצאות סקר שערך מכון Pew לחקר האינטרנט ושפורסם בשבוע שעבר.

על-פי נתוני הסקר, ל-35% מבעלי הטלפונים החכמים בארה"ב יש אפליקציות במכשיר, אולם רק 24% אכן מוצאים בהן שימוש. 11% מבעלי המכשירים, בדרך-כלל המבוגרים ביניהם, לא יודעים כלל אם יש במכשירם אפליקציות. עוד נתון, שעלול לעורר דאגה בקרב מפתחי האפליקציות, הוא שרק 13% שילמו עבור אלו שהורידו והשאר עשו שימוש באפליקציות חינמיות.

עורכי הסקר מצאו כי עבור משתמשי הטלפונים החכמים בארה"ב מדורגת הפעלת האפליקציות במקום נמוך מאוד (29%) ביחס לשימושים אחרים של המכשיר. מהסקר עולה כי 76% מבעלי הטלפונים החכמים משתמשים בו לצילום תמונות, 72% שולחים באמצעותו הודעות טקסט ואילו 38% גולשים דרכו באינטרנט. עוד עולה כי 34% משתמשים בו כדי לשחק משחקים, לשלוח ולקבל באמצעותו דואר אלקטרוני ולצלם סרטוני וידיאו ו-33% מבעלי המכשירים משתמשים בהם כדי להאזין למוזיקה.

"תרבות של שימוש באפליקציות בהחלט נוצרת בקרב בעלי הטלפונים החכמים, בעיקר הגברים והצעירים שבהם", אומר קריסטן פרסל ממרכז Pew, שהייתה גם אחת ממחברות המחקר. "עם זאת, ברור שמדובר עוד בשלב מוקדם בהתפתחות של התרבות הזו, כשרבים מבעלי המכשירים לא מודעים כלל לביצועים שלהם". לדברי פרסל, "נראה ששוק האפליקציות לסלולר מקדים את מרבית הלקוחות המבוגרים שלו".

שוק הולך וגדל

הנתונים שהתפרסמו במחקר של Pew נאספו באמצעות סקר טלפוני שנערך בארה"ב בקרב 1,917 משתתפים בחודש מאי השנה וכן על-ידי חברת הדירוג ומחקר השווקים נילסן, שאספה נתונים אודות ההורדות של האפליקציות לסלולר מ-3,962 משתתפים.

ראש מחלקת המחקר של שוק הטלקומוניקציה בנילסן ואחד ממחברי המחקר, רוג'ר אנטנר, אומר כי הממצאים המתפרסמים בו מעידים על "אימוץ הולך וגדל של מגוון אפליקציות לסלולר על-ידי הציבור". לדבריו, "זהו סיפור די מדהים של אימוץ טכנולוגיה חדשה, לאור העובדה שעד לפני שנתיים שוק האפליקציות לסלולר לא היה קיים כלל".

הנתונים שנאספו על-ידי נילסן מגלים כי בחודש האחרון 59% מבעלי הטלפונים החכמים הורידו אפליקציות למכשיריהם, כשהאפליקציות הפופולריות להורדה הן אפליקציות של משחקים, כשאחריהן מדורגות אפליקציות מוזיקה, אוכל ובידור, חדשות ומזג אוויר, רשתות חברתיות ומפות ועזרי ניווט.

המחקר מנתח את זהות המשתמשים באפליקציות ולפיו עולה כי רובם הם גברים צעירים, משכילים ואמידים. על-פי הנתונים, 57% ממשתמשי האפליקציות הם גברים ואילו 43% הן נשים. 39% מהם הם בעלי השכלה אקדמית ואילו 36% מהם מרוויחים יותר מ-75 אלף דולר לשנה.

פייסבוק בראש

עיקר הקהל של האפליקציות מתרכז בגילאי 18-29, שמהווים 44% ממשתמשי האפליקציות. בני 50 פלוס מהווים רק 14%, על אף שמשקלם באוכלוסייה עולה על זה של הצעירים (41% לעומת 23% בהתאמה). מבין בני ה-30 ומטה, 20% ציינו כי הורידו אפליקציה בשבוע שקדם לביצוע הסקר, בעוד רק 10% מבני ה-30 ומעלה השיבו תשובה זהה לשאלה זו.

על אף שגברים מהווים רוב בין משתמשי האפליקציות, המחקר מראה כי דווקא נשים משתמשות יותר באפליקציות של רשתות חברתיות ובחודש האחרון 53% מהן השתמשו בהן לעומת 42% מהגברים. ואם כבר אפליקציות חברתיות, היישום של פייסבוק היה הפופולרי ביותר במכשירי האייפון, הבלקברי והטלפונים מבוססי מערכת ההפעלה "ווינדוס פון" של מיקרוסופט. במכשירים המבוססים על מערכת אנדרואיד של גוגל הייתה זו אפליקציית המפות של גוגל שזכתה לפופולריות הגבוהה ביותר.

שוק האפליקציות, שכאמור, זכה לזינוק רק בשנתיים האחרונות גורר אחריו תחרות בין יצרניות הטלפונים ומערכות ההפעלה הסלולריות. אפל צועדת בבטחה בראש עם 250 אלף אפליקציות בחנות שלה. מי שנושפת בעורפה היא גוגל עם 140 אלף אפליקציות, כשהשאר משתרכות הרחק מאחור. מדובר במגוון רחב ביותר, בעיקר לאור העובדה שעל-פי נתוני הסקר, מספר האפליקציות הממוצע שמורד למכשיר עומד על 18 בלבד.