מכתשים אגן תבעה 100 מיליון דולר מטבע - ותקבל 2 מיליון דולר בלבד

חברה-בת של מכתשים אגן טענה כי טבע הפרה הסכם סודיות ■ בבוררות נקבע כי טבע תוכל להחזיק בתרופת Effexor, שהגירסה האתית שלה נמכרת בארה"ב ב-2.8 מיליארד דולר בשנה

במבט ראשון, אין מכנה משותף רחב בין טבע למכתשים אגן , שתיים מהחברות הגדולות במשק הישראלי. הראשונה מפתחת תרופות גנריות ונחשבת למובילה עולמית בתחומה, השנייה מייצרת מדבירי חרקים וקוטלי פטריות ועשבים. במבט שני, ולאחר שנחשפים לתביעה שרק הבוקר (א') הוסר מעליה צו איסור הפרסום - לבקשת "גלובס" - מבינים כי בין השתיים יש לא מעט מחלוקות, אך גם לא מעט מן המשותף.

לבקשת "גלובס" הסירה הבוקר השופטת הילה גרסטל, נשיאת בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה, את צו איסור הפרסום מעל תביעה שהגישה חברה-בת של מכתשים אגן נגד טבע בסכום של 400 מיליון שקל - סכום לא פעוט אפילו עבור שתי ענקיות כמו טבע ומכתשים אגן.

טבע נסחרת בנאסד"ק ובשוק ההון המקומי לפי שווי של 50 מיליארד דולר, ואילו מכתשים אגן נסחרת בשוק ההון המקומי לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר. מנכ"ל טבע הוא שלמה ינאי, (שהיה לפני כן מנכ"ל מכתשים אגן), ואילו מנכ"ל מכתשים אגן הוא ארז ויגודמן, בעברו הלא רחוק מנכ"ל קבוצת שטראוס.

שני הצדדים, כפי שתבינו בהמשך, הגיעו לפני מספר ימים להסדר פשרה, אך מהתביעה עולה סיפור מעניין ששופך אור על האופן שבו פועלות שתיים מהחברות הגדולות במשק הישראלי.

ליקורד ביו, חברה-בת של מכתשים אגן (התובעת), היא חברת ביוטכנולוגיה שמושבה בעיר יבנה, ועיקר עיסוקה הוא בתחום העשרת מזון ותוספי תזונה. בתחילת 2004 רכשה ליקורד את הפעילות של שותפות בשם "קרמה פארם", והרכישה כללה את זכויות הקניין הרוחני הקשורות לתרופות ופיתוחים שנכללו בפעילות קרמה פארם, כולל הפיתוח של התרופה נשואת התביעה.

התרופה שבמחלוקת

קרמה פארם הוקמה על-ידי קבוצת משקיעים ויזמים, ביניהם ד"ר יורם סלע, כימאי בהשכלתו, ששימש מרגע רכישת קרמה פארם ועד סוף 2008 כסמנכ"ל הפיתוח של ליקורד. סלע עבד עד סוף 2000 בטבע, ובה בין היתר הקים וניהל מחלקה ששמה Drug Delivery, שעסקה בעיקר בפיתוח תכשירים לשחרור מושהה.

לקראת סוף 2000 - פחות או יותר בתקופה שבה פרש ד"ר סלע מטבע - החלה קרמה לפתח תרופה גנרית המבוססת על החומר הפעיל ונלאפקסין הידרוכלוריד בצורת כמוסה בשחרור מושהה.

באותם ימים, תרופה אתית המבוססת על חומר זה - הידועה בשם המסחרי Effexor XR - יוצרה על-ידי חברת התרופות Wyeth האמריקנית. תרופה זו נחשבת לאחת התרופות הנמכרות בעולם ומגלגלת מחזור הכנסות שנתי של מיליארד דולר. לכן, גם הגירסה האתית מהווה מקור הכנסות כבד - ואין זה משנה למי מהחברות - ומכאן המשמעות הרבה שיש לתביעה.

ביוני השנה קיבלה טבע אישור מרשות המזון והתרופות האמריקנית (FDA) לשווק את הגירסה הגנרית שפיתחה עבור Effexor, ובהודעתה ציינה כי מחזור ההכנסות השנתי של התרופה הוא 2.8 מיליארד דולר בארה"ב לבדה. Effexor מיועדת לטיפול בסובלים מדיכאון ומחרדה, והיא אף נמצאה כיעילה בטיפול בנשים הסובלות מתסמינים של גיל המעבר.

קבלת האישור הוסיפה עוד קיסם למדורה שהחלה לבעור בין שתי החברות. קרמה, כך עולה מכתב התביעה, בחרה לפתח גירסה גנרית באמצעות מיקרואנקפסולציה - שיטה אחת מני רבות להשגת שחרור מושהה. בקיץ 2001 הצליחה קרמה לפתח נוסחה לייצור תרופת ונלאפקסין הידרוכלוריד בצורת כמוסה בעלת מנגנון שחרור מושהה.

"מנוע צמיחה מרכזי"

סמוך לסיום מועד הפיתוח, כך לפי כתב התביעה, נוצר קשר בין קרמה לבין טבע, והאחרונה החלה לגלות עניין בפיתוח. בין השתיים נחתם הסכם סודיות, ובמסגרתו הועבר לטבע מידע סודי המתייחס לזוויות שונות של פיתוח התרופה. לאחר חתימת הסכם הסודיות התנהל בין שני הצדדים משא-ומתן מסחרי שנמשך מספר שבועות, אך לבסוף לא התגבש לכדי הסכם סופי.

בדצמבר 2002 הגישה טבע בקשה לרשות המזון והתרופות האמריקנית למתן אישור לשיווק גירסה גנרית של תרופת ונלאפקסין הידרוכלוריד בכמוסות ובשחרור מושהה. כפועל יוצא החלה ליקורד לבשל את התביעה לעיל כנגד טבע, כשהיא טוענת כי האחרונה הפרה את הסכם הסודיות ועשתה שימוש פסול ובניגוד לדין במידע הסודי שהועבר אליה. טבע, נציין, מגדירה תרופה זו כאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה עבור השנה הנוכחית ועבור 2011.

טבע, כאמור, החלה לשווק את הגירסה הגנרית של התרופה לעיל בקנדה כבר לפני 4 שנים, וכשזו כבר היתה בשוק בחרה ליקורד לבדוק את הרכבה ולהשוותה לנוסחת הפיתוח שהועברה בזמנו לטבע.

לפי כתב התביעה, ליקורד מצאה כי יש דימיון מהותי ומובהק בין הגירסה הגנרית של טבע לבין זו ששווקה על-ידי ליקורד, וכך הגיעה ליקורד למסקנה כי "טבע הפרה את הסכם הסודיות, גזלה את סודותיה המסחריים והשתמשה שלא כדין במידע הסודי (כולל נוסחת הפיתוח) שהועבר אליה או בחלקו בזמנו".

שתי החברות הגיעו לאחרונה להסדר פשרה בפני המגשר עו"ד רובי בכר, שלפיו תשלם טבע 2 מיליון דולר בלבד.

את ליקורד ייצג עו"ד אורן פרסקי ממשרד עו"ד א.ש. שומרון, י. מולכו, פרסקי ושות'. את טבע ייצגו עוה"ד טל בנד, דובב אפל ואילן מילר ממשרד עו"ד ש. הורוביץ ושות'; ואילו את חברת קרמה פארם, שהגישה נגד טבע כתב תביעה שכנגד, ייצגו עוה"ד מיכאל שפיגלמן וילנה וולוובסקי ממשרד עו"ד שפיגלמן, קורן, ברק, זמיר ושות'.

המגשר רובי בכר: "טענות ליקורד חסרות בסיס"

טבע ומכתשים אגן הגיעו לאחרונה להסדר פשרה בגין התביעה, וזה הושג על-ידי עו"ד רובי בכר ממשרד פישר, בכר, חן, וול, אוריון. הסדר הפשרה אושר הבוקר על-ידי השופטת גרסטל, וזו נתנה לו תוקף של פסק דין.

מהסכם הגישור שהגיע לידי "גלובס" עולה כי טבע תשלם לליקורד (חברה-בת של מכתשים אגן) סכום סמלי של 2 מיליון דולר - הרף המינימלי שעליו הסכימו הצדדים כשהחלו בהליך הגישור.

ד"ר שטרקמן עשתה רושם אמין

לפי החלטת המגשר, טענתה של ליקורד - שלפיה טבע העתיקה מהחברה את הנוסחה לפיתוח התרופה - הינה חסרת בסיס, ופיתוח הגירסה של טבע נעשה באופן עצמאי. "טכנולוגיות דומות לפיתוח תרופות בשחרור מושהה נלמדו ויושמו עבור טבע לפני פיתוח הגירסה הגנרית לתרופה זו", נכתב בהסדר.

עוד כותב בכר כי "ד"ר נאווה שטרקמן מטבע הופיע בפניי ועשתה עליי רושם אמין. היא הציגה בפניי את תהליך הפיתוח שנעשה בטבע".

לדבריו, יש ויש הבדלים בין הפורמולה שפיתחה טבע לבין זו של ליקורד, ויש באלה לשלול את טענת ההעתקה. לבסוף מציין בכר כי אילו כל הנתונים הללו היו ידועים לליקורד, האחרונה לא היתה מגישה את התביעה.

בבואו לסכם ציין בכר כי "שוכנעתי כי טבע לא הפיקה תועלת מהמידע שנכלל בתיק הפיתוח, וכי היא פיתחה את התכשיר הגנרי שלה באופן עצמאי מתיק הפיתוח".

בתגובה לפניית "גלובס" ציינה טבע כי "החלטת המגשר, כפי שאומצה על-ידי בית המשפט, מאשרת את עמדת טבע בצורה גורפת ודוחה את טענות ליקורד לגופן. טבע מרוצה מההחלטה".

ניגוד העניינים של ארז ויגודמן:מכהן גם כדירקטור בטבע

אחת הטענות שהעלה "גלובס" - שמייצג עו"ד יורם מושקט - בבקשתו להסיר את צו איסור הפרסום הייתה שהמנכ"ל הנוכחי של מכתשים אגן (החברה-האם של ליקורד), ארז ויגודמן, מכהן כיום גם כדירקטור בטבע, ולכן הוא מצוי בניגוד עניינים. מדובר, יש לזכור, בשתי חברות ציבוריות. עם זאת, ויגודמן החל לכהן כמנכ"ל מכתשים אגן רק לאחר שהתביעה כבר החלה להתגלגל במסדרונות בית המשפט.

עבר משטראוס למכתשים

ויגודמן (49) מכהן כדירקטור בענקית הגנריקה מאז 2009 וכהונתו צפויה לפקוע רק במהלך 2012 (אם לא תוארך מחדש). "גלובס" טען בפני בית המשפט כי אין שום סיבה שבדין לצו איסור הפרסום.

ויגודמן נחשב לאחד המנכ"לים המוערכים במשק הישראלי. לפני למעלה משנה פרש מתפקידו כמנכ"ל ענקית המזון שטראוס גרופ ומונה למנכ"ל מכתשים אגן.

על מכתשים אגן עוברת שנה לא קלה. לפני שבועות מספר ביטלה החברה את רכישת אלבאו האמריקנית תמורת כמיליארד דולר.